Savunma sanayiinin nabzını tutmak için her hafta yeni içeriklerle karşınızda oluyoruz. Bu bölümde Türkiye’nin F-16’dan vazgeçip F-35’e yöneldiği iddiasını, Almanya’nın Türkiye’ye Eurofighter Typhoon savaş uçağı ihracatını veto etmesini, HÜRKUŞ’un yeni boya ve tasarımıyla uçuşunu ve HÜRJET’in yeni rekorunu ele alıyoruz. Peki, Türkiye F-16’dan vazgeçiyor mu? Almanya neden Eurofighter satışına engel koydu? İşte detaylar…
TÜRKİYE F-16 ANLAŞMASINDAN VAZGEÇİP F-35’E YÖNELECEK!
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan Mart ayında ABD’li mevkidaşı Donald Trump ile yaptığı telefon görüşmesinde Ankara’nın F-35 savaş uçağı satın alma talebini yeniden değerlendirmesini istedi.

S-400 SORUNUNUN ÇÖZÜMÜ
Bu ayın başlarında Dışişleri Bakanı Hakan Fidan, her iki taraftan hukuk uzmanlarının Trump yönetiminin S-400 ile ilgili yaptırımları kaldırmasını sağlayabilecek uygun seçenekleri incelediğini söyledi. Bu sayede 20 milyar dolar değerinde yedek parça ve mühimmat alımı da dâhil olmak üzere daha geniş çaplı savunma angajmanlarının önü açılabilir.
TÜRKİYE’NİN PLANI
Geçtiğimiz yıl Türkiye F-16 tedarik planını küçülterek 79 modernizasyon kitinden vazgeçmiş ve bunun yerine 40 adet F-16 Viper ve ilgili mühimmatı satın almayı taahhüt ederek anlaşmanın toplam değerini 23 milyar dolardan 7 milyar dolara düşürmüştü.
MEE’ye konuşan bir kaynak “Türkiye F-16 anlaşmasında frene bastı” dedi. “Eğer Washington Türkiye’yi yeniden kabul etmeyi kabul ederse, Ankara’nın yaptığı ön ödeme potansiyel olarak F-35 programına yönlendirilebilir.”
Kaynak, Ankara’nın F-16 anlaşmasını tamamen iptal etmeyi planlamadığını ancak F-35’lere öncelik vermek istediğini de sözlerine ekledi.
İkinci bir kaynak ise hem F-16’ların hem de F-35’lerin ABD’li savunma müteahhidi Lockheed Martin tarafından üretilmesi nedeniyle ödemenin yeniden yönlendirilmesinin mümkün olduğunu belirtti.

ALMANYA’DAN TÜRKİYE’YE EUROFİGHTER SATIŞI İÇİN SON ANDA VETO ADIMI
Türk Hava Kuvvetleri’nin ara uçak ihtiyacının karşılanması amacıyla İngiltere üzerinden Eurofighter Typhoon alımı için yapılan çalışmaya yine Almanya’dan veto geldi. Ancak kararı alan sosyal demokrat yeşil Scholz yönetimi 15 gün sonra görevini devrediyor.
Eurofighter satışı için program üyesi ülkelerden İngiltere, İtalya ve İspanya onay verirken Handelsblatt Ekonomi Gazetesi’nin Alman hükümet kaynaklarına dayandırdığı haberine göre hükümet uzun süre olumlu yönde ilerleyen satış işlemleri konusunda “Türk hükümetinin Ekrem İmamoğlu gözaltısı ve Türk demokrasisine suikast” gerekçesiyle onay sürecini durdurdu.

15 GÜN SONRA GÖREVİ DEVREDİYOR
Bu karar sembolik bir anlam taşırken seçimin ardından Scholz görevi 15 gün sonra tamamlanıyor. Göreve gelecek Hristiyon sosyal demokrat Merz’in liderliğindeki koalisyon hükümeti programında özellikle NATO müttefiklerine silah satış ve transfer süreçlerinde daha hızlı ve esnek davranma kararları ve Alman savunma sanayi ihracatlarını teşvik etme maddeleri bulunuyor.
Türkiye’ye Eurofighter satışı konusudaki karar, muhtemel Merz’in alacağı ilk kararlar arasında yer alacak. Bu açıdan mevcut Scholz hükümeti sembolik de olsa bu satışa veto koyarak topu yeni kurulacak koalisyona atmış oldu.

