Yapay zekanın son yıllarda büyük mesafeler kat ettiğini ve bu alanda özellikle son on yılda çok ilginç gelişmeler yaşandığını dile getiren Dr. Mehmet Turan, diğer yandan günümüzdeki en gelişmiş haliyle bile ele alındığında yapay zekanın birçok yönden insan beyninin halen çok gerisinde olduğunu söyledi.
Otonom Sürüş Hayalleri Gerçekleşmiyor
Kara ulaşımında sürücünün daha önce karşılaşmadığı türden sayısız istisnai durumların mevcut olduğunu ve bu durumlarla her an karşılaşılma ihtimali olduğunu belirten Turan, “Otonom sürüş için yapay zeka algoritmalarının eğitilmesi esnasında tüm istisnai durumları kapsayacak bir veri havuzu oluşturmak imkânsız. Çünkü istisnai durum diye tabir ettiğimiz şeyin bir sınırı yok. Bu noktada yapay zekanın genelleme kabiliyetinin devreye girmesi gerekiyor. Fakat başta da belirttiğim gibi günümüz yapay zekası bildiklerinden bu çıkarımları yapıp, çok farklı, istisnai durumlarda çözüm üretebilecek yetiye de henüz sahip değil. Dolayısıyla insanoğlunun yaklaşık bir asırdır peşinden koştuğu tam otonom sürüş hayalleri bir türlü gerçekleşemiyor. Ben şahsen önümüzdeki 10-15 yıl içinde de bu hayallerin gerçeğe dönüşme olasılığının çok düşük olduğunu düşünüyorum” şeklinde konuştu.
Yapay Zeka Algoritması Tamamlayıcı Bir Yazılım
Genel kanının aksine asıl sorunun yapay zeka mimarileri ve donanımsal eksikliklerden ziyade, yol, trafik ve hava koşullarındaki karmaşık, çok değişken durumlar ve bu durumlarda aracın otonom sürüş sağlayan akıllı yazılımının bu değişiklikleri analiz edip, en doğru aksiyon planını saliseler içinde oluşturup uygulayabilmesinde saklı olduğuna dikkati çeken Turan, şöyle devam etti:
“Yapay zeka araştırmaları son yıllarda, bir denetleyici olmadan kendi gözlemlerinden öğrenebilen yapay zeka algoritmaları üzerinde daha çok durmaya başladı. Mesela, bizim geliştirdiğimiz ve ilgili dergide yayınlanan çalışmadaki yapay zeka modeli, otonom araçların kötü hava koşullarında konumlandırılmasında karşılaşılan sorunlarını çözmek için öz-denetimli öğrenme metodunu kullanıyor. Bu çalışmamızda kamera, radar ve lidarın farklı hava şartlarındaki ortaya çıkan güçlü yanlarını kullanabilmek ve zayıf yönlerini ekarte etmek için geometrik farkındalığı olan bir sensör füzyonu tekniği geliştirdik. Geliştirdiğimiz yapay zeka algoritması, kötü hava koşullarında aracın emniyet ve güvenilirliğini artırmak için tamamlayıcı bir yazılım görevini üstleniyor ve araca zorlu koşullarda hassas konumlandırma kabiliyeti sunuyor. Konumlandırma kabiliyetinin iyileşmesiyle birlikte rota planlama, hareket tahmini, durumsal farkındalık ve çarpışma önleme gibi hayati işlevler de daha güvenilir hale geliyor.”