Dışarıda yemek yemek cep yakıyor! Kafelerden alınan hizmet bedeline bu kez kuver ücreti de eklendi!

Restoran ve kafeler ile ilgili şikayetler arttı. Daha önce kafe ve restoranlarda alınan hizmet ücretine bu kez kuver hizmeti de eklendi. Çoğu işletme faturada belirtmeden kuver ücreti alıyor.

Kafe ve restoranlarda yüksek fiyat tartışmaları henüz bitmemişken şimdi de kuver ve buna ek olarak alınan hizmet bedeli tartışması başladı. Çoğu işletme faturaya kuver yazmadan ücreti yansıtıyor. Kimi de self servisten hizmet bedeli alırken, bazısı da hem kuveri hem de hizmet bedelini ödemeye yansıtmaya başladı. Vatandaş işletmeler hakkında şikayet yağdırıyor.

Kimi hiçbir ikramda bulunmadan faturaya kuver ücreti eklerken, bu faturaya ek bir de yüzde 20’ye varan oranlarda hizmet bedeli kesmeye başladı.

Hatta öyle ki self servis çalışan ve herhangi bir hizmet vermeyen kafeler dahi hizmet bedelini faturalara yansıttı. Ticaret Bakanlığı’nın sıkı denetimlerine rağmen arkadan dolaşmanın yolunu bulan kafe ve restoranlar, “Eğer kapıda ya da menüde bu ücretin alacağını yazıyorsa faturaya yansıtabilir. Yazmıyorsa suç” diyerek kendini savunuyor. “Bu artık çifte soygun” diyerek duruma tepki gösteren vatandaşlar ise tüketici mahkemelerine akın ediyor.

Türkiye’de bazı restoranlar yemek öncesinde masaya getirdikleri su, ekmek, tereyağı, peynir, zeytin, zeytinyağı gibi atıştırmalıklar için kuver yazıyorlar. Sabah’ın haberine göre, son dönemde birçok restoran ve kafe kuver vermeden bu ücreti faturaya yansıtmaya başladı. Birçok vatandaş bu durumdan şikâyetçi.

Örneğin İstanbul’daki bir kafe-restoranda yemek yiyen iki arkadaş, “İki kola iki makarna söyledik. Normalde 1.100 TL hesap gelmesi gerekiyor. Ancak faturaya 200 TL kuver eklemişler ve hesap direkt 1.300 TL’ye çıkmış bir de bunun üzerine yüzde 20 hizmet bedeli eklenmiş. 260 TL de oradan gelmiş. Total hesap 1.560 TL’ye çıkartılmış. Biz ‘kuver almadık’ diye faturaya itiraz ettik üstüne azarlandık. Ödemeyi yaptık ancak bir daha asla oraya gitmeyiz” şeklinde duruma tepki gösterdi.

Hemen her faturaya eklenen yüzde 10 ila 20 arasındaki servis bedeli de artık kontrolden çıktı. Öyle ki self servis çalışıp hizmet bedeli kesen kahveciler türedi. İstanbul’da Bağdat Caddesi’nde self servis hizmet veren butik bir kahveciden kahve alan vatandaş, yaşadığı süreci şöyle ifade etti:

“Kahve yapılan yerin arka panosunda ücretler yazıyor. 110 TL’ye orta boy bir filtre kahve istedim. Kartı okuttum ancak sonradan fark ettim 120 TL kesilmiş. ‘Neden 10 TL fazla kesildi’ diye sorduğumda bana ‘hizmet bedeli’ şeklinde yanıt verildi. İtiraz ettiğimde ise bunun yasal hakları olduğunu savundular. Ben anlamadım neyin hizmetini veriyorlar? Kahveyi ben kendime servis ediyorum. Hizmetten kast edilen makinede yaptıkları kahveyi bardağa doldurmak ise bıraksınlar biz yapalım.”

Restoran ve kafelerin bu uygulamalarıyla ilgili konuşan Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği (TÜRES) Başkanı Ramazan Bingöl, “Ticaret Kanunu’na göre restoran ve kafeler aldıkları ücretleri menüde belirtmek zorunda yani eğer menüde yazıyorlarsa bu ücreti almaları yasal. Eğer menüye bu ücreti yazmadılar ise vatandaş ödememe hakkına sahip. Bu durumda o restoran ya da kafeyi Ticaret Bakanlığı’na şikâyet edebilirler” diye konuştu.

Kuver vermeyip kuver ücreti kesen yerlere tepki gösteren Bingöl, “Böyle bir şeyi tabi ki doğru bulmuyoruz. Vatandaşlar almadıkları hizmetin bedelini ödememeli. Sessiz kalmasın şikâyet etsinler. 3 milyon TL’ye kadar ceza var. Tepkilerini göstersinler” dedi.

Tüketici Konfederasyonu Başkan Vekili Avukat İbrahim Güllü de, kuver ya da hizmet bedelinin zorunlu tutulamayacağını belirterek, şunları anlattı: “Sipariş harici masaya getirilen ürünlerden dolayı müşterinin ödeme zorunluluğu yok. Yani sipariş edilmeyen mal ve hizmetten dolayı ücret talep edilemez. Servis ücreti adı altında müşteriye yansıtılan ücret bahşiş değil zorla almadır. Menüye yazılsa dahi Tüketici Kanunu kapsamında bunun bir geçerliliği bulunmuyor“, açıklamalarında bulundu.

Kaynak: Haber Merkezi