İstanbul’daki yaşam pahalılığının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 51,7, bir önceki aya göre ise yüzde 2,9 oranında arttığını gözler önüne serdi. Harcama kalemleri arasında ise en çarpıcı artış yüzde 125’lik oranla eğitimde yaşandı. İPA’nın temel ihtiyaç ve tüketim maddelerini içeren 9 kategorideki (eğitim, konut, kişisel bakım-temizlik ve sağlık, lokanta ve pastane, toplu ulaşım ve yakıt, gıda, giyim ve aksesuarlar, iletişim, elektronik ve kırtasiye) aylık ve yıllık fiyat değişimlerini incelediği araştırmanın sonuçları endişe verici tabloyu net bir şekilde çizdi.
KONUT HARCAMALARINDA YILLIK YÜZDE 81,3’LÜK ARTIŞ
Yıllık fiyat artışları sıralamasında eğitim (yüzde 125) ilk sırada yer alırken, onu yüzde 81,3’lük artışla konut ve yüzde 51,2 ile kişisel bakım, temizlik ve sağlık kategorileri izledi. Aylık değişim oranlarına bakıldığında ise konut harcamalarındaki yüzde 7,6’lık artış dikkat çekti ve bu kalem, iletişim harcamalarının (yüzde 7,9) ardından en yüksek aylık artış görülen ikinci kategori oldu.
ULAŞIM VE GİYİMDE KISMİ DÜŞÜŞ
Giyim ve aksesuar kategorisinde aylık yüzde 2,6, toplu ulaşım ve yakıt kategorisinde ise aylık yüzde 1,9 oranında düşüş yaşansa da, yıllık bazda bu kalemlerdeki artışlar sırasıyla yüzde 19,3 ve yüzde 41,7 olarak kaydedildi. Bu durum, aylık rahatlamaların genel pahalılık baskısını azaltmada yetersiz kaldığını gösteriyor.
MAKARNA VE KAHVE REKOR KIRDI
Gıda grubunda incelenen 8 temel üründe (kahve, yumurta, şehriye, süt, makarna, toz şeker, et/kıyma, tavuk) yıllık ortalama artış dikkat çekerken, en yüksek yıllık zam yüzde 82,6 ile kahvede görüldü. Yumurtadaki yıllık artış ise yüzde 72,6 olarak hesaplandı. Bir önceki aya göre değişimlerde ise yüzde 9’luk artışla makarna ve yüzde 8,1’lik artışla şehriye ön plana çıktı. Yumurta da aylık bazda yüzde 4,5 zamlandı.

ERKEK ÇORABI YILLIK YÜZDE 30 ZAMLANDI
Giyim grubu genelinde yıllık ortalama yüzde 19,3’lük fiyat artışı yaşanırken, aylık bazda yüzde 2,6’lık bir düşüş kaydedildi. Ancak detaylara bakıldığında erkek çorabı fiyatlarının bir yılda yüzde 38 arttığı görüldü. Çocuk pantolon fiyatları ise yıllık yüzde 16,7 artarken, aylık yüzde 1,9 düştü.
TEMİZLİK VE BAKIM ÜRÜNLERİNDE FİYATLAR YÜZDE 68,1 ARTTI
Kişisel bakım, temizlik ve sağlık ürünlerinde ise yıllık ortalama yüzde 51,2’lik bir fiyat artışı gözlemlendi. Çamaşır temizlik ve bakım ürünlerindeki yıllık yüzde 68,1’lik artış dikkat çekerken, bebek bezi fiyatları da yıllık yüzde 47,8 arttı. İPA‘nın bu çarpıcı raporu, İstanbul’da yaşayan vatandaşların ekonomik olarak ne denli zorlandığını bir kez daha gözler önüne seriyor. Özellikle eğitim ve konut gibi temel ihtiyaçlardaki fahiş artışlar, İstanbulluların yaşam standartlarını olumsuz etkiliyor.
Kaynak: Haber Merkezi