TEİ Genel Müdürü Mahmut Akşit açıkladı: MMU KAAN’ın motorunda yeni gelişme!

Yerli savaş uçağı MMU KAAN’a motor geliştiren TEI Genel Müdürü Mahmut Akşit Sanayi Gazetesi’ne özel açıklamalarda bulundu.

Mehmet Akif Karakoç

Adana’da düzenlenen Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali TEKNOFEST 2024 tüm hızıyla devam ediyor. 1 milyon 650 bin yarışmacının katılım sağladığı festivalde milyonlarca teknoloji meraklısını buluşturuyor.

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş.’nin (TUSAŞ) motor üretim kolu olan TUSAŞ Motor Sanayii (TEI) Genel Müdürü Mahmut Faruk Akşit, TEKNOFEST Adana etkinliğinde Sanayi Gazetesi’ne önemli açıklamalarda bulundu. Akşit, yerli üretim TF6000 ve TF10000 motorlarının gelişim süreçleri hakkında detaylı bilgiler paylaştı.

TEKNOFEST Adana 2024’ü değerlendiren TEI Genel Müdürü Akşit,  TEKNOFEST’ in Adana’da ilk defa düzenlenmesine dikkat çekerek Anadolu’daki büyük şehirlerde düzenlenmesinin güzel bir planlama olduğunu belirtti. Akşit, organizasyonu düzenleyen TEKNOFEST Yönetim Kurulu ve Baykar Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar ile organizasyon ekibine teşekkürlerini iletti. TEKNOFEST ’in doğrudan halkla buluştuğunu ifade eden Akşit, bölgedeki gençlerle buluşmaktan heyecan duyduğu aktardı.

Akşit, TEİ olarak gelecek nesillere teknoloji ve uçak motorları konusunda farkındalık uyandırmak istediklerini belirterek,  “Gelecek nesiller için TEİ özelinde uçak motorları teknolojisinde bir farkındalık bir heves heyecan uyandırıyoruz ve bu çok güzel oluyor. Bölgedeki bütün gençlere ulaşma fırsatımız oluyor.” açıklamasında bulundu.

TEİ ‘nin motor üretim ve geliştirme sürecinin zamanla geliştiğini ifade eden Mahmut Akşit, TEİ ‘nin ilk kurulduğunda F-16 savaş uçakları için füzyon motorları montajını, imalat parçalarını ve testini gerçekleştirdiğini fakat motor tasarım teknolojisi yönünden eksikliğini dile getirdi.  Son 10 yılda Türkiye’nin uçak motoru alanından ciddi çağ atladığını, yerli motorların gelişmesinde mesafe kat ettiklerini belirtti. 10 yılda hızlı süreçle birlikte motorların peş peşe ortaya çıktığını ifade etti. İspanya ve Kore’de TEİ’ye benzer şirketler olduğunu dile getiren Akşit, “TEİ’ye benzer İspanya’nın ve Korelilerin de şirketi var. Onlara nazaran biz son 10 yılda çok ciddi mesafe kat ettik. Türkiye’ye gıptayla bakıyorlar.” dedi.

Türkiye’nin motor konusundaki eksikliğine dikkat çeken TEİ Genel Müdürü Akşit, Türkiye’nin motosiklet ve araba motorlarını lisans üretimi altında geliştirdiğini söyledi. Motorların 300 veya 500 beygirden fazla olmadığını belirtirken, TF6000 motorunun yaklaşık 10.000 beygir güç ürettiğini dile getirdi. Akşit, TF6000 için Türkiye ’nin hala şu ana kadar geliştirdiği en güçlü motor olduğunu vurguladı. Üretilen motorların sadece uçaklarda kullanılmayacağının altını çizerken, “TF 6000 motoru yaklaşık 10.000 beygir güç üretiyor. Biz uçak için hazırlıyoruz ama modifiye ederek gemide ve elektrik üretiminde kullanmamız mümkün.” şeklinde konuştu. TF6000’in gerçek anlamda askeri turbofan motoru olduğunu, TF1000 motoruyla birlikte ark yakıcıyla birleştirilerek güçlü motor ortaya çıkartacaklarını sözlerine ekledi.

Akşit, Milli Muharip Uçak KAAN ‘ın motoru, uçak motorları sınıfında zirve teknolojiye ulaşacağını belirtti. Akşit, kendisinin ve ekibinin hedefi MMU KAAN ‘a motor üretmek olduğunu ve başaracaklarına inandıklarını dile getirdi. Açıklamasında “Daha önce işin başındayken de herkesin aklında bir şüphe vardı yapabilir miyiz diye, artık öyle bir şüphe yok. Biz yapabiliriz, kendimize inanıyoruz. Mesele ne kadar sürede başarabileceğimiz bu biraz zaman ve para meselesi.” diye konuştu.

Kaynak: Sanayi Gazetesi