Küresel çelik sektörünün önde gelen oyuncularından Tosyalı Holding, sürdürülebilirlik ve döngüsel ekonomi odaklı yaklaşımıyla demir-çelik üretiminin yan ürünü olan cürufu yüksek performanslı bir yapı malzemesine dönüştürdü. Şirketin geri dönüşümde uzmanlaşmış birimi Tosyalı Harsco’nun yoğun AR-GE çalışmaları sonucu geliştirdiği, su geçirgenliği daha az, araç güvenliğini artıran ve depreme dayanıklı asfalt malzemesi, önemli bir projede hayata geçirildi.

TEM OTOYOLU’NDA 192 BİN METREKARELİK YENİLİKÇİ UYGULAMA
Tosyalı Harsco ve Simgemat işbirliğiyle gerçekleştirilen bu yenilikçi proje, TEM Otoyolu Gebze-Dilovası kavşakları arasında uygulanarak çelikhane cürufunun asfalt karışımında kullanıldığı ilk otoyol kaplaması oldu. İlgili güzergahta, her iki yönde toplam 6 kilometre boyunca ve 192 bin metrekarelik dev bir alanda yeni nesil kaplama faaliyeti tamamlandı.
Projede, Tosyalı Harsco tarafından temin edilen 22 bin 500 ton çelikhane cürufu, Harsco’nun İngiltere merkezli şirketi Steelphalt’ın teknolojisiyle Simgemat tarafından yapay bir taş mastik asfalt ürününe dönüştürüldü. Toplam 25 bin ton malzemenin yüzde 90’ı cüruf malzemesinden oluştu.
DOĞAL KAYNAKLAR KORUNDU, KARBON AYAK İZİ AZALDI
Normal şartlarda bu büyüklükteki bir asfaltlama için yaklaşık 35 bin ton doğal taş (agrega) kullanılması ve bu agregayı elde etmek için doğadan en az 50 bin ton malzemenin kırılıp taşınması gerekiyordu. Tosyalı Harsco’nun elektrik ark ocağı cüruflarını işlemesiyle elde edilen yapay agrega, bu sayede doğal kaynakların korunmasına büyük katkı sağladı.
Bu döngüsel üretim tabanlı yenilikçi uygulama sayesinde, asfaltın daha uzun ömürlü ve düşük maliyetli hale getirilmesinin yanı sıra, yol yapımındaki karbon ayak izi yüzde 70’e kadar azaltılarak çevresel sürdürülebilirlik hedeflerine önemli bir katkı sağlandı.

DEPREM VE YOL GÜVENLİĞİNDE ÜSTÜN PERFORMANS
AR-GE çalışmaları neticesinde cüruf, gözeneklerine çimento şerbetinin işlemesi ve yüksek aşınma direnci sayesinde doğal agregadan daha üstün bir malzeme haline geliyor. Cürufla yapılan asfaltın temel avantajları ise şöyle sıralanıyor:
- Daha Az Su Geçirgenliği: Yağmurlu havalarda araç güvenliğini artırıyor.
- Depreme Karşı Yüksek Güvenlik: Betondan daha iyi çekme ve basma direnci sayesinde depreme karşı daha fazla dayanıklılık sağlıyor.
Tosyalı Harsco, tesislerinde uyguladığı geri dönüşüm işlemiyle cüruf atıklarının asfalt, yol yapımı, çimento katkı malzemesi ve gübre üretimi gibi sektörlere hammadde sağlamasına olanak tanıyor. Şirket, sıfır atık prensibine göre dizayn edilen makineler ve özel yazılımlarla cüruf içindeki metal oranını da asgariye indiriyor.

TOSYALI: “DÖNGÜSEL ÜRETİM HERKES İÇİN İLHAM OLMALI”
Açıklamada görüşlerine yer verilen Tosyalı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Fuat Tosyalı, döngüsel üretimi sürdürülebilirlik stratejilerinin ayrılmaz bir parçası olarak gördüklerini belirtti. Tosyalı, “En küçük bir toz parçasını bile teknoloji ve inovasyonla insan, toplum ve doğa için yarar sağlayacak hale getiriyoruz” dedi.
Demir-çelik üretim sürecindeki yan ürün cürufunu asfalt yapımında kullanılabilecek ileri düzey bir malzeme olarak ekonomiye kazandırdıklarını vurgulayan Tosyalı, şunları ekledi:
“Türkiye’de ilk defa yol yapımında kullanılan bu malzemenin döngüsel ekonomi açısından herkese ilham olmasını diliyorum. Ülke olarak üretimde rekabet gücümüzü artırmak istiyorsak, sadece verimlilik ve kalitemizi artırmakla yetinmemeli her türlü malzemeyi döngüsel üretim yaklaşımıyla değerlendirmeliyiz.”
Bu döngüsel üretim tabanlı asfalt projesinin, Tosyalı Harsco’nun faaliyet gösterdiği İskenderun, Osmaniye ve İzmir’in Aliağa bölgelerine de yayılması planlanıyor.
Kaynak: Haber Merkezi