İNGİLTERE ÜZERİNDEN ANLAŞMA YAPILDI
ABD’nin F-35 programından çıkarması, sonrasında F-16 Block 70 satışında tamamlanamayan süreç sonrasında Türk Hava Kuvvetleri’nin ara uçak ihtiyacının Eurofighter ile karşılanması yönünde bir adım atılmıştı. Geçtiğimiz günlerde de İngiltere Türkiye’ye fiyat teklifini vermişti.
Halen İngiltere üzerinden devam eden görüşmelerde 40 adet uçakla ilgili anlaşmanın yakın zamanda imzalanması hedefleniyor.

HÜRKUŞ 2, YENİ BOYASI VE TASARIMIYLA HAVALANDI!
Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TUSAŞ) tarafından tasarlanan HÜRKUŞ II eğitim uçağı yeni boyaması ile uçtu. Uçak, Türk Hava Kuvvetleri’nin envanterine giriş için geri sayıma başladı.
Metalik mavi gövde ve metalik gri kanat boyamasının dikkat çektiği boyama ile birlikte HÜRKUŞ II’nin teslimat süreci başlayacak. Bu yıl sonuna kadar 15 uçağın Türk Hava Kuvvetleri’ne verilmesi hedefleniyor. Türk Hava Kuvvetleri eğitim amaçlı 55 adet yeni HÜRKUŞ alacak. Uçakların 15’i 2025’te teslim edilecek. Kalan uçakların da teslimatı 2026 ve 2027’de tamamlanacak. Yani TUSAŞ 2026 ve 27 yıllarında yıllık 20’şer adet HÜRKUŞ’u üretecek.

HÜRKUŞ İLE HÜRKUŞ II’NİN FARKLARI
Dış görünüş olarak burun ve kuyruk farklarının yer aldığı yeni nesil HÜRKUŞ’ta ağırlık konusunda da olumlu adımlar atıldı. Uçağın toplam ağırlığı yaklaşık 450-500 kilogram azaltıldı. Halen mevcut HÜRKUŞ’un maksimum kalkış ağırlığı olan 3750 kg göz önüne alındığında bu ciddi bir hafifleme.
Uçak üzerinde kompozit malzeme kullanımı artırılırken bazı bölümlerde de daha hafif metal ve alaşımlara yer verildi. Metal aksamda ayrıca inceltme ile hafiflik sağlandı.
PERFORMANS ARTTI
Hafiflik hem uçağın performansını artırırken hem de daha az yakıt harcanmasını ve havada kalış süresini de artıracak. Böylelikle uçak daha fazla yükü daha uzun saatler havada taşıyabilecek duruma getirilecek.

HÜRJET’TEN YENİ REKOR!
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ), yerli jet eğitim uçağı HÜRJET’in süpersonik hıza ulaştığını duyurdu.
Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TUSAŞ) tarafından tasarlanan HÜRJET eğitim uçağı, test uçuşları sırasında 1,2 Mach yani saatte 1470 km hıza çıktı. Böylelikle HÜRJET rakipleri arasında en hızlı jet motorlu eğitim uçağı oldu. HÜRJET, 22 Ekim 2024 tarihinde yapılan testte Türk Havacılığı için önemli bir eşiği aşmıştı. Uçak, 1,01 Mach yani saatte 1237 km sürate çıkmıştı.

RAKİPLERİNİ GERİDE BIRAKTI
HÜRJET’in rakipleri yeni nesil eğitim uçakları Boeing ve Saab tarafından geliştirilen T-7, Güney Koreli T-50 ile İtalyan M-346 uçakları
Kaynak: Sanayi Gazetesi