Uzun bir aradan sonra ilk yatırım BYD’den geldi! İşte Türkiye’nin tüm otomobil yatırımları tarihçesi…

Çinli BYD, Manisa OSB’de 1 milyon dolarlık yatırım yapacak. Peki daha önce Türkiye’de yatırım yapan otomotiv markaları hangileri?

Çinli markalar arasında yatırım konusunda ilk somut adım dünyanın en büyük elektrikli otomobil üreticilerinden BYD’den geldi.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın himayesinde Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır ile BYD Yönetim Kurulu Başkanı Wang arasında imzalanan anlaşma kapsamında firmanın, Türkiye’ye yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırım yapacağı duyuruldu. Manisa Organize Sanayi Bölgesinde kurulması planlanan Çin otomotiv devi BYD’nin fabrikası ile ilgili OSB yetkililerinden henüz planlanan tesis ile ilgili açıklama gelmedi.

BYD,Manisa’da Volkswagen’in daha önce yatırımdan vazgeçtiği arazisi üzerinde 1 milyar dolarlık bir fabrika inşa edecek. BYD’nin Çin’den sonra en yüksek üretim kapasitesine sahip tesisleri Türkiye’de olacak. Şirket, 2024 yılında 20’nin üzerinde bayiye ulaşmayı planlıyor.

Yıllık 150 bin araç kapasiteli elektrikli ve şarj edilebilir hibrit otomobil üretim tesisi ile sürdürülebilir mobilite teknolojilerine yönelik AR-GE merkezi kurulmasını içeren anlaşma kapsamında, tesisin 2026 sonunda üretime başlaması ve 5 bin kişiye doğrudan istihdam sağlaması bekleniyor.

Uzmanlar, Çin’in Türkiye’nin dış ticaret açığında önemli bir role sahip olduğunu ve otomotiv sektörünün de bu açıktaki en önemli sektörlerden biri konumunda bulunduğunu belirtiyor. Bu gelişmenin bir “kelebek etkisi” yaparak diğer Çin markalarına da olumlu yansıyacağı öngörülüyor.

BYD, 1995 yılında Wang Chuanfu tarafından batarya üreticisi olarak kuruldu. Başlangıçta cep telefonları ve diğer taşınabilir cihazlar için bataryalar üreten şirket, zamanla elektrikli araçlar ve yenilenebilir enerji alanlarına da adım attı. Şirketin ismi “Build Your Dreams” (Hayallerini İnşa Et) anlamına geliyor.

BYD, otomotiv sektöründe özellikle elektrikli araçlar (EV) ve hibrit araçlar (PHEV) ile tanınır. Şirket, dünyanın en büyük elektrikli araç üreticilerinden biridir. BYD’nin ürettiği modeller arasında elektrikli otomobiller, otobüsler, kamyonlar ve monoray sistemleri bulunuyor. Şirket, elektrikli araç teknolojisi ve batarya üretimindeki uzmanlığıyla global otomotiv pazarında önemli bir oyuncu haline geldi.

Peki Türkiye tarihinde daha önce yatırım yapan yabancı menşeli otomobil markaları hangileri? İşte detaylar…

Vehbi Koç 1928 yılında Ford’un Ankara distribütörü oldu. Ford desteğini alan Koç ülkede yerli otomobil üretmenin otomotiv sanayisini tetikleyeceğini ve sektörün büyüyeceğini düşünüyordu. Uzun uğraşlar sonucu 1959 yılında Otosan A.Ş. kuruldu ve Türkiye’de otomotiv sektörü adına dev bir adım atılmış oldu. Fabrikanın temellerinin atılması ile Ford marka kamyonların üretimi başlamış oldu. Daha sonra asıl hedef olan Anadol modelleri fabrikada üretilmeye başlandı.

MAN’ın Almanya dışın­daki ilk üre­tim tesisi ola­rak 1966 yılında faali­yete geçen ve bir yıl sonra üre­time baş­la­yan MAN Tür­kiye, bugün MAN’ın en büyük ve entegre oto­büs fab­ri­kası konumunda.

1967 yılında Daim­ler-Benz AG’nin yüzde 36 ortak­lığı ile Oto­mar­san unva­nıyla İsta­nbul Davut­aşa’da kuruldu. Üre­time kuru­lu­şun­dan bir yıl sonra 1968 yılında baş­ladı. 1.4 mil­yar Euro’yu aşan yatı­rım hac­miyle şir­ket bugün Tür­kiye’nin en büyük yabancı ser­maye yatı­rım­la­rın­dan biri.

Koç Hol­ding ile Stel­lan­tis’in eşit his­se­dar olduğu Türk Oto­mo­bil Fab­ri­kası AŞ 1968 yılında kuruldu. İlk üre­tim 1971 yılında baş­ladı. Bugün 450 bin adet­lik üre­tim kapa­si­te­siyle oto­mo­bil ve hafif ticari araç üre­timi yapı­yor.

1969 yılında OYAK Hol­ding ile Fran­sız Rena­ult Grubu ortak­lı­ğında kuru­lan Oyak Rena­ult Oto­mo­bil Fab­ri­ka­ları AŞ, 1971 yılında üre­time baş­ladı. Günü­müzde Rena­ult Grubu’nun dünya çapın­daki 40 üre­tim tesi­si­nin en büyük kapa­si­teye sahip fab­ri­ka­la­rın­dan biri.

Ana­dolu Grubu ile Japon Isuzu Motors Limi­ted ve ulus­la­ra­rası tica­ret ala­nında faali­yet gös­te­ren Japon Itochu’nun ortak­lı­ğında kuru­lan Ana­dolu Isuzu, günü­müzde ticari araç üre­ti­mine odak­la­nı­yor.

Toyota’nın Avrupa’daki üre­tim tesis­le­rin­den biri olan Toyota Oto­mo­tiv Sanayi Tür­kiye A.Ş., bugün Sakarya İli Ari­fiye İlç­esinde Corolla ve Toyota C-HR model­le­ri­nin üre­ti­mini yapı­yor.

Yüzde 70 Hyun­dai Motor Com­pany ve yüzde 30 Kibar Hol­ding ortak­lı­ğıyla yöne­ti­len Hyun­dai Assan, İzmit’te i10, i20 ve Bayon model­le­ri­nin üre­ti­mini yapı­yor.

1997 yılın­dan beri Koca­eli’nin Gebze ilçe­sinde faali­yet gös­te­ren Honda oto­mo­bil fab­ri­kası, 2021 yılında Tür­kiye ve İngi­ltere’de fab­ri­ka­la­rını kapattı.

Kaynak: Sanayi Gazetesi