WhatsApp ile Instagram gibi popüler uygulamaları da bünyesine katarak yıllar içinde hızla büyüyen şirket, bugün yaklaşık 400 milyar dolarlık piyasa değerine sahip bulunuyor. İmaj değişikliğine giderek 2021’de yoluna “Meta” ismiyle devam etme kararı alan şirket, yıllar içinde yaşanan skandalların, veri güvenliği, rekabet ihlalleri ve sansüre ilişkin eleştirilerin gölgesinde yeni kimlik arayışını sürdürüyor.
Son dönemde hisse değerindeki tarihi düşüşler ve işten çıkarma kararlarıyla gündeme gelen Facebook’un yaşadığı kimlik krizinin Zuckerberg’e milyarlarca dolara mal olduğu belirtiliyor.
90’dan Fazla Şirketi Bünyesine Kattı
Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz ve Chris Hughes’ın kurduğu Facebook, 2006’dan itibaren kullanıcı sayısında kırılma yaşadı. Bu tarihten itibaren sitenin kullanıcı sayısı hızla artarken, şirket, sosyal ağ platformunun yanı sıra “Facebook Messenger”, “Facebook Watch”, “Facebook Portal ve “Facebook Marketplace” gibi başka ürünler ve hizmetler sunmaya başladı.
Bugün dünya nüfusunun yaklaşık yüzde 37’sinin kullandığı Facebook, 2012’de halka arz edilirken, kurulduğu günden bu yana 90’ı aşkın şirketi bünyesine kattı. Bu şirketler arasında en öne çıkan alımlar ise Instagram ve WhatsApp oldu. Facebook, Instagram’ı 1 milyar dolara satın alırken, WhatsApp için 19 milyar dolar ödedi. Şirketin geliri 2022’de 116,6 milyar dolar olarak kaydedildi. Şirketin geçen yıl gelirinde yaşanan yüzde 1’lik düşüş dikkati çekerken, 2021’deki geliri 117,9 milyar dolar olmuştu.
Metaverse Atılımıyla Yeni Bir Yola Girdi
Genç kullanıcılarını kaybetmeye başlayan Facebook, 2021’de metaverse vizyonunu ortaya koydu. Metaverse alanında peş peşe yaptığı atılımlarla dikkati çeken şirket, ismini de “Meta” olarak değiştirdi. Meta Üst Yöneticisi (CEO) Zuckerberg, şirketi gelecek 5 yıl içinde bir sosyal medya firması olmaktan çıkararak bir metaverse şirketine dönüştürmeyi hedeflediğini açıkladı. Böylece şirket, metaverse ile aynı fiziksel alanda olmayan insanların oluşturabileceği ve keşfedebileceği bir dizi sanal alan sunma planına yönelik çalışmalarını hızlandırdı.
Milyarlarca Dolara Mal Oldu
Şirketin metaverse vizyonu büyük bir heyecan uyandırmasına rağmen uygulanabilirliğine şüpheyle bakılıyor. Meta’nın metaverse teknolojilerinin geliştirilmesinden sorumlu Reality Labs birimi 2022’de 13,7 milyar dolar zarar ederken, birimin zararlarının daha da artması bekleniyor. Facebook’un kimlik krizinin Zuckerberg’e milyarlarca dolara mal olduğu ancak gelecekte daha fazla gelir beklentisiyle Zuckerberg’in bunu sorun etmediği belirtiliyor. Yaşanan kayıplara rağmen metaverse projesine olan bağlılığını sürdüren Zuckerberg, insanların bundan on yıllar sonra geriye baktıklarında projenin önemini anlayacağını savunuyor.

19 Yıllık Tarihinde İlk Kez Toplu İşten Çıkarmaya Gitti
Yükselen enflasyon ve resesyon beklentileri teknoloji sektöründe endişelere neden olurken, Meta da ABD’deki diğer birçok teknoloji şirketi gibi maliyetlerinde düşüşe gitmek zorunda kaldı. Bu kapsamda şirket, geçen yıl 11 binden fazla çalışanını işten çıkaracağını duyurdu.
Zuckerberg, Kasım 2022’de şirket çalışanlarıyla paylaştığı mesajda, isteğe bağlı harcamaları azaltarak ve işe alımlara 2023’ün ilk çeyreğine kadar ara vererek daha verimli bir şirket olmak için bir dizi ek adım attıklarını bildirdi. Kovid-19 salgınının başlangıcında dünyanın hızla çevrim içi hale geldiğini ve e-ticaretteki artışın büyük bir gelir artışına yol açtığını anımsatan Zuckerberg, birçok insanın bunun salgın sona erdikten sonra bile devam edecek kalıcı bir hızlanma olacağını tahmin ettiğini aktardı.
Kendisinin de öyle düşündüğünü ve şirketin yatırımlarını önemli ölçüde artırma kararı aldığını belirten Zuckerberg, “Ne yazık ki bu beklediğim gibi olmadı. Çevrim içi ticaret yalnızca önceki trendlere dönmekle kalmadı, makroekonomik gerileme, artan rekabet ve reklam kaybı da gelirimizin beklediğimden çok daha düşük olmasına neden oldu. Bunu yanlış anladım ve bunun sorumluluğunu alıyorum.” ifadelerini kullandı.
Böylece Meta, 19 yıllık tarihinde ilk kez toplu işten çıkarmaya gitti.