Dünya Savunma Fuarı’nda Değişen Dünya’ya Damga Vuruyor: Suudi Arabistan’daki Dünya Savunma Gösterisi’nin (WDS) ikinci edisyonu, başkent Riyad’dan yaklaşık 75 km uzakta yer almış olabilir, ancak geri dönüşü, 2022’deki ilk edisyondan daha büyük ve atılgan bir olaydı. -siyasi ortamda, 2024 etkinliğinin, fuarın emektarlarına göre, 750 katılımcı ve 45 ülkeden 115 delegasyonun katılımıyla daha iyi organize edildiği söylendi.
Shephard Media’dan Damian Kemp’ın yaptığı habere göre Tribünlerde mevcut çatışmalardan etkilenen yeni görüşleri yansıtan araçlar, silahlar ve CUAS sistemleri hakim oldu. Daha az popüler olan ve özellikle yerel talepleri karşılamak için çok çalışan Rus endüstrisinin sakat yapısı da fuarda sergilenenler üzerinde etkili oldu.
Üreticiler Ürünlerini Piyasaya Sürdü
Üç katılımcı salonuna ve sergilenen araçlarla dolu bir avluya rağmen bu yıl fuarda kayda değer eksiklikler yaşandı. Paletli IFV’lerin ve tankların yeniden canlandığı Avrupa pazarının aksine, fuarda yalnızca iki büyük paletli savaş aracı yer aldı; bunların arasında İngiliz Ordusu’nun yakın gelecekte ihracat pazarına sunulması pek olası olmayan, çok sıkıntılı Ajax’ı da vardı. gelecek.
Otokar’ın WDS 2024’te tanıtılan yeni teklifi, Leonardo HITMARK II 120 mm topa monte edilmiş ve hemen ‘orta tank’ olarak etiketlenen mevcut Tulpar IFV’sinin, kararlı bir şekilde tekerlekli platformlara odaklandığı bir gösteride tek başına durmasıydı.
Buna karşılık, Türkiye Yeni Nesil Hafif Zırhlı Araç programının önde gelen yarışmacılarından FNSS ve BMC ile Arma platformlu Otokar, 8×8 araçlarında 105 mm ve 120 mm seçenekleri sundu. FNSS’den bir sözcü, fuarda, yeni Pars Alpha’daki 120 mm seçeneğinin, gelecekteki müşteriler arasında popülerlik açısından standart 30/40 mm kuleye rakip olacağına inandığını doğruladı.

Orta Doğu’nun Ötesine Bakma
WDS, kendisini yalnızca Suudi Arabistan’ın gelecekteki savunma vizyonuna yönelik bir spot ışığı olarak değil, aynı zamanda Orta Doğu’nun ötesinden imalatçıları ve delegasyonları cezbetmeyi amaçlayan, sektörde küresel olarak önemli bir etkinlik olarak konumlandırıyor.
Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, Türkiye, sergilenen en büyük pavyon ve diğer ülkelerin envanterlerine rakip olacak araç filosuyla fuarda baskın bir varlığa sahipti.
Otokar, John Cockerill ve Leonardo’nun silah sistemleriyle eşleştirilen çeşitli platformlarını sergiledi. FNSS ve fuarda görücüye çıkan Pars Alpha 8×8 aracıyla aynı katı paylaştı. Fuarda BMC’nin 8×8 Altuğ ve 4×4 Kirpi’lerinin yanı sıra Nurol Makina’nın son dönemde Avrupa’da yakaladığı başarıyı yakalayan Ejder Yalçın 4×4 de sergilendi.
Ancak Suudi Arabistan için WDS, yeni 4×4 APC’lerde patlama yaşandığı iç pazarının hızla genişlediğini göstermek için bir fırsattı.
Avrupa ve Kuzey Amerika’daki gelişmelerin çoğunu yansıtan UGV’ler, General Dynamics’in kükürt donanımlı TRX’i, Milrem’in THeMIS’i, Jamla Holding’in DAISAM-1’i ve Hyundai Rotem’in Sherpa’sı ile çeşitlilik ve görünürlük bakımından istikrarlı genişlemelerini sürdürdü.
Drone Patlamasına Karşı Koyma
Ukrayna savaşı ve Gazze, İsrail ve Kızıldeniz’deki bölgesel olaylar gösteriye gölge düşürdü ve yeni ve eski CUAS sistemlerinin yaygınlığı hızla arttı.
MARSS, statik bir CUAS sistemi için sözleşmeleri ve NiDAR’ı donanma savaş gemilerine kurmaya yönelik ilk anlaşmayı açıklarken, BAE Systems ve Allen-Vanguard gibi diğer şirketler insansız sistemlerle mücadele alanındaki yeteneklerini ve programlarını vurguladı.
Gelişmiş Koruma Sistemleri (APS), en yeni CUAS sistemini sessizce sergiledi ve Ukrayna savaşında İHA tespitindeki başarısının karşılığını aldı. Bu bir dedektör olsa da, en yeni ürünü olan çok yönlü birinci şahıs görüş (FPV) drone nötrleştiricisi, yedi RF bandı boyunca küçük İHA’ların erişimini engellemek için yarım kilometrelik bir kubbe oluşturacak şekilde tasarlandı.
Bir taşıma çantası içinde yer alan bu ürün, statik dağıtıma veya aracın taşınmasına hizmet edecek şekilde tasarlanmıştır ve UAS’yi sıkıştırabilir. Şirket tarafından “SKYctrl sisteminin unsurlarından biri ve şirketin CyView C2 sistemi tarafından kontrol ediliyor” olarak tanımlandı.
Ukrayna’daki savaş, küçük İHA’ların büyük araçlara saldırmasının açık görüntülerini izlemiş olan kullanıcı ve alıcıların talep ve beklentilerini takip eden sektör liderlerinin zihinlerini keskinleştirdi; bu saldırıların ne kadar önemli olduğu önemli değil.
Bir şirket örneğinde, göze çarpmayan bir şekilde yerleştirilmiş küçük bir Ukrayna bayrağı ile Rus vitrin alıcılarını ürünlerinden caydırmaya karar verdi.
Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, gösterideki deniz kuvvetleri varlığı, Katar’ın Al Zubarah sınıfı üzerine inşa edilen yeni FCX30 hafif fırkateyn tasarımının bir modelini sergileyen Fincantieri gibi gemi ve alt sistem modelleriyle sınırlıydı.

Çin’in Dikkat Çeken Varlığı
Çin bölümü, batılı ürünlerin kuzeni olabilecek ancak benzer ABD ürünlerini kopyalamak için herhangi bir çaba göstermeden tasarım açısından kesinlikle yerli olan bir dizi İHA ürünüyle biraz başka bir dünyaya aitti.
Çin bölümündeki geniş İHA modelleri ve maketleri, büyükten orta irtifaya kadar uzun dayanıklılıktan dörtlü helikopterlere ve başıboş mühimmatlara kadar geniş bir yelpazeyi kapsayan, batılı şirketler tarafından üretilen rolleri tam olarak yerine getirecek görünüyordu.
Islak tarafta büyük, neredeyse gerçek boyutlu bir S45 hızlı önleyici ve Thunderer A2000 saldırı USV’si, 300 tonluk insansız savaş yüzey gemisi ve Lancer P85 devriye USV’si gibi bir dizi UUV ve USV modeli vardı.
Gösterilen tasarımlardan herhangi birinin plastik modellerin ötesine geçme potansiyeli muhtemelen sınırlıydı, ancak ticari endüstri ve onun hiçbir yere varmayan temsillere sahip model yapıcılar ordusunda olduğu gibi, mümkün olanın üzerine çok fazla düşünüldüğünü gösterdi.

Rusya Darbe Yedi
WDS’deki geniş varlığına rağmen, Ukrayna-Rusya çatışmasının kademeli etkisi Rusya Pavyonu’nda sergilendi. ‘Dış ekonomik faaliyet’ üzerindeki önemli kısıtlamalar, geleneksel olarak BMP’ler ve T-model tanklar gibi eski Rus/Sovyet ihracatına bağımlı olan bir bölgeye darbe sayılabilecek bir darbe olarak Rus şirketleri tarafından açıkça ilan edildi.
Bununla birlikte, Rusya’nın herhangi bir yeni askeri amaçlı ürünü (MPP) ihraç etme konusundaki yeni keşfedilen yetersizliği, şimdiden yerini almış olabilir. Sadece Türkiye’nin bölgesel askeri sanayi merkezinin büyüklüğündeki bir pavyonda tam bir ürün yelpazesi sergileyen önemli bir Çinli birlik, boşluğa adım atmaya hazır görünüyordu.
Hem doğuya hem de batıya açık olan WDS, nadiren görülen Çin askeri endüstrisini içermesi nedeniyle şaşırtıcı olmayan bir şekilde DSEI ve AUSA ile keskin bir tezat oluşturdu.
Ancak Çin’in sunduğu ürünler, sergilenen hemen hemen tüm diğer platformlardan – özellikle de Türk imalatçılarınkilerden – çok önemli bir açıdan farklıydı: Çin’in askeri endüstrisi Batı’nın en az beş yıl gerisinde olmadığı sürece, WDS’de sergilenen araçlar, uçak gövdeleri ve yönetmelikler, neredeyse kesinlikle geleneksel olarak daha tutumlu bir Orta Doğu pazarına yöneliktir.
Seri olarak üretilen, Batılı alternatiflerden daha ucuz olan ve -en önemlisi- ambargoya tabi olmayan veya Ukrayna sahasında yakılmayan Çin platformları, ikinci el Orta Doğu pazarının tercih edilen ithalatı haline gelecek gibi görünüyordu.
