Son yıllarda arama motorundaki SEO içeriklere yönelik düzenleme sinyalleri veren Google, nihayetinde beklenen güncellemeleri 2024’te yoğun biçimde hayata geçirdi.
Öte yandan, interneti “çöp” içeriklerden temizlemeyi amaçlayan bu güncellemeler, birçok haber kurumunun görünürlüğünde ciddi düşüşlere ve gelir kaybına neden oldu. Ancak yeni güncellemelerden kazançlı çıkan haber kurumları da var.
Peki, Google’ın güncellemeleri ne anlama geliyor ve sektör bundan nasıl etkilendi?
MART GÜNCELLEMELERİ İLE BAŞLADI
Mart ayında Google bir spam güncellemesiyle birlikte çekirdek güncellemesi de yayınladı. Bunların tamamlanarak sisteme dahil edilmesi bir aydan fazla sürdü. Bunların SEO‘nun kötüye kullanımı ve yapay zekayla oluşturulan içerikleri hedef aldığı söyleniyor.
Şirket, marttaki değişikliklerin ardından arama sonuçlarında düşük kaliteli, orijinal olmayan içeriğin yüzde 45 oranında azaldığını ileri sürüyor.
Güncellemelerin tamamlanmasının ardından birkaç gün içinde çeşitli sektör ve alanlardaki web siteleri olumsuz etkiler bildirmeye başladı. Öte yandan bunların önemli bir kısmının arama sonuçlarında üst sıralara çıkmak için manipülatif taktikler kullanan siteler olduğu düşünülüyor.
Orginality.ai tarafından yürütülen bir araştırmada, ilk güncelleme dalgasından olumsuz etkilenen bazı siteler incelenmiş ve şu bulgulara ulaşılmıştı: “Sitelerin yüzde 50’sinin gönderilerinin yüzde 90 ila 100’ü yapay zeka tarafından oluşturulmuştu.”
BBC VE ÖNDE GELEN YAYINCILAR KÖTÜ ETKİLENDİ
Öte yandan olumsuz etkilenenler arasında prestijli haber kurumları da yer aldı. Bu kurumların görünürlüğünün azalması Google’ın güncellemelerinin sorgulanmasına ve sektörden daha fazla şeffaflık talebinin yükselmesine yol açtı.
Örneğin İngiltere’nin önde gelen yayıncılarından BBC, görünürlükte en büyük düşüşleri gören siteler arasındaydı. Arama motoru veri tabanı Sistrix’in analizine göre marttaki güncellemelerin yayımlanmasının ardından yaklaşık altı hafta sonra BBC’nin görünürlük puanı 24,7’den 15,4’e düştü. Bu da sitenin görünürlüğünün yüzde 37’sini kaybettiği anlamına geliyor.
Film ve dizilere dair haberlerin ve incelemelerin yer aldığı Kanada merkezli popüler kültür sitesi Screentrant ise görünürlüğünün yüzde 40’ını kaybetti.
Görünürlüklerinde büyük oranda düşüş yaşayan diğer köklü yayıncılar arasında Evening Standard (yüzde 32 düşüş), LBC (yüzde 30), Daily Record (yüzde 24) ve The New York Times (yüzde 8) da var.
Ayrıca İngiliz bağımsız yayıncılar The Independent (yüzde 16 düşüş) ve The Guardian (yüzde 10 düşüş) da önemli oranda görünürlük kaybetti.
Google ise mart güncellemelerinin, “aramalardaki spam ve düşük kaliteli içerik” sorununu ele almak ve “arama motorları için oluşturulan içeriği azaltmak” amacıyla tasarlandığını dile getiriyor. Sıralama düşüşlerinden kurtulma mücadelesinin ise garantili bir sonucu yok. Şirket, güncellemeden etkilenen siteler için kurtarma işleminin, sistemlerinin öğrenmesi ve iyileştirmeleri doğrulaması gerekliliği nedeniyle zaman alabileceğini, hatta aylar sürebileceğini dile getiriyor.
AĞUSTOSTA İKİNCİ GÜNCELLEME
Ağustos ayında gelen, yılın ikinci çekirdek güncellemesi de arama sonuçlarının kalitesini, yalnızca aramada iyi performans gösterme amacıyla oluşturulmuş içerik yerine gerçekten yararlı içeriğe öncelik vererek iyileştirmek amacıyla tasarlandı. Güncelleme 3 Eylül’de kullanıma sunuldu.
Google, blogunda yaptığı resmi duyuruda, mart ayındaki temel güncellemenin yayınlanmasından bu yana içerik üreticilerinin geri bildirimlerini dikkate alarak yeni değişikliklere dahil ettiklerini belirtti. Bu güncelleme ABD’li yayıncıları da ciddi etkiledi. ABD’de sıralama değişikliklerinin güzellik ve fitness alanındaki web siteleri için belirgin olduğu görüldü. Buna karşın sağlık, bilim, hukuk ve hükümet kategorilerinde daha az oynaklık vardı. İngiltere’de ve Avrupa’nın çoğunda ABD’ye kıyasla daha az dalgalanma oldu.ldı.
FORBES, CNN VE BİRÇOK KURUM MİLYONLARCA DOLAR KAYBETTİ
Sistrix verilerine göre, Forbes, Wall Street Journal, CNN, Fortune ve Time gazetelerinin bağlı olduğu şirketlerin online pazar hizmetleri, üçüncü taraf pazarlama firmalarının faaliyetleri nedeniyle son aylarda arama görünürlüğünü önemli ölçüde kaybetti.
Kaybedilen trafiğin toplam değerinin en az 7,5 milyon dolar olduğu belirtiliyor. Bahsi geçen yayıncılar, Forbes Marketplace (Forbes gazetesinden ayrı bir şirket), Credible ve Three Ships gibi üçüncü taraf satıcılarla çalışarak pasif gelir elde ediyor. Söz konusu satıcılar, yayıncıların markalarını kullanarak alan adlarında bu yayıncılar için iştirak işletmeleri yürütüyor. Örneğin, CNN Underscored, CNN adı altında ürünler önerirken, Forbes da aynı ilişkiyi Forbes Marketplace ile kuruyor. Taraflar daha sonra, elde edilen geliri paylaşıyor. Üçüncü taraf satıcının dahli ise okur tarafından genellikle bilinmiyor. Bazı analistler, bu uygulamayı “parazit SEO” diye anlandırıyor.
TEMMUZ AYINDA BAŞLADI
Adweek’e konuşan arama motoru uzmanı Glenn Gabe’e göre, arama sonuçlarında parazit SEO’yla bağlantılı görünürlük düşüşleri ilk olarak temmuz ayında Time’ın bağlı olduğu kuruluş Time Stamped’ın arama sıralamalarında ilk kez düşüş yaşanmasıyla başladı.
Eylül ayı sonlarında diğer yayıncıların bağlı kuruluşlarının işletmeleri de benzer düşüşler yaşamaya başladı.
Sistrix’in Adweek için derlediği verilere göre, 12 Eylül ve 31 Ekim arasında Forbes Advisor’da arama görünürlüğü yüzde 43, Wall Street Journal Buy-Side’da yüzde 77, CNN Underscored’da yüzde 63, Fortune Recommends’da yüzde 72 ve Time Stamped’da yüzde 97 oldu.
Öte yandan, bu düşüşler gazetelerin kendisini etkilemedi. Düşüşler en azından şimdilik bu yayıncıların bağlı kuruluşlarıyla sınırlı.
Kaynak: Euronews