Türkiye’nin otomotivde ihracat hedefi: 3 milyar dolar!

Türkiye, 2024 yılında otobüs, minibüs ve midibüs ihracatından 2,5 milyar dolar gelir elde ederek bu alandaki gücünü ortaya koydu. 2025’in ilk çeyreğinde 673 milyon dolarlık ihracat yapılırken, Almanya’ya %84, Sırbistan’a %303 ve Romanya’ya %114 artış dikkat çekti.

Ceylan Köseoğlu

Türkiye, otobüs, minibüs ve midibüs ihracatında güçlü üretim kapasitesi ve teknolojik yetkinliğiyle dikkat çekiyor. Elektrikli ve çevreci araçlara yönelimle bu alandaki ihracatın daha da artması bekleniyor. Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, 2025 yılının ilk çeyreğine ilişkin ihracat verilerine ilişkin Sanayi Gazetesi’ne özel değerlendirmelerde bulundu.

Türkiye, otobüs, minibüs ve midibüs üretiminde Avrupa’nın lider ülkesi olarak 2024 yılında bu alandaki ihracatını 2,5 milyar doların üzerine taşıdı ve 2025’in ilk çeyreğinde de yükselişini sürdürerek 673 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi. Fransa, Almanya ve Birleşik Krallık başta olmak üzere birçok pazarda artış görülürken, özellikle Sırbistan ve Romanya gibi ülkelerde dikkat çekici oranlarda büyüme yaşandı. Yerli ve yabancı firmaların katkısıyla yüksek teknolojili ve alternatif enerjili araç üretiminde rekabet gücünü artıran Türkiye, önümüzdeki yıllarda elektrikli ve hidrojenli araçlara yönelik yatırımlarla bu alandaki ihracatını daha da artırmayı hedefliyor.

Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, otobüs, minibüs ve midibüs ürün grubu otomotiv endüstrisinin güçlü olduğumuz alanlardan biri olduğunu vurguladı. Çelik, Türkiye’nin otobüs, minibüs ve midibüs üretiminde Avrupa’nın zirvesinde yer aldığını belirterek, bu alandaki ihracat başarısının da her geçen yıl güçlendiği belirtti.

Çelik, “Ülkemiz Avrupa’nın en büyük otobüs üreticisi konumunda yer alıyor. Hem içten yanmalı motorlu hem de alternatif enerjili otobüs üretiminde güçlü konumdayız. Pek çok firmamız %100 elektrikli otobüs de üretebiliyor. Mercedes, MAN, Isuzu gibi uluslararası firmaların yanı sıra Temsa, Karsan, Otokar, BMC, Güleryüz gibi yerli firmalarımız da ihracatta oldukça güçlü konumdalar. Bu ürün grubunda rekabetçiliğimiz çok yüksek ve uzun yıllara dayanan tecrübemiz ve birikimimiz bulunuyor. Ürün çeşitliğimiz fazla ve ihracat odaklı üretim ile gelişmeye devam ediyor” dedi.

2024 yılında otobüs, minibüs ve midibüs ihracatımızın %11 artarak 2 milyar 568 milyon dolar olarak gerçekleştiğini aktaran Baran Çelik, bu ürün grubunun tüm otomotiv ihracatından aldığı payın da %7 olduğunu vurguladı. Çelik, “En fazla ihracat yaptığımız ülkeler 490 milyon dolar ile Fransa, 265 milyon dolar ile İtalya, 194 milyon dolar ile Almanya oldu. Birleşik Krallığa %64, ABD’ye %108, Polonya’ya %53, Sırbistan’a %260 ve Suudi Arabistan’a %562 ihracat artışları dikkat çekti” şeklinde konuştu.

ÜLKE2023202424/23 Değişim
FRANSA408.960.508489.541.43819,70%
İTALYA301.450.435264.810.612-12,15%
ALMANYA315.972.697194.445.936-38,46%
İSPANYA193.933.874176.259.381-9,11%
BİRLEŞİK KRALLIK105.166.533172.417.69863,95%
BİRLEŞİK DEVLETLER80.239.063166.887.362107,99%
POLONYA81.013.114123.992.25853,05%
SIRBİSTAN32.490.333116.942.559259,93%
SUUDİ ARABİSTAN15.344.402101.508.146561,53%
ROMANYA109.446.83164.781.959-40,81%

2025 yılının ilk çeyreğine ilişkin ihracat verilerini değerlendiren Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (UİB) Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, otobüs, minibüs ve midibüs ihracatının geçen yılın aynı dönemine göre %2 artışla 673 milyon dolara ulaştığını belirterek, bu ürün grubunun toplam otomotiv ihracatı içindeki payını %7 seviyesinde koruduğunu açıkladı.

Yılın ilk üç ayında en fazla ihracat yapılan ülkelerin başında 135 milyon dolarla Fransa geldiğini söyleyen Çelik, Almanya’ya 120 milyon ve Birleşik Krallık’a 64 milyon dolarlık satış gerçekleştirildiğini ifade etti. Özellikle Almanya’ya yapılan ihracatta %84, Polonya’da %96, Sırbistan’da %303 ve Romanya’da %114 oranında yaşanan artışların, Türkiye’nin pazarlardaki etkinliğini güçlendirdiğini vurguladı. Çelik, “İstikrarlı büyüme ivmemizi koruyoruz. Yeni teknolojili araçlarla bu başarıyı daha da ileri taşıyacağız” dedi.

ÜLKE2024 Ocak-Mart2025 Ocak-Mart25/24 Değişim
FRANSA104.103.892135.000.30229,68%
ALMANYA65.354.028120.416.10184,25%
BİRLEŞİK KRALLIK41.103.07564.334.84556,52%
POLONYA26.367.08751.694.87896,06%
SIRBİSTAN11.367.11345.854.869303,40%
İTALYA65.821.14039.077.865-40,63%
İSPANYA58.058.76426.393.415-54,54%
ROMANYA9.901.30521.171.188113,82%
PORTEKİZ26.757.99016.928.974-36,73%
BİRLEŞİK DEVLETLER31.580.15416.637.879-47,32%

Otobüs, minibüs ve midibüs ürün grubunda otomotiv endüstrisinde oldukça güçlü ve rekabetçi konumda olduğumuzun altını çizen Çelik, bu ürün grubundaki ihracatın 2024 yılında 2,5 milyar doların üzerine çıktığını aktardı.

Çelik, “2024 yılında bu ürün grubundaki ihracat 2,5 milyar doların üzerine çıktı. 2025’te de bu artış devam ediyor. Önümüzdeki yıllarda elektrikli otobüslerin payının hem üretimde hem de ihracatta giderek aratacağını söyleyebiliriz. Orta ve uzun vadede ise hidrojen gibi ticari araçlara daha uygun bir teknolojinin bu ürün grubundaki kullanımı artacaktır. Dolayısıyla firmalarımızın yeni teknolojili, sıfır emisyonlu araçlara yatırımının artacağını bunun da ihracatımıza olumlu yansıyacağını düşünüyoruz. Birkaç yıl içerisinde bu ürün grubundaki ihracatımızı yeni nesil, yüksek teknolojili araçlar ile 3 milyar doların üzerine çıkarabiliriz” açıklamalarında bulundu.

Kaynak: Sanayi Gazetesi