Avrupa Birliği (AB), sürüş güvenliğini artırmak adına ehliyet kullanımına yaş sınırı getirme kararı aldı ve bu kapsamda ilk uygulamayı 15 Temmuz’da İspanya’da devreye sokacak. İlerleyen yaşla birlikte sürücülerde görülen refleks azalması, trafik kazalarının başlıca sebeplerinden biri olarak öne çıkıyor.
DÜZENLEME B SINIFI EHLİYETLİLERİ KAPSIYOR
Avrupa Birliği’nde ilk kez uygulanacak yeni düzenleme ile B sınıfı, yani 3.5 tonun altındaki araçları kapsayan ehliyetler için yaş sınırı getiriliyor. Bu kararla birlikte 75 yaşına ulaşan sürücülerin trafiğe çıkması fiilen engellenmiş olacak. Öte yandan İspanya, hâlihazırda 70 yaş üzeri sürücüler için geçerli olan iki yılda bir sağlık kontrolü şartını, 65 yaşa çekmeye hazırlanıyor.
2026 YILINDA UYGULAMAYA ALINACAK
Bu düzenlemelerin 2026 itibarıyla tüm AB ülkelerinde yürürlüğe girmesi bekleniyor. Ancak Türkiye, trafik mevzuatının önemli bir kısmını AB ile uyumlu şekilde yürütmesine rağmen, bu yeni kurallardan doğrudan etkilenmeyecek.
Türkiye’deki mevcut uygulamaya göre, 65 yaşını geçen sürücüler ek kontrollerden geçmek zorunda kalıyor. Her ne kadar belirli bir üst yaş sınırı bulunmasa da, 80 yaşını aşan ehliyet sahiplerinin iki yılda bir sağlık raporu alması zorunlu.
ÖLÜM RİSKİNİ EN AZA İNDİRMEK HEDEFLENİYOR
Gelişen güvenlik teknolojileri ve çarpışma önleme sistemlerine rağmen her yıl yaklaşık 1,2 milyon insanın trafik kazalarında yaşamını yitirmesi, birçok ülkeyi yaşlı sürücülere yönelik ek önlemler almaya yöneltti.
Kazaların büyük kısmının insan hatalarından kaynaklanması ve kazaya karışanların önemli bir bölümünün ileri yaştaki bireylerden oluşması, yetkilileri bu yaş grubuna ait sürücü belgelerine sınırlamalar getirmeye itti.
Çocuklarından ayrı yaşayan ve günlük ihtiyaçlarını karşılamak ya da sağlık problemleriyle başa çıkmak amacıyla araç kullanmak zorunda kalan yaşlı sürücüler ise alınan bu önlemleri “gereksiz” buluyor. Öte yandan, Avrupa Birliği’nde hayata geçirilmesi planlanan bu düzenlemenin gelecekte Türkiye’de de uygulanabileceği ihtimali, sosyal medyada tartışmaları beraberinde getirdi.
YAŞLI SÜRÜCÜ
Trafikte yaşlı bireyler için özel uygulamalar geliştiren ülkelerden biri de Japonya. Monako’dan sonra en yaşlı nüfusa sahip ülke olan Japonya’da, hükümet 75 yaş ve üzerindeki sürücülerin araçlarına “yaşlı sürücü” anlamına gelen “Koreija” simgesini takmalarını mecbur hale getirdi.
Kaynak: havadis