Deri İhracatında Kur Baskısı

Deri ihracatında önemli bir potansiyele sahip olan Türkiye, her geçen dönemde ihracat fazlası vermeye devam ediyor.
Deri İhracatında Kur Baskısı

Deri İhracatında Kur Baskısı: Deri ve kürk konfeksiyon sektörünün en önemli organizasyonu olan Antalya Leather&Fur Fashion Fuarı’nın 10’uncusu düzenlendi.

Büyük Firmalar İhracatı Artırdı

Etkinliğe, 20 ülkeden yaklaşık 1300 yabancı ziyaretçinin katılım sağladı. Deri ve deri mamulleri sektörünün ilk 4 aylık ihracat verilerine göre Türkiye ortalamasının üstünde bir performans sergilediğini söyleyen İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği (İDMİB) Başkanı Güven Karaca, nisan ayı itibariyle piyasanın negatife döndüğünü vurguladı. Sektörün ilk 4 ayda yüzde 4 büyüme elde ettiğini dile getiren Karaca, ihracatın artmasında büyük firmaların aldıkları önemli siparişlerin etkili olduğunu aktardı.

Müşterilerini Kur ve TL’ye Kaptırdılar

Piyasada artış hissetmediklerini ve bu nedenle alt sektörlerde düşüşlerin başladığını belirten Karaca, amaçlarının ihracatı tabana yayarak büyümek olduğunun altını çizdi. Deri sektöründeki sorunlara ilişkin açıklamalarda bulunan Türkiye Deri Konfeksiyoncuları Derneği (TDKD) Başkanı Gürkan Gözmen ile Karaca, İhracat müşterilerini kura, içerideki müşterilerini ise reelde güçlenen TL’ye kaptırdıklarının vurguladı. Son yıllarda yatırım ve üretimde gerilemediklerini ancak kur ve enflasyon karşısında yenildiklerini söyleyen Karaca, ithalat talebinin arttığını dolayısıyla cari fazla veren sektörün negatif yönde seyrettiğini açıkladı.

Para Politikası İthalatı Patlatır

2021 yılında 560 milyon doların üzerinde, 2022 yılında ise 250 milyon dolar civarında dış ticaret fazlası veren deri sektörü, sadece ayakkabıda yüzde 100’ün üzerinde ithalat artışı yaşadı. Bu yılın ilk çeyreğinde ise 55 milyon dolar açık verildi. Konuya ilişkin düşüncelerini paylaşan Karaca, “Bu para politikası devam ederse ihracat biter, ithalat patlamaya devam eder” dedi.

En Önemli Faktör Döviz Kuru

Geçen yıl deri konfeksiyon sektörü olarak 236 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdiklerini söyleyen TDKD Başkanı Gürkan Gözmen ise yılın ilk 4 ayında yüzde 20’ye yakın büyüdüklerini belirtti. Sektörün her yıl düzenli şekilde yüzde 10 büyüme hedefi olduğunu kaydeden Gözmen, sözlerine şöyle devam etti:

“Kullandığımız ürün kalitesi ve çeşitliliğimiz ile dünyada rakibimiz yok. Katma değeri yüksek ürünler ürettiğimiz ve rekabetçi şartlara alışkın olduğumuz için Çin gibi agresif bir şekilde sektöre giren ülkelere karşı yarışmakta zorlanmayız. Rakip ülkelerin ihracat kilogram fiyatları 30-35 dolar civarında bizim 145-150 dolar seviyesinde. Onların adet ve ciro bazı yüksek ama bizim de katma değerimiz daha fazla. Enflasyon karşısında düşük kalan döviz kuru ihracatçıların uluslararası pazarlarda elini zayıflatan en önemli faktör. Fiyatları artırmakla bunu dengeleyemeyiz. Müşteri kaybetmeye doğru gideriz.”

“OSB ve Teşvikler Tamamen Değiştirilmeli”

Deri OSB projelerini devreye almaya çalıştıklarına değinen çeken Güven Karaca, “OSB ve bölge teşvikleri tamamen değiştirilmeli. Çünkü mevcut planda deprem konusu yoktu. Bütün teşvik sisteminin depremi öngörerek yeniden oluşturulması lazım. 30 yıllık bir plan olmalı. Her sektöre bir yer gösterilmeli. Sektörlere taşınmaları için uzun vadeli krediler tahsis edilmeli, gidilen bölgelerde uzun süre 6’ncı bölge teşvikleri verilmeli. Aksi halde deprem bölgesi olan İstanbul’u taşıyamayız” diye konuştu.