Almanya, son yıllarda ekonomik ve sosyal zorluklarla mücadele ediyor. Volkswagen ve Audi’nin fabrikalarını kapatma kararları, otomotiv sektöründeki krizin boyutlarını gözler önüne seriyor. Elektrikli araç pazarındaki güçlü rekabet, özellikle Çin ve ABD’nin üstünlüğü, Almanya’nın pazar kaybına yol açtı.
ELEKTRİKLİ ARAÇLAR PAZARI ALT ÜST ETTİ
Küresel çapta elektrikli araç satışları hızla artarken, 2018 yılında dünya çapında satılan elektrikli araçlar, toplam otomobil satışlarının yalnızca yüzde 2’sini oluştururken, bu oran 2023’te yüzde 18’e çıktı. Avrupa’da da elektrikli araçlar hızla yayılmakta; AB‘de 2020’de satılan elektrikