Türk Savunma Sanayii Gözünü Bu Kez İnsansız Deniz Araçlarına Çevirdi!: Türk savunma sanayisinin insansız sistemlerdeki başarısı bir sır değil. Savaşta kanıtlanmış TB-2 Bayraktar insansız hava araçlarının (İHA) 30’dan fazla ülkeye ihraç edilmesinin ardından yeni ve daha güçlü insansız hava araçları da ihraç edildi. Ayrıca Türk şirketleri insansız su üstü gemilerine (USV) yönelik altı proje üzerinde çalışıyor ve bunların bir kısmı halihazırda faaliyette. Şirketler şu anda her türlü deniz operasyonunu kapsayacak farklı gemi çeşitleri geliştiriyor.
Türk savunma firmalarının artık insansız su altı araçları (UUV) üzerinde aktif olarak çalıştığı görülüyor. Temmuz ayı sonlarında İstanbul’da düzenlenen IDEF 2023 savunma fuarında firmalar, su altı alanını insansız sistemlerle kaplayacak gibi görünüyordu. Türk Deniz Kuvvetleri’nin MİLGEM korvetleri ve I sınıfı fırkateynlerden oluşan omurga projelerinin ana yüklenicisi STM, İHA projesini duyururken, lider savunma şirketi Aselsan da “Deringöz” isimli yepyeni İHA’sını ilk kez sergiledi.
Aselsan, geçtiğimiz hafta Ankara’da düzenlenen TEKNOFEST savunma fuarında Deringöz İHA’yı sergiledi. Aselsan Deringöz, şu anda geliştirilme aşamasında olan bir su altı drone’udur. Şirketin broşüründe yer alan bilgilere göre bu bir su altı gözetleme drone’u olacak.
Maksimum 600 metre derinliğe ulaşan Deringöz, tek batarya ile 5 saat çalışabiliyor. Deringöz, ilave iki bataryayla 15 saat denizde kalabiliyor. UUV’nin su altında maksimum hızı 5,5 knot ve gözetleme hızı ise 3 knot’tur. Deringöz, yandan taramalı sonar ve engellerden kaçınma sistemiyle donatılacak.
Deringöz, araçtaki kablosuz iletişim sistemi aracılığıyla uzaktan kontrol ediliyor. Görev gereksinimlerine bağlı olarak faydalı yük artırılabilir. Ancak şirket maksimum yük kapasitesini belirtmedi.

STM’nin UUV Prototipi 2024’ün Başında Hazır Olacak
STM CEO’su Özgür Güleryüz “İlk aşamada hedefimiz mayın tespiti ve etkisiz hale getirilmesinde kullanabileceğimiz insansız, otonom bir su altı aracı geliştirmek. Prototipimiz en geç 2024 yılı başlarında hazır olacak”
Güleryüz, şirketin STM500 hafif denizaltısını deniz komutanlıklarına yönelik SDV ile donatacağını ve bu aracı yarı otonom bir cihaz olarak üretmeyi planladığını söyledi.
“ STM’nin mevcut yetkinlikleri; Otonom sistemler, su üstü ve su altı platform tasarımı, sensörler konusundaki yetkinliklerimizi birleştirdiğimizde bunu tamamen STM’nin kendi kaynak ve teknolojileri ile birleştirebiliyoruz. Tamamen otonom görev yapabilen su altı aracımızı 2024 yılında denize indirmeyi umuyoruz ” dedi.
Her ne kadar şirket yetkilileri UUV’nin ana özelliklerine ilişkin bilgi paylaşmasa da geminin boyutlarının STM500’ün SDV’sine benzer olacağını tahmin etmek zor değil. Üstelik CEO’nun açıklamaları, yeni UUV’nin önümüzdeki yılın başında ortaya çıkacağını açıkça gösteriyor.