Çinli markalar arasında yatırım konusunda ilk somut adım dünyanın en büyük elektrikli otomobil üreticilerinden BYD’den geldi.

BYD’DEN MANİSA OSB’YE 1 MİLYON DOLARLIK YATIRIM
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın himayesinde Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır ile BYD Yönetim Kurulu Başkanı Wang arasında imzalanan anlaşma kapsamında firmanın, Türkiye’ye yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırım yapacağı duyuruldu. Manisa Organize Sanayi Bölgesinde kurulması planlanan Çin otomotiv devi BYD’nin fabrikası ile ilgili OSB yetkililerinden henüz planlanan tesis ile ilgili açıklama gelmedi.

BYD,Manisa’da Volkswagen’in daha önce yatırımdan vazgeçtiği arazisi üzerinde 1 milyar dolarlık bir fabrika inşa edecek. BYD’nin Çin’den sonra en yüksek üretim kapasitesine sahip tesisleri Türkiye’de olacak. Şirket, 2024 yılında 20’nin üzerinde bayiye ulaşmayı planlıyor.
5 BİN KİŞİLİK İSTİHDAM SAĞLAYACAK
Yıllık 150 bin araç kapasiteli elektrikli ve şarj edilebilir hibrit otomobil üretim tesisi ile sürdürülebilir mobilite teknolojilerine yönelik AR-GE merkezi kurulmasını içeren anlaşma kapsamında, tesisin 2026 sonunda üretime başlaması ve 5 bin kişiye doğrudan istihdam sağlaması bekleniyor.

DİĞER ÇİNLİ MARKALARIN DA TÜRKİYE’YE YATIRIMI BEKLENİYOR
Uzmanlar, Çin’in Türkiye’nin dış ticaret açığında önemli bir role sahip olduğunu ve otomotiv sektörünün de bu açıktaki en önemli sektörlerden biri konumunda bulunduğunu belirtiyor. Bu gelişmenin bir “kelebek etkisi” yaparak diğer Çin markalarına da olumlu yansıyacağı öngörülüyor.

BYD HAKKINDA
BYD, 1995 yılında Wang Chuanfu tarafından batarya üreticisi olarak kuruldu. Başlangıçta cep telefonları ve diğer taşınabilir cihazlar için bataryalar üreten şirket, zamanla elektrikli araçlar ve yenilenebilir enerji alanlarına da adım attı. Şirketin ismi “Build Your Dreams” (Hayallerini İnşa Et) anlamına geliyor.

OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE BYD
BYD, otomotiv sektöründe özellikle elektrikli araçlar (EV) ve hibrit araçlar (PHEV) ile tanınır. Şirket, dünyanın en büyük elektrikli araç üreticilerinden biridir. BYD’nin ürettiği modeller arasında elektrikli otomobiller, otobüsler, kamyonlar ve monoray sistemleri bulunuyor. Şirket, elektrikli araç teknolojisi ve batarya üretimindeki uzmanlığıyla global otomotiv pazarında önemli bir oyuncu haline geldi.

Peki Türkiye tarihinde daha önce yatırım yapan yabancı menşeli otomobil markaları hangileri? İşte detaylar…

1960 FORD OTOSAN
Vehbi Koç 1928 yılında Ford’un Ankara distribütörü oldu. Ford desteğini alan Koç ülkede yerli otomobil üretmenin otomotiv sanayisini tetikleyeceğini ve sektörün büyüyeceğini düşünüyordu. Uzun uğraşlar sonucu 1959 yılında Otosan A.Ş. kuruldu ve Türkiye’de otomotiv sektörü adına dev bir adım atılmış oldu. Fabrikanın temellerinin atılması ile Ford marka kamyonların üretimi başlamış oldu. Daha sonra asıl hedef olan Anadol modelleri fabrikada üretilmeye başlandı.

1967 MAN TÜRKİYE
MAN’ın Almanya dışındaki ilk üretim tesisi olarak 1966 yılında faaliyete geçen ve bir yıl sonra üretime başlayan MAN Türkiye, bugün MAN’ın en büyük ve entegre otobüs fabrikası konumunda.

1968 MERCEDES-BENZ TÜRK
1967 yılında Daimler-Benz AG’nin yüzde 36 ortaklığı ile Otomarsan unvanıyla İstanbul Davutaşa’da kuruldu. Üretime kuruluşundan bir yıl sonra 1968 yılında başladı. 1.4 milyar Euro’yu aşan yatırım hacmiyle şirket bugün Türkiye’nin en büyük yabancı sermaye yatırımlarından biri.

1971 TOFAŞ:
Koç Holding ile Stellantis’in eşit hissedar olduğu Türk Otomobil Fabrikası AŞ 1968 yılında kuruldu. İlk üretim 1971 yılında başladı. Bugün 450 bin adetlik üretim kapasitesiyle otomobil ve hafif ticari araç üretimi yapıyor.

1971 OYAK RENAULT
1969 yılında OYAK Holding ile Fransız Renault Grubu ortaklığında kurulan Oyak Renault Otomobil Fabrikaları AŞ, 1971 yılında üretime başladı. Günümüzde Renault Grubu’nun dünya çapındaki 40 üretim tesisinin en büyük kapasiteye sahip fabrikalarından biri.

1984 ANADOLU ISUZU
Anadolu Grubu ile Japon Isuzu Motors Limited ve uluslararası ticaret alanında faaliyet gösteren Japon Itochu’nun ortaklığında kurulan Anadolu Isuzu, günümüzde ticari araç üretimine odaklanıyor.

1994 TOYOTA
Toyota’nın Avrupa’daki üretim tesislerinden biri olan Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye A.Ş., bugün Sakarya İli Arifiye İlçesinde Corolla ve Toyota C-HR modellerinin üretimini yapıyor.

1997 HYUNDAİ ASSAN
Yüzde 70 Hyundai Motor Company ve yüzde 30 Kibar Holding ortaklığıyla yönetilen Hyundai Assan, İzmit’te i10, i20 ve Bayon modellerinin üretimini yapıyor.

1997 HONDA
1997 yılından beri Kocaeli’nin Gebze ilçesinde faaliyet gösteren Honda otomobil fabrikası, 2021 yılında Türkiye ve İngiltere’de fabrikalarını kapattı.
Kaynak: Sanayi Gazetesi