Çin, dünya genelindeki elektrikli otomobil pazarında önemli bir oyuncu haline gelirken, havacılık sektöründe de büyük hedefler peşinde. Çin’in “Alçak İrtifa Ekonomik İttifakı”na göre, 2030 yılına kadar 100 bini aşkın otonom insansız hava aracı, uçan otomobil ve elektrikli hava aracı Çin göklerinde süzülecek. Bu plan, Çin’in havacılık endüstrisini domine etme yolunda atılan büyük bir adım olarak değerlendiriliyor.

ÇİN, UÇAN ARABA PAZARINDA DA DOMİNASYON PEŞİNDE
Çin’in elektrikli otomobillerdeki başarısını havacılıkta da tekrar etme amacı doğrultusunda, uçan elektrikli araçlar (eVTOL) üretimi hız kazanmış durumda. Hükumet yetkililerinin önderliğinde başlatılan bu projeler, Çin’in küresel havacılık pazarında hakimiyet kurma yolunda büyük bir adım. 2030’a kadar Asya’daki gelişmekte olan ülkelerde ve Japonya gibi gelişmiş bölgelerde, elektrikli dikey kalkış ve iniş yapabilen uçakların (eVTOL) yaygınlaşması bekleniyor.
JAPONYA’DA TEST UÇUŞLARI BAŞLADI
Çinli eVTOL üreticisi AutoFlight, Japonya’da yaptığı test uçuşlarıyla dikkatleri üzerine çekti. Şirket, beş koltuklu Prosperity modelinin ilk uçuşunu başarıyla tamamladı. AutoFlight, geçtiğimiz yıl Japonya’daki müşterisine Çin dışındaki ilk Prosperity’yi satmış ve bu modelin 2024’te Osaka’daki World Expo’da otonom demo modeli olarak sergilenmesi planlanıyor. Prosperity, aynı zamanda Çin’in Pearl River Deltası’ndaki denizler arası uçuşlarla yeni mesafe rekorları kırmayı başardı.

BAE VE SUUDİ ARABİSTAN İÇİN ÖNEMLİ HEDEF
Çinli diğer bir eVTOL üreticisi olan EHang, Japonya’da 16 şehirde düzenlediği turların ardından Güneydoğu Asya ve Ortadoğu’da da aktif. Şirket, 300’den fazla iki kişilik EH216-S eVTOL satışı gerçekleştirdi ve yeni üretim tesislerini Abu Dabi’ye taşımayı planlıyor. Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) ve Suudi Arabistan gibi pazarlar, Çinli üreticiler için önemli birer hedef olarak görülüyor.
ÇİN’İN ELEKTRİKLİ HAVACILIKTA HEDEFİ 100 BİN ARAÇ
Çin’in havacılık sektöründeki büyümesi, ülke çapında “alçak irtifa ekonomisi” stratejisinin bir parçası olarak şekilleniyor. Başbakan Li Qiang, alçak irtifa ekonomisini, gelişmekte olan stratejik bir endüstri olarak tanımlayarak, 2030 yılına kadar havada 100 bin uzun menzilli drone ve eVTOL’a sahip olma hedefini açıkladı. Bu projeyle, özellikle kargo taşımacılığı ve kişisel uçan arabalar gibi hizmetlerin gelişmesi bekleniyor.
UÇAN ARABA VE TAKSİLER TIBBİ HİZMETLERDE DE KULLANILACAK
Çin’in eVTOL projeleri sadece ulaşımı değil, aynı zamanda tıbbi hizmetleri de hedefliyor. AutoFlight’in Japonya’da gerçekleştirdiği test uçuşu, ülkenin iç denizindeki adaları birbirine bağlama amacını güdüyor. Bu projeler, adalar arası ulaşımı iyileştirmenin yanı sıra, kıyı bölgelerinde yaşanan altyapı sorunlarını da çözmeyi amaçlıyor.
HIZLI BÜYÜMENİN ARKASINDA ÇİN DEVLETİNİN DESTEĞİ VAR
Çin’deki eVTOL sektöründeki hızlı büyüme, hükümetin ekonomi için yeni yollar yaratma girişimlerinin bir parçası olarak destekleniyor. Çin’in Alçak İrtifa Ekonomik İttifakı’ndan yapılan açıklamada, yurtdışındaki olgun iş modellerinin eksikliği vurgulandı. Ancak, Çin’in eVTOL sektöründe büyümeyi hızlandıracak düzenlemeler ve yatırımlar, endüstriyi dönüştürmeye yönelik büyük bir adım olabilir.
Kaynak: Haber Merkezi