Arzu Aydoğdu PEHLİVAN
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, 7 Temmuz tarihinden itibaren satılan tüm sıfır araçların güvenlik seviyesini yükseltecek teknolojilerin bulunmasını şart koşuyordu. Üretici firmalar bu teknolojilere sahip olmayan araçlar için bakanlığa gerekli bilgileri bildirerek seri sonu tip onay belgesi ile işlemlerini ilerletebilecek.
Türkiye’de üretilip, satılan ‘Ulusal Tip Onayı’na sahip araçların üretim ve satışı 2 ay ertelenerek tarih 31 Ağustos olarak belirlendi. Türkiye’de üretilen her otomobil bu kapsama girmiyor. Ayrıca yerli üreticilerin ellerinde ciddi oranda yedek parça kalması bu kararın alınmasını etkilediği tahmin ediliyor. Konu ile ilgili Sanayi Gazetesi’ne konuşan Oto Galericiler Oto Alım Satım Yıkama ve Yağlamacılar Esnaf Odası Başkanı Doğukan Taşlıdağ, 31 Ağustos tarihinden sonra yönetmeliğe eklenecek ve çıkarılacak maddelerin olabileceğini dile getirdi.

MADDELER EKLENEBİLİR YA DA ÇIKARILABİLİR
Oto Galericiler Oto Alım Satım Yıkama ve Yağlamacılar Esnaf Odası Başkanı Doğukan Taşlıdağ, yönetmeliğin otomobil kullanıcısı başta olmak üzere otomobilde bulunan yolcular ve yaya güvenliğini koruması amacı ile çıkarıldığını dile getirdi. Taşlıdağ, “Hayatın akışına göre 31 Ağustos tarihinden sonra yönetmelikte eklenecek veya çıkarılacak maddeler olabileceğini düşünüyorum. Başta acil durum fren sistemi, yaya ve bisikletli algılama, yorgunluk tespiti ve dikkat uyarısı sistemi, akıllı hız yardımı, şerit takip, alkol algılama, kaza veri kaydedici, ani frende otomatik yanan flaşör, geri görüş kamerası gibi birçok özelliğe sahip olmayan araçlar tescil edilemeyecek yani satılamayacak” ifadelerini kullandı.

“KİMSE ARAÇ ALAMAYACAK”
Yönetmelikle birlikte 2024 yılının ikinci yarısından itibaren faiz oranlarında düşme eğilimi olmazsa otomotiv sektörünün zora gireceğini dile getiren Taşlıdağ, esnafların yıl sonunu zarar ile kapatacaklarının altını çizdi. Taşlıdağ, “Yönetmelik gereği özellikler araçlara eklendiğinde haliyle yeni fiyatlar zamlanacak ve bu ikinci el piyasasını da etkileyecektir. Faizler bu şekilde yüksek devam eder ise araç fiyatlarının nerelere geldiği çok önemli olmayacak çünkü kimse araç alamayacak. Yönetmelik bakanlık tarafından 2020 yılında taslak olarak hazırlandı. Covid-19 salgını, çip krizi ve ekonomik daralmalardan dolayı 2024 yılına kadar ertelendi. Yönetmeliğin geç kalınmış sayıldığını düşünmüyorum” dedi.
“BAKANLIK İYİLEŞTİRME YOLUNA GİDER”
Başkan Taşlıdağ, yönetmelik gereği güvenlik ekipmanlarının sıfır araç üretiminde maliyetlere etkisini şu şekilde değerlendirdi: “Hep birlikte yaşayıp ve göreceğiz. Elinde satamadığı araç olan bayi olur ise muhakkak ki bakanlık bir iyileştirme yoluna gidecektir. 2024 Mayıs ayında yönetmeliğin yürürlüğe girecek tarihi 7 Temmuz olarak açıklanmıştı fakat 26 Haziran tarihinde resmî gazetede yayınlanarak Türkiye’de üretim yapan firmalar için yönetmelik tarihi 31 Ağustos olarak değiştirildi. Türkiye’deki üretim yapan firmalar için tarihin tekrar kısa bir süre değişmesi mümkün.”
“SÜRPRİZ KAMPANYALAR DEVAM EDİYOR”
7 Temmuz kararları açıklandığı gün itibari ile bayiler ellerindeki araçları hızlı satabilmek için indirim yapmaya başladıklarını belirten Doğukan Taşlıdağ, “Araştırmalarımız neticesinde ortalama yüzde 5 ile yüzde 15 bandında indirimler yapıldı. Hala sürpriz kampanyalar devam ediyor.
Otomotivlerde zorunlu olan özellikler;
- Akıllı hız yardımı
- Şerit takip asistanı
- Alkol kilidi hazırlığı
- Kaza veri kaydedici
- Kör nokta belirleme
- Yaya koruyan ön cam sistemi
- Acil durum frenleme asistanı
- Sürücü yorgunluk algılama sistemi
- Ani frende otomatik yanan flaşörler
- Geri görüş kamerası
- Arka park mesafe sensörü