ABD Yasakladı… Çinli Otomotiv Devi BYD Artık Satamayacak!: ABD Kongresi, Savunma Bakanlığı’nın Çin’in en büyük üreticileri olan CATL ve BYD tarafından üretilmiş bataryaları satın almasını yasaklayarak, Washington’ın Pentagon’un tedarik zincirini jeopolitik rakibinden ayrıştırma çabalarında yeni bir adım attı.
22 Aralık’ta kabul edilen en son Ulusal Savunma Yetkilendirme Yasası kapsamında uygulamaya koyulan kural Contemporary Amperex Technology Co. Ltd., BYD Co. ve dört diğer Çinli şirketten Ekim 2027’den itibaren batarya tedarik edilmesini engelleyecek.
BYD Tesla’nın Tedarikçisi Konumunda

Bu önlem, CATL’den teknoloji lisansı alarak Michigan’da elektrikli araç bataryası üreten Ford Motor Co. gibi şirketlerin ticari satın almalarına kadar uzanmıyor. Tesla Inc. de bazı batarya hücrelerini, dördüncü çeyrekte dünyanın en çok satan elektrikli araç üreticisi olan BYD’den tedarik ediyor. Ayrıca Çinli BYD, 2023’ün son çeyreğinde ABD’li elektrikli otomobil üreticisi Tesla’yı geride bırakarak dünyada en çok elektrikli araç satan marka olmuştu. BYD’nin elektrikli araç pazarında liderliğe oturması, Çin’in küresel otomotiv sektöründe hakimiyetinin arttığını gösteriyor. Ancak özellikle Avrupa ülkeleri tarafından Çin’in söz konusu etkisi de kırılmak isteniyor.
Türkiye’de Kısıtlama Getirmişti

Çin’den elektrikli otomobil ithal etmeyi neredeyse tamamen engelleyen “Bazı Elektrikli Araçların İthaline İlişkin Tebliğ” aylar önce Resmi Gazete’de yayımlanmıştı. Son olarak 31 Aralık 2023 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan yeni tebliğ ile söz konusu ithalata engel koşullar, bir grup araca daha uygulanmaya başladı. Yeni tebliğ ile M sınıfı araçlar da uygulamaya dahil edildi. Aşağıda yer alan şartlar artık Karayolları Trafik Yönetmeliğinde tanımlanan M sınıfı ve üzerinde M sınıfı taşıt donanımlarını bulunduran L6 ve L7 sınıfı için de zorunlu oluyor. M sınıfı araçların MOPED olarak da adlandırılan, hızı 45 km/s’yi geçmeyen araçlar olduğunu belirtelim.
Hatırlatmak gerekirse; daha önce yayımlanan tebliğde elektrikli araç ithalatı yapmak için şu şartların karşılanması gerekiyordu:
- 1-Türkiye’nin 7 bölgesinde en az 20 servis noktası kurması gerekecek
- 2-Servis merkezinde çalışacak personelin, TSE veya Meslekî Yeterlilik Kurumu tarafından onaylanmış yetki belgesine sahip olması gerekecek.
- 3-Marka, en az 40 personeli olan çağrı merkezi kuracak.
- 4-Marka, Türkiye’ye yetkili temsilci atayacak.
- 5-Marka, araçlardaki bataryaları takip edecek.