Mekanik tesisat ve inşaat sektörünün dört bileşeni olan yatırımcı, tasarımcı, yüklenici ve tedarikçileri bir araya getiren Four Essentials Mühendislik Toplantısı, Dekogroup ve Aldağ proje ortaklığıyla 10 Mayıs 2022’de Çırağan Palace Kempinski’de gerçekleştirildi.


TÜRKİYE’NİN İLK MÜHENDİSLİK TOPLANTISI
İlki 2018’de yine Dekogroup tarafından Çırağan Palace Kempinski’de gerçekleştirilen ve bu kapsamda Türkiye’nin ilk mühendislik toplantısı olma özelliği taşıyan etkinlik, yaklaşık 900 sektör profesyonelinin katıldığı başarılı bir organizasyon oldu.
“SOSYAL SORUMLULUK PROJELERİNE DESTEK VERİYORUZ”
Four Essentials 2022’nin açılış konuşmasını yapan Dekogroup Yönetim Kurulu Başkanı Evren Demirci, Global bir mühendislik firması olma yolunda Deko Proje ile birlikte İngiltere’nin başkenti Londra’da çalışmalarını sürdüren Deko Ltd. firmasını kurduklarını anlattı. Demirci, Taytech firması ile birlikte Enerji Kazanım Ar-Ge projesini İngiltere’de yaptıklarını ve İngiltere Hükümeti tarafından dikkat çektiğini, Deko UK firması adına çok umut vadeden yollar açıldığını söyledi. İngiltere ve Türkiye’de BIM Platformu’nda 16 milyon metrekareye yakın mekanik projeyi tamamladıklarını ifade eden Demirci, global mühendislik firması olma yolunda kararlı ve emin adımlarla ilerlediklerini belirtti.
“ORGANİZASYON ARTIK SEKTÖRÜN BİR DEĞERİ”
Four Essentials 2022, açılış konuşmasının ardından Dekogroup Yönetim Kurulu Başkanı Evren Demirci ve Aldağ İcra Kurulu Başkanı Rebii Dağoğlu’nun söyleşisi ile devam etti. Bu yıl üçüncüsü düzenlenen organizasyonun artık sektörün bir değeri haline geldiğini belirten Dağoğlu, Four Essentials’ı sektöre kazandıran Evren Demirci’ye teşekkür etti. Dağoğlu, Demirci’nin “ALDAĞ’ın yönetimine geldiğinizden itibaren ortaya koyduğunuz işlerden, en önemli gördükleriniz hangileri” sorusuna şu yanıtı verdi: “Şu veya bu daha önemli diyebileceğim bir şey yok, ancak çok kapsamlı bir büyüme süreci olduğu kesin. İnsan kaynağımızı geliştirdik. Akhisar’daki fabrikayı devreye aldık. Ürünlerimizi geliştirdik, bildiğiniz gibi TB1 Klima Santrallerinin üretimine başladık. Bu aksiyonların her birini eşzamanlı olarak gerçekleştirdik. Hem büyümeye odaklandık hem de gelişime.”
DEĞİŞİME UYUM VERİ AKIŞIYLA İLİNTİLİ
Dağoğlu “Değişime Uyum Sağlamak” la ilgili sorulan soruyu da: Küresel değişim sürecinin en önemli unsurunun veri olduğunu belirterek şunları söyledi: “Sosyal hayatın içinde birçok veri kaynağı bulunuyor. Bina otomasyonundan tutun internetteki alışveriş sitelerine kadar akıllı şehir unsurlarından tutun banka hesap bilgilerinize kadar birçok veri kaynağı mevcut. Sektörde değişime uyum sağlamak için veri akışını düzenleyip Big Data’yı doğru yönetmelisiniz. Çok çeşitli olan ve hızlı değişen veriyi saklayıp işe yarayan bilgi ağını kurduğunuz zaman, bunu kaliteli insan kaynağı ile desteklemelisiniz. Fayda sağlayacak olan insan kaynağıdır” diye cevapladı.
“ETKİNLİĞİN ANA TEMASINI İLGİNÇ BULDUM”
Konuşmasında etkinliğin ana temasını duyduğunda ilginç geldiğini belirten Aldağ A.Ş. İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Ersin Yücel ise şunları söyledi; “İlk defa değişim konusunu konuşuyoruz. Değişim kaçınılmazdır ama kişisel veya firma olarak gelişim bir tercihtir. Son dönemde Covid 19 sonrası maliyet artışları, küresel ısınma ve ısı pompasının kullanımı konuları gündemde. Pandemi ile birlikte iklimlendirme ekipmanlarının daha steril hava sağlaması ihtiyacı doğdu. Maalesef UV-C lambalar çok efektif kullanılamadı. Üretimde değişime uyum sağlamalıyız. Aldağ olarak son dönemde yaygınlaşan Güvenli Üretim Sertifikası’na da hızlı şekilde uyum sağladık. Malzeme tedariğinde zorlanmalar yaşadık. Pandemi sürecinde değişime uyum sağlayarak hepimiz geliştik. Türkiye üretimde uyumu yakalayıp birçok alanda öne çıktı.”
“BİLGİLERİN GÜNCELLENMESİ ÖNEMLİ”
Konuşmacılardan Dinamik Proje Kurucusu Zühtü Ferah, teknoloji ile iç içe olmak ve teknolojiye yatırım yapmak gerektiğini, değişime uyum sağlamanın önemli olduğunun altını çizdi.
“SON VİRAJDA OLDUĞUMUZU SÖYLEYEBİLİRİM”
Ülkemizde 70 metrekareden 700 metrekareye kadar çok çeşitli yapılar üretildiğini ifade eden T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Makine Şubesi Müdür Vekili Ebru Soğancı, ise konuşmasında “Sektörümüzde çok farklı konulara dikkat etmemiz gerekiyor. Mekanik tesisat sektöründe değişime uyum sağlamak için son virajda olduğumuzu söyleyebilirim. Sektörde birçok kişi konusunda uzman ama bu kişilerin bir araya getirildiği bir yapı oluşturamıyoruz” dedi.
“GÜNÜ KURTARIYOR, GELECEĞE YATIRIM YAPMIYORUZ”
Tesisat sektörünün yaşanan iklim değişikliği ile birlikte gelişmeleri çok iyi değerlendirmesi gerektiğini ifade eden Soğancı, sözlerini şöyle sürdürdü: “Sera gazını ele almamız lazım. Yapıların daha proje aşamasındayken modellemelerinin yapılıp projenin ne aşamaya geldiğini görebilmemiz gerekiyor. Binalarda enerji tasarrufunu çok kolay yapabilmemiz lazım. Yenilenebilir enerji kaynaklarının binalarda kullanılması sağlanmalıdır. Birlik ve beraberlik içinde hepimiz taşın altına elimizi koymalıyız. Biz günü kurtarıyor, geleceğe çok fazla yatırım yapmıyoruz. Hep birlikte çalışmayı öğrenelim.”
“EN AZ DİJİTALLEŞMİŞ ENDÜSTRİLER ARASINDA YER ALIYOR”
“Mekanik Tesisatta ve İnşaat Sektöründe Dijitalleşme & Yapılarda Gelecek Bizleri Neler Bekliyor” başlıklı sunum yapan Kuzu Grup Mekanik Grup Şefi Semih Çalapkulu, “ İnşaat sektörü dünyadaki en az dijitalleşmiş endüstriler arasında yer almaktadır. Sebebini ise şöyle sıralayabiliriz; İnşaat projeleri, kısa dönem için bir arada çalışmak durumunda olan, farklı çalışma kültürüne sahip birçok yeni çalışanı, taşeronu ve tedarikçiyi barındırır. İnşaat işleri genellikle uzak, dağınık lokasyonlar ve zorlu ortamlarda bol bilinmeyen parametreler ile gerçekleşir. Ofis ortamı veya parametreleri bilinen süreçler için geliştirilmiş donanım ve yazılımlara uygun olmayan bir sektördür. Altyapı, bina, hastane, elektrik santrali, endüstriyel tesis, gaz, petrokimya, konut vb. alanlarda faaliyet gösteren inşaat şirketlerinin yürüttükleri projeler büyük farklılıklar gösterir. Bu nedenle şirketler her türlü projelerindeki süreçleri yönetmek için kullanabilecekleri araç ve yöntemleri bulmak için uğraşırlar. Şantiye ve ofis çalışanları yeni teknolojileri kullanma ve eski alışkanlıklarını değiştirme konularında direnç gösterir. Pilot projelerde devreye alınmaya çalışılan, ancak gerçek uygulamalarda kullanılamayan yanlış yazılım ve teknolojik çözüm tercihleri “boşa yatırım” olarak değerlendirilir. Şirket geneline yaygınlaştırılamaz. Yaşanan hayal kırıklıkları şirketlerin teknoloji ve dijital dönüşüme limitli bütçeler ayırmasına sebep olur” dedi.
DİJİTAL DÖNÜŞÜM BİR FIRSAT OLARAK GÖRÜLMELİ
“Sürdürülebilirlik” başlığında sunumunu gerçekleştiren Wilo Türkiye Satış Direktörü Fatih Öner ise bu yıl Wilo’nun 150. yılı olduğunu hatırlatarak, yenilikçi çözümlerle sektörün dijital öncüsü olduklarını kaydetti. Türkiye’de 30 yıllık firma olduklarını belirten Öner, sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Akıllı ürünler, sürdürülebilirlik stratejisi ile iklim dostu konularına öncelik veriyoruz. Oliver Hermes’in dediği gibi: Dijital dönüşüm, iklime zarar vermeyen bir ekonomik yaklaşıma giden yolu açması nedeniyle daha fazla sürdürebilirlik ve iklim koruması için bir fırsat olarak görülmelidir.”
“HAYATTA DEĞİŞMEYEN TEK ŞEY DEĞİŞİM”
Tanrıöver Mühendislik Genel Müdürü Cevat Tanrıöver de konuşmasında değişime vurgu yapanlardandı. “Ne kadar iyi değişime ayak uydurabilirsek o kadar kazanabiliriz” dedi. Konutlarda tavandan ısıtma ve soğutma başlığında son yıllarda yerden ısıtmanın çok yaygın kullanılmaya başlandığını ifade eden Tanrıöver, “Lakin yerden ısıtma ve soğutmanın bazı dezavantajları bulunuyor. Halbuki ısıtma ve soğutma tavandan yapılabilir, böylece birçok problem ortadan kalkacaktır” diye konuştu.
“BİR KAHRAMANIN GELMESİNİ BEKLEMEYİ BIRAKMALIYIZ”
Sunumunun başlığı “Sürdürülebilir Esnek Tasarımlarda Enerjinin & Carbon Ayak İzinin Yönetimi” olan Hasta Bina Doktoru / Firma Sahibi Burak Rıza Toraman, “Mevcut ve yeni hayata geçirilecek yatırımlarda otomasyon, Test & Commissioning, yatırımın hayatı boyunca enerjiyi adım adım izlemek, karbon ayak izini ölçme ve sürdürülebilirlik ön plana çıktı. İklim stabilizasyonun sağlanması, dünyadaki karbon ayak izimizi azaltma, daha sağlıklı yapılarda yaşama, eğitim görme ve çalışma da ön plana çıkan diğer başlıklar oldu” dedi.
KONFOR MU NEFES ALMA ŞANSI MI?
Toraman, sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Pandemi de arabalar çalışmayınca ve insanlar sokağa yürüyerek çıktığında şehir merkezlerindeki ppm oranları azaldığı sürekli söylendi. Konfor mu? Nefes alma şansı mı? sorusunu kendimize ve çevremize sormalıyız… Bu dünyada yaşayan bir fert olarak rolümüz, enerji verimli sürdürülebilir esnek tasarımlar yaparak dünyanın zihniyet değişikliğine yardımcı olmak bu kadar kolayken çok mu iddialı? Tekrar söylüyorum ama yaşam alanımız dünyayı kurtarmak için sürekli bir kahramanın geleceği beklentisini bırakmalı, doğayı korumak ve sahip çıkmak için biz de elimizi taşın altına koymalı ve risk alarak minimum da carbon salınımı yapan sağlıklı, sürdürülebilir tasarımlara sahip yapılara imza atmalıyız.”
“ÖLÇEMEDİĞİMİZ HİÇBİR ŞEYİ YÖNETEMEYİZ”
“Kabuller ve Gerçekler” başlıklı sunumu ile katılımcılara hitap eden Taytech A.Ş. Genel Müdürü Mehmet Tayfun Başaran, iklim değişikliğinin ısı artışına ve ısı düşüşüne neden olduğunu, ısı artışının kuraklığa, ısı düşüşünün ise sel felaketine dönüştüğünü vurguladı. Nüfus artışıyla birlikte gıda ve su ihtiyacında, emtia fiyatlarında artış yaşanacağını ifade eden Başaran, ulaşabilirliğin zorlaşacağını belirtti.
“HEP KABULLERLE YÜRÜYORUZ”
Başaran, sözlerini şöyle sürdürdü: “Ölçemediğimiz hiçbiri şeyi Yönetemeyiz! Kabullerle mi, yoksa bu dünyaya ait gerçek zamanlı verilerle mi yöneteceğiz? Boyutlandırmamızı neye göre yapıyoruz? Referans Değerler olarak hangi kaynakları, hangi standartları kullanıyoruz? Ürün Kapasitelerin Hangi Kriterlere Göre Seçiyoruz? Ürünlerin Seçiminde; Enerji verimli- Smart ürünleri seçerken Referanslarımız nedir? HVAC sistemleri, binaların enerji tüketiminin neredeyse %50’sinden sorumludur ve tüketilen enerjinin %35’i genellikle boşa harcanır. Hep kabullerle yürüyoruz. Aslında gerçek dünyaya ait verilere ulaşırsak hem ölçebilir hem de yönetebiliriz. Sonuçlarla yüzleşmek, bizim ve ülkemizin kaderi olmamalı!” dedi.
MÜŞTERİ DENEYİMİ EN BÜYÜK KRİTER
“Değişen Müşteri Deneyimi” başlıklı sunumunda müşteri deneyiminin firma ile müşteri arasında gelişen etkileşimin kalitesini ve doğasını tanımladığını belirten Darhan A.Ş. Yönetim Kurulu Üyesi Saygın Ahmet Çağlar, “Müşteri deneyimi günümüzün aşırı rekabetçi ve bağlantılı küresel pazarında markaları diğerlerinden farklı kılan en kritik faktördür ve etkin bir müşteri deneyimi yönetimi elle tutulur, somut iş değeri yaratılmasına katkı sağlar. Müşteri ile dijital ve fiziksel temas noktaları bulunur. Müşteri deneyimini ne kadar iyi tanırsanız o kadar başarılı olursunuz. Sektör ve piyasaya göre değişmekle beraber yeni bir müşteri edinmenin maliyeti elinizdeki müşteriyi tutma maliyetinden 5 ile 25 kat daha fazladır. Mutlu müşteriler olumlu deneyimlerini 4 ya da 5 kişiye anlatırlar. Tatmin olmamış müşteriler ise olumsuz deneyimlerini 9 ya da 12 kişiye anlatırlar. Müşterilerinize değer verdiğinizi veya onları gerçekten dinlediğinizi ve anladığınızı göstermek, anlamlı, kalıcı ilişkiler kurmada ve işletmeniz için yeni hayranlar edinmede uzun bir yol kat edecektir. Ticari alıcıların %82’si kişiselleştirilmiş müşteri hizmetlerinin bağlılıklarını orta ya da yüksek düzeyde etkilediğini belirtmektedir.” dedi.
KONUŞMACILARA PLAKET TAKDİM EDİLDİ
Sektör profesyonellerine hitap eden ve sunumlarını gerçekleştiren konuşmacılar, sonrasında Oylum Talu’nun sorularını yanıtladıkları panellere katıldılar. Four Essentials yetkilileri, panel sonrası konuşmacılara teşekkür plaketi takdim etti.
FOUR ESSENTIALS’IN AMACI
Four Essentials’ın amacı; mekanik tesisat ve inşaat sektörünün dört bileşeni olan yatırımcı, tasarımcı, yüklenici ve tedarikçileri bir araya getirmek ve bu bileşenlerin iletişimini sağlamak, teknik bir platform oluşturmak, sektördeki son gelişmeleri ve alanında uzman konukların görüşlerini aktarmak olarak özetlenebilir. Bu amaç doğrultusunda, etkinlik boyunca paneller, özel oturumlar düzenlendi, aynı zamanda fuaye alanında kurulan sektörün lider firmalarının standlarıyla ürün ve hizmetleri tanıtıldı.