Türk savunma sanayiinde motor devrimi

Savunma Sanayii Başkanlığı’nın (SSB) liderliğinde yürütülen motor projeleri, Türkiye’yi ambargolara karşı güçlendirirken, kara, hava, deniz ve füze sistemlerinde yerlilik oranını zirveye taşıyor. Milli motorlar, envantere girmeye ve platformlara güç vermeye başladı.
Türk savunma sanayiinde motor devrimi Türk savunma sanayiinde motor devrimi

Türk savunma sanayii, yıllardır karşı karşıya kaldığı açık veya örtülü motor ambargolarına en net cevabı, “tam bağımsızlık” hedefi doğrultusunda geliştirdiği yerli ve milli çözümlerle veriyor. Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı’nın (SSB) stratejik yol haritaları çerçevesinde yürütülen projeler, kritik motor teknolojilerinde yurt dışı bağımlılığını kökten bitirmeyi amaçlıyor.

SSB Başkanı Haluk Görgün’ün verdiği bilgilere göre, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin kara unsurları, milli motorlarla güçlenmeye başladı.

  • VURAN ve KİRPİ: Bu zırhlı araçlara entegrasyonu tamamlanan TUNA motoru sayesinde, yerli motorlu araçlar resmen envantere girdi.
  • Tank ve Lojistik Araçları: Tank taşıyıcılar ve lojistik araçlar için geliştirilen AZRA Gen-2 motorunun test faaliyetleri başarıyla devam ediyor.
  • Yeni Nesil Paletli Araçlar ve ALTAY Tankı: Yeni nesil paletli araçlar için UTKU motoru ve ana muharebe tankı ALTAY için geliştirilen BATU motorunun geliştirme ve test faaliyetleri tamamlandı. Her iki motorun da transmisyon test çalışmaları başarıyla sürdürülüyor.

Hava platformlarındaki yerlileşme adımları, özellikle İnsansız Hava Araçları (İHA) ve helikopterler alanında somut sonuçlar verdi.

  • İHA’lar: Bayraktar TB3’e güç veren PD200 motoru envantere katıldı. ANKA ve AKSUNGUR‘a entegre edilen PD170 motoru ile test faaliyetleri ilerliyor. KARGI İHA için ise PG50 motoru ile bağımsız kabiliyetler elde edilmiş durumda.
  • GÖKBEY Helikopteri: Milli genel maksat helikopteri GÖKBEY’de kullanılacak olan yerli TS1400 turboşaft motorunun sertifikasyon testleri devam ederken, seri üretim hazırlıkları da hızla ilerliyor.

Motor geliştirme projeleri, yalnızca karada ve havada değil, deniz ve füze sistemlerinde de kritik başarılar getiriyor.

  • Füze Motorları: Yerli jet motorları, envanterdeki kilit füzeleri hedef noktaya taşıyor. ATMACA ve SOM seyir füzelerinde KTJ3200, ÇAKIR’da KTJ1750 ve KARA ATMACA’da KTJ3700 jet motorları başarıyla kullanılıyor. Bu motorların yeni nesil versiyonları üzerindeki çalışmalar da devam ediyor.
  • Deniz Platformları: İnsansız deniz araçlarında (İDA) önemli adımlar atıldı. Marlin SİDA‘ya LEVEND motoru, ULAQ SİDA’ya ise Marin X7 entegrasyonları yapıldı. Ayrıca MİLGEM gemileri için bağımsız bir çözüm olan MAVİ BATU projesinin test faaliyetleri de tamamlanarak hayata geçirilmesi sağlandı.

Türkiye’nin en iddialı hava platformlarının motorları da milli imkanlarla geliştiriliyor.

  • İleri Aşama Jet Motorları: ANKA-III için geliştirilen TF6000 turbofan motoru başarıyla çalıştırıldı.
  • KIZILELMA ve KAAN: Muharip İHA KIZILELMA için TF10000 geliştirme çalışmaları sürdürülüyor. Türkiye’nin en büyük projesi olan Milli Muharip Uçak KAAN‘ın ana motoru TF35000 ve yardımcı güç ünitesi APU60 için geliştirme faaliyetleri ise başarıyla devam ediyor.

SSB tarafından oluşturulan Gaz Türbinli Motor, Kara Araçları İçin Güç Grubu, Milli Dizel Deniz Motorları ve Milli Deniz Tipi Elektrikli Tahrik Sistemleri Yol Haritaları sayesinde, Türkiye, ambargolarla mücadele ettiği motor teknolojilerinde kendi ekosistemini kurarak bağımsız ve güçlü bir konuma erişmeye başladı.

Kaynak: Haber Merkezi