Çin Otomobil Kurumu, Avrupa Birliği’nin Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara yönelik ek gümrük vergisi taslağına itiraz etti. Çin Otomobil Üreticileri Birliği (CAAM), Avrupa Birliği’nin (AB) Çin malı elektrikli araçlara yönelik cezai tarifelere ilişkin revize edilmiş taslağına kesinlikle karşı olduğunu açıkladı.
Çin devlet televizyonu CCTV’nin haberine göre; kurum, tarifelere ilişkin kararın Çin’in AB’deki operasyonları ve yatırımları için “büyük riskler ve belirsizlik” taşıdığını belirtti.
Avrupa Komisyonu dün, Çin yapımı elektrikli araçların ithalatına yönelik sübvansiyon iddialarına ilişkin yürüttüğü soruşturmadan taslak sonuçları ve önerilen cezai tarifelerde bazı revizyonlar yayımladı.

AB, ÇİNLİ ÜRETİCİLERE YÜZDE 36,3’E VARAN VERGİ ÖNERDİ
AB’nin ticaret politikasını belirleyen Komisyon, Çin’in elektrikli araç üretiminin kapsamlı sübvansiyonlardan yararlandığına inandığını belirtti ve otomobil şirketlerine yüzde 36,3’e varan vergi uygulanmasını önerdi. Temmuz ayında azami vergi yüzde 37,6 olarak belirlenmişti.
CAAM, CCTV’ye yaptığı açıklamada, yüksek gümrük vergilerinin “Avrupa’da faaliyet gösteren ve yatırım yapan Çinli işletmelerin güvenini zedelediğini” söyledi.
CAAM, bu durumun “AB otomotiv endüstrisinin gelişmesi, AB’de yerel istihdam olanaklarının artırılması ve yeşil ve sürdürülebilir kalkınmanın sağlanması konularında ciddi olumsuz etkisi olacağını” söyledi.
NE OLMUŞTU?
AB Komisyonu, 5 Temmuz’da Çin’de üretilen elektrikli otomobillerin Birlik üyesi ülkelere ithalatında geçici ilave vergi uygulamaya başlamıştı. Bu kapsamda, BYD yüzde 17,4, Geely yüzde 19,9, SAIC yüzde 37,6, soruşturmada işbirliği yapan Çin’deki diğer elektrikli otomobil üreticileri ortalama yüzde 20,8, işbirliği yapmayan diğer şirketler ise yüzde 37,6 vergiye tabi tutulmuştu.
Karar öncesinde AB, Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara yüzde 10 vergi uyguluyordu.
Açıklanan son vergi oranları yürürlükteki yüzde 10’un üzerine ekleniyordu. Söz konusu kararla Tesla’ya yüzde 20,8 ek gümrük vergisi getirilmesi bekleniyordu.

ÇİN ÜRETİCİLERİN PAYI HIZLA YÜKSELİYOR
Son yıllarda Avrupa ülkelerinde satılan elektrikli otomobillerde Çin üreticilerinin payı hızla yükseliyordu. Çin’de üretilen düşük fiyatlı ve sübvanse edilmiş elektrikli otomobillerin satışları rakiplerini geride bırakıyordu.
AB’de satılan elektrikli araçlar arasında Çin markalarının payı 2019’da yüzde 1’in altındayken, son dönemde yüzde 8’e ulaşmıştı. Çin’in benzer segmentlerdeki elektrikli otomobil fiyatları Avrupa’da üretilen modellerin yüzde 20 altında seyrediyordu.
Çin’de, BYD, SAIC ve Geely gibi markalar ile Tesla ve farklı Avrupa şirketlerinin üretimi yapılıyor. Avrupa’daki, özellikle Fransa gibi bazı ülkelerdeki, üreticiler, Çin yapımı modellerin iç pazarlarında hakimiyet kurmasından rahatsızlık duyuyordu. Alman üreticiler ise Çin’le ilişkilerin gerilmesinden ve bu pazardaki kayıplardan çekiniyor ve vergiye karşı çıkıyordu.
Kaynak: Bloomberg