TB3 ve KAAN ile Türk Hava Kuvvetleri envanteri gelecekte nasıl olacak?

Baykar tarafından geliştirilen silahlı insansız hava aracı Bayraktar TB3 ilki başararak kısa pistli gemilerden kalkış ve iniş testini başarıyla tamamladı.

Türk Hava Kuvvetleri envanterini güçlendirmeye devam ediyor. Türkiye’nin F-35 programından çıkarılmasıyla birlikte hava kuvvetleri farklı savaş uçakları arayışına girmeye başladı. F-16 Block 70 savaş uçaklarını onaylamasıyla hava kuvvetleri nefes aldı. ABD ayrıca Yunanistan’ a F-35 savaş uçaklarını satışını onaylamasıyla hava üstünlüğünü ele alacak. Türkiye F-35 programından çıkarılmasıyla birlikte yerli savaş uçağı üretimine hız verdi. Bu kapsamda Milli Muharip Uçak KAAN 2030 yılına kadar envantere kazandırılmak için çalışmalara başlandı. İlk uçuşunu 21 Şubat 2024 tarihinde ilk uçuşunu gerçekleştiren KAAN, ikinci test uçuşunu 6 Mayıs 2024 tarihinde gerçekleştirdi. Türk Hava Kuvvetleri eğer başka uçak alınmaz ise KAAN envanterdeki 5. nesil uçak olacak. Hava kuvvetleri KAAN envantere girene kadar oluşan açığı doldurmak için Eurofighter Typhoon savaş uçağı talebinde bulundu fakat satış Almanya engeline takıldı. Almanya sadece savaş uçağı konusunda değil, Türkiye’ye bir çok konuda ambargo uyguluyor. Türkiye siparişi gerçekleşecek F-16Block 70 ve Eurofighter savaş uçağını envantere katıp yerli 5.nesil savaş uçağı MMU KAAN’ı dahil ederse, bölgede ve dünyada güçlü hava gücüne sahip ülke konumunda olacak. Peki Geleceğin Türk Hava Kuvvetleri envanteri nasıl olacak? Hangi uçaklar envantere dahil olacak?

Bayraktar TB3'ün ilk kalkış ve iniş testi Yunanistan'ı endişelendirdi!

Bayraktar TB3, TCG Anadolu gibi kısa pistli gemilerden iniş ve kalkış yapabilen dünyadaki ilk silahlı insansız hava aracı oldu. Rampa testlerini başarıyla tamamlayan Bayraktar TB3 PT1 ve PT2, kısa süre önce Edirne Keşan’daki Baykar Uçuş Eğitim ve Test Merkezi’nden havalanarak Dalaman Hava Meydan Komutanlığı’na intikal etti. Burada sürdürülen çalışmalarda Bayraktar TB3 PT1, TCG Anadolu’ya gece ve gündüz yakın uçuş gerçekleştirerek “yaklaşma testlerini” sorunsuz geçti. Açık denizden gemi üzerindeki testlerini tamamlayan Bayraktar TB3 PT2 ise 19 Kasım’da TCG Anadolu’nun 12 derece eğimli rampaya sahip kısa pistinden başarıyla havalandı. Ege ve Akdeniz’in buluşma noktasında 46 dakikalık test uçuşu gerçekleştiren Bayraktar TB3, ardından aynı kısa piste hiçbir iniş destek ekipmanı kullanmadan başarıyla iniş yaptı. Gerçekleştirilen test uçuşuyla hem havacılık hem de denizcilik tarihinde yeni bir dönemin kapıları aralandı.

Türkiye’nin yerli ve milli 5. nesil savaş uçağı KAAN, 21 Şubat 2024 tarihinde ilk uçuşunu gerçekleştirdi. Uçağın geliştirme faaliyetleri hız kesmeden devam ederken, KAAN taksi testine de başarıyla çıktı. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ), bu önemli anları resmi sosyal medya hesabından 14.53’te paylaştı. Paylaşılan videoda, ünlü şair Arif Nihat Asya’nın kaleme aldığı Fetih Marşı şiirinin yer alması dikkat çekti.

Gelecek yıllarda F-16’ların yerini alarak muharip filonun bel kemiğini oluşturacak olan KAAN’ın seri üretime girmesiyle Türkiye dünyada 5. nesil savaş uçağı üreten 4. ülke konumunda olacak. Resmî olarak açıklanan plana göre 8 adet prototipin üretilmesi, 2028’de seri üretime girmesi ve 2028-30 yıllarına kadar 20 adetten oluşan ilk KAAN filosunun HvKK envanterine girmiş olması bekleniyor. 2030’dan sonra ise her ay 2 tane, yılda 24 adet olmak üzere üretilmesi planlanıyor. Envanterdeki tüm F-16’ların yerini alacağı düşünülürse toplamda 200 kadar KAAN, HvKK için üretilecektir. Ancak bu sayı birim maliyetine ve parça üretimine bağlı olarak değişmesi bekleniyor.

Filoya gelecekte başlıca katılması planlanan uçaklar: MMU KAAN ve ABD’nin tedariğine yönelik onay mektubu imzaladığı F-16 Block 70‘ler olacak. Alacağımız F-16 Block 70’ler dışında envanterimizdeki Block 30’ları da Özgür Modernizasyonundan geçirerek Block 70 seviyesine çıkartılacak.  Bunun yanında Eurofighter Typhoon almamız gelecekte söz konusu olabilir ancak şu an için bu alım Almanya tarafından engelleniyor. Ayrıca tüm bunların dışında hafif saldırı amaçlı kullanabileceğimiz Hürjet ve Hürkuş‘u da unutmamak gerek.

Türk Hava Kuvvetlerinin gelecek envanteri 2030’lu yılların başı için her şey plana göre giderse şu şekilde olacaktır:

20’den fazla KAAN (bir filodan fazla)

119 adet F-16 Block 70

35 adet F-16 Özgür (eski Block 30)

102 adet F-16 Block 40

29 adet F-16 Block 50+

Bu listenin dışında eğer Almanya Eurofighter Typhoon alımını onaylarsa 2030’a kadar İngiltere’den bir filo ikinci el Tranche 3 varyasyonunu envanterde görmemiz mümkün. Hava Kuvvetleri Komutanlığı, KAAN gelene kadar ara çözüm olarak F-16 Block 70 alacak olsa da yapılan açıklamalar doğrultusunda F-16 alımı olsa dahi Eurofighter da istendiği belirtilmişti. Ayrıca Eurofighter Typhoon alımı onaylanırsa Tranche 4 varyasyonu için projeye ortak olma isteğimiz bulunuyor. Emektar F-4’lerin de hizmetten çekilmesiyle 2030’lu yıllarda muharip filoda sadece avcı uçakları kalacak. Ancak giden F-4’lerin yerleri kolaylıkla F-16’lar, Hürjet ve hatta Kızılelma, Anka-3 gibi SİHA’larla dolacaktır.

Kaynak: Sanayi Gazetesi