7 Temmuz sonrası otomobil fiyatları düşecek mi artacak mı?

7 Temmuz sonrası araçlarda güvenlik sistemleri zorunlu hale geliyor. Peki bu durum otomobil fiyatlarının düşmesini sağlayacak mı?

7 Temmuz sonrasında otomobillerde güvenlik sistemleri zorunlu hale getiriliyor. Bu durumda 7 Temmuz’dan önce güvenlik sistemi olmayan otomobillerde fiyatlar düşecek mi? sorusu gündeme geldi. Otomotiv Gazetecisi Emre Özpeynirci konu hakkında bazı detaylara değindi. Özpeynirci şu sözlerde bulundu;

“7 Temmuz 2024 itibariyle genel güvenlik sistemleri standart halinde kullanılacak. Peki bu ne anlama geliyor? Trafik kazalarını en aza indirgemek, ölümlü veya yaralanmalı kazaları düşürmek için otomobillerde standart güvenlik teknolojileri artık zorunlu hale gelecek. Bu güvenlik önlemleri arasında şerit değiştirme asistanı, yorgunluk algılama sistemi, hız acil fren sistemi, geri park sensörü veya geri park kamera gibi zorunlu olarak uygulanacak. Türkiye’de de Avrupa’da da kriter halinde otomobillerde kullanılacak. Burada tüketicilerin merak ettiği “7 Temmuz’dan sonra otomobil fiyatları nasıl değişecek?” sorusu soruluyor. Bu sistemlerin her birinin maliyeti var. İnsan canı daha önemli olduğu için bunlar kullanılmak zorunda. Ortalama maliyetlerine baktığımız zaman 700-800 Euro bandında yansıma olacak. Türkiye’de ÖTV ve KDV’de üzerine geldiği için çarpan etkisiyle bu 2000 Euro’ya kadar çıkabilecek. Buna göre ortalama bir otomobil fiyatı %2 veya %3 civarında artması bekleniyor. Bunu bazı otomobil markalar telafi edebilir. Bazı markalar bu şartları sağlıyordu. Fakat bazı uygun fiyatlı araçlarda bu standartlar zorunlu hale gelince fiyatları artıracak. Bu fiyatların artışından daha ziyade 7 temmuzdan itibaren ne kadar artacaktan ziyade 7 Temmuz’dan önce ne olacak. Otomotiv sektöründe kriz yaratan bu uygulama aslında 7 Temmuz sonrasını kapsamıyordu. Avrupa Birliği normlarına uygun olarak uygulanacağı biliniyordu. En azından markalar bunu bilerek hazırlık yapıyordu. Türkiye’de sektörü krize sokan durum 7 Temmuz öncesi ne olacağıydı. Bazı araçlar 7 temmuzdan sonra artık satılamayacak. Hükümetin aldığı kararda markalar 2023 yılında ne kadar otomobil sattıysa ancak onun %10’u kadarını 7 Temmuzdan sonra satabilirsiniz dedi. Bu araçlar Türkiye’ye özel olduğu için başka ülkeye de satılamayacak. Buradaki kriz hükümetin bu kararı yakın zamanda duyurmuş olması.” dedi.

“Siparişten üretime uzun olan markalar için önemli. Bu süre onlarda 5 ayı buluyor ve gemiler bir şekilde geri çevrilemiyor. İşte bu araçlar geliyor. İşte 7 temmuz krizi bunu kapsıyor. 7 Temmuz’dan sonra donanım artacağı için fiyatlar artacak ama 7 temmuzdan önce de bir fiyat indirimi söz konusu olabilir. Şimdi tüketici nasıl bir karar alacağı merak konusu. Standart güvenlik ekipmanları olsun isterse 7 Temmuz’dan sonra fiyat artışıyla karşılaşabilecek. Bu durum 2.el fiyatlarını da etkileyecek. Bugün ikinci el fiyatlarında artış yok normalleşme süreci var. Tüketici ikinci el yerine sıfır araçların kampanyalı ve indirimli alma yönüne doğru ilerliyor. Eğer sıfır araç fiyatları biraz daha düşerse ikinci el fiyatlarına da bu durum yansıyacak gibi gözüküyor. Yani 7 temmuz otomotiv sektörü için çok kritik bir süreç. Hem öncesi hem sonrası çok kritik bir konu. Otomotiv sektöründe satışlarda durgunluk var. Krediye erişim zor. 7 temmuz kararları da otomotiv sektörünü karıştırdı. ” ifadelerinde bulundu.