Elektrikli araç, benzin veya dizel yerine elektrik gücüyle çalışan bir araç türüdür. Elektrikli arabalar; yani elektrikle çalışan araçlar, geleneksel içten yanmalı motorlu araçlara göre daha çevre dostu ve ekonomiktir. Bu araçlar, elektrik motorları sayesinde çalışır ve genellikle lityum iyon bataryalar ile güçlendirilmiştir. Elektrikli arabaların avantajları arasında daha az karbon salımı, daha sessiz çalışma, daha az bakım gerektirmesi ve daha ekonomik olması sayılabilir.
ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER NASIL ÇALIŞIR?
Elektrikli arabalar, içlerinde bulunan elektrik motorları aracılığıyla hareket ederler. Bu motorlar, aracın bataryasından aldıkları elektrik enerjisini mekanik enerjiye dönüştürerek tekerleklerin dönmesini sağlar. Elektrikli arabaların bataryaları genellikle lityum iyon bataryalardır ve aracın menzili ve performansı belirleyen önemli bir unsurdur. Elektrikli arabalar genellikle enerjiyi geri kazanmak için regeneratif frenleme sistemine sahiptirler. Bu sistem, aracın frenleme yapması sırasında oluşan kinetik enerjiyi elektriğe çevirerek bataryaya geri yükler. Bu sayede aracın menzili artırılmış olur.

Elektrikli arabaların çalışma prensibi, geleneksel içten yanmalı motorlu araçlardan farklıdır ve genellikle daha verimli ve çevre dostudur. Yüksek maliyetleri ve altyapı sorunlarına rağmen, elektrikli arabaların popülaritesi gün geçtikçe artmaktadır.

ELEKTRİKLİ ARABA TERCİHİNİN AZALMASININ BAŞLICA SEBEPLERİ
Elektrikli arabaların dezavantajları ise şu şekilde sıralanabilir: Bataryaların şarj süresi uzun olabilir, şarj altyapısı henüz yeterince gelişmemiş olabilir, araçların menzili sınırlı olabilir ve ilk yatırım maliyeti daha yüksek olabilir.
- Fiyat: Elektrikli arabalar genellikle hala benzinli/arabalara göre daha pahalıdır. Bu nedenle, tüketicilerin daha uygun fiyatlı benzinli/arabalara yönelmeleri mümkün olabilir.
- Menzil endişesi: Bazı tüketiciler elektrikli arabaların menzilinin yeterli olmayacağından endişe edebilirler. Elektrikli arabaların menzili hala benzinli/arabalara göre daha sınırlı olabilir.
- Şarj altyapısı: Elektrikli arabaların şarj altyapısı henüz yeterince gelişmemiş olabilir. Tüketicilerin elektrikli araçlarını şarj etme konusunda yaşadıkları endişeler, tercihlerini etkileyebilir.
- Altyapı eksikliği: Elektrikli araçların sağladığı faydaların tam anlamıyla değerlendirilebilmesi için altyapının buna uygun olması gerekmektedir. Şarj istasyonlarının ve diğer altyapı hizmetlerinin yeterince yaygın olmaması da tercihlerin azalmasına neden olabilir.
Bu faktörlerin yanı sıra, tüketicilerin alışkanlıklarını değiştirmek ve elektrikli arabalara geçiş yapmak konusunda hala çekinceleri olabilir. Ancak, teknolojinin gelişmesi ve daha fazla markanın elektrikli araç üretmeye başlamasıyla birlikte, gelecekte elektrikli araba tercihinin artması beklenmektedir. Gelişen teknoloji ile birlikte elektrikli arabaların menzili ve şarj süreleri de iyileşmeye devam ediyor. Bu nedenle elektrikli araçlar, gelecekte daha yaygın bir şekilde kullanılabilir hale geleceği düşünülüyor.

ELEKTRİKLİ ARAÇLARDA EN ÇOK HANGİ MODELLER DÜŞTÜ?
Türkiye EV pazarında ağırlıklı olarak SUV araçlar satışa sunuluyor ve kullanıcı tarafından tercih ediliyor. Özellikle sedan tipi araçlarda bu etkinin biraz daha fazla görüldüğünü söylemek mümkün.

“İKİNCİ EL ELEKTRİKLİ PİYASASI TAM OTURMADI”
Geçmiş yıllarda nadir modeller olmasına rağmen, elektrikli otomobiller henüz birkaç yıldır pazarın aktörü olma konumunda. Araçların pek çoğu yeni veya henüz bir ya da iki yaşında. Dolayısı ile sıfır elektrikli otomobil satışları artarak devam derken, ikinci el EV pazarı tam manasıyla oturmuş değil.

ŞARJ İSTASYONU PROBLEMİ DE ALICIYI CAYDIRIYOR
The New York Times’ın haberine göre; bazı elektrikli araç alıcıları, yolculuklarda arabaları hızlı bir şekilde şarj etmek için yeterli yer bulma konusunda da endişeli olabilir. Birçok ankete göre şarj altyapısı, fiyattan sonra elektrikli araç almayı düşünenlerin endişe duyduğu en önemli konu.

Sokakta sağlanan araç şarj istasyonları, apartman dairesinde yaşayan ya da evlerine şarj cihazı kuramayanlar için de çok önemli. Cochran, “Genç demografi elektrikli araçlara yaşlı demografiden daha fazla ilgili” dedi ve ekledi: “Tipik olarak, apartmanlarda yaşayanlar daha genç demografik gruptur. Altyapının inşa edilmemiş olması caydırıcı bir unsur” dedi.
Cochran’ın müşterilerinden en az ikisi, evlerinin yakınında yeterli şarj cihazı olmadığını keşfettikten sonra yeni satın aldıkları elektrikli araçları iade etti. Otomobil üreticileri elektrikli araç satmanın benzinli araç satmaktan farklı olduğu mesajını aldılar. Mercedes’in Kuzey Amerika’daki yüksek güçlü şarj biriminin CEO’su Andrew Cornelia da “Şarj hala çözülmesi gereken kritik bir sorun” sözlerini kaydetti.