Boeing’in Pazartesi günü, şirketin mühendislerinden birinin, uçak üreticisinin uçak üretimini hızlandırmak için “kısayollar” kullandığı yönündeki iddiaları kamuoyuna açıklamasından günler sonra, 787 Dreamliner ve 777 uçaklarının kalite ve güvenlik testlerini savundu.
Mühendis Sam Salehpour geçen hafta, Boeing’in 787 montajının uçak bağlantı noktaları üzerinde aşırı baskı oluşturduğunu ve bu durumun bazı uçakların ömrünü kısaltabileceğini söyledi. Boeing iddiaları “yanlış” olarak nitelendirerek yalanladı ve uçakların güvenliğinin yanında olduğunu söyledi.
Salehpour’un, Boeing’de çalışan başka bir ihbarcı, eski bir havacılık yetkilisi ve bağımsız bir güvenlik uzmanı ile birlikte Çarşamba günü Senato’da uçak güvenliğiyle ilgili “Boeing’in Kırık Güvenlik Kültürünün İncelenmesi: İlk Elden Hesaplar” başlıklı duruşmaya katılması planlanıyor.

Salehpour’un iddiaları, Ocak ayında 737 Max uçağının kapı tıkacının patlamasının ardından Boeing’in yoğun incelemeye tabi tuttuğu bir dönemde geldi. Dar gövdeli uçak, Boeing’in en çok satan uçağıdır ve 16.000 feet yükseklikteki patlama, yolcuları trajediden birkaç santim uzakta bıraktı. Kazadan bu yana Federal Havacılık İdaresi, Boeing’in bu uçağın üretimini artırmasını engelledi.

Pazartesi günü gazetecilere yaklaşık iki saatlik bir sunum yapan iki Boeing mühendislik yöneticisi, şirketin 787′ye yönelik stres ve güvenlik testlerini ayrıntılarıyla anlattı; bu testlerin her biri, değişen koşullar altında bir uçuşa eşdeğer bir uçuş sağlamak amacıyla uçağın 165.000 döngü boyunca test edilmesini içeriyordu. Mühendisler ayrıca, gövde kaplamasının 300 kiloluk bir sarkacın çarptığını söyledi.
Boeing’in mekanik ve yapısal mühendisliği baş mühendisi Steve Chisholm, Boeing’in, uçakların hizmet sırasında karşılaşabileceğinden daha fazla tekrarlanan yoğun testlerde gövde panellerinde hasar oluşturduğunu ve “hasarın büyümediğini” söyledi.
Salehpour’un iddiaları, 787′nin karbon kompozit gövdesinin parçalarının buluştuğu küçük alanlarla ilgili. Boeing’in parçaları birleştirmek için güç kullandığını ve boşlukları gerektiği gibi ölçmediğini söyledi. Kendisi ve avukatları Ocak ayında FAA’ya iddialarını ayrıntılarıyla anlatan bir mektup gönderdiler ve kurum soruşturmayı sürdürüyor.
BOEING, MÜHENDİSİN İDDİALARINI YALANDI
Boeing çalışanı mühendis geçen hafta gazetecilerle yaptığı görüşmede, “İnsanların hizaya gelmelerini sağlamak için kelimenin tam anlamıyla 777′nin parçalarının üzerinde zıpladığını gördüğünü” söyledi. Aynı günün ilerleyen saatlerinde Boeing, bu iddiaların yanlış olduğunu ve “777 ailesinin güvenliğine ve dayanıklılığına tamamen güvendiğini” söyledi. Boeing daha önce uçak gövdesinin bazı kısımlarındaki yanlış aralıklar nedeniyle 787 teslimatlarını Ağustos 2022′ye kadar yaklaşık iki yıl süreyle askıya almıştı.
“GÜVENLİK AÇIĞI YOK”
Uçak üreticisi iddialara yanıt olarak yaptığı açıklamada, “787′nin yapısal bütünlüğüne ilişkin bu iddialar yanlıştır ve Boeing’in uçağın kalitesini ve uzun vadeli güvenliğini sağlamak için yaptığı kapsamlı çalışmayı temsil etmemektedir” dedi. “Ortaya çıkan sorunlar, FAA gözetimi altında sıkı bir mühendislik incelemesine tabi tutuldu. Bu analiz, bu sorunların herhangi bir güvenlik kaygısı yaratmadığını ve uçağın birkaç on yıl boyunca hizmet ömrünü sürdüreceğini doğruladı.” dedi.
Salehpour’un avukatları ayrıca Boeing’in kendisini toplantılardan hariç tutarak ve 787 programından şirketin 777 planına geçirerek endişelerini dile getirmesinin ardından kendisine misilleme yaptığını iddia ediyor.
Boeing geçen hafta, FAA’nın devam eden ihbarcı soruşturmasını gerekçe göstererek bu spesifik iddialar hakkında yorum yapmayı reddetti ancak “Boeing’de misilleme kesinlikle yasaktır” dedi. Şirketin, yatırımcıların uçak güvenliği, üretim oranları ve FAA gözetimi hakkındaki sorularıyla karşılaşacağı 24 Nisan’da üç aylık sonuçları raporlaması planlanıyor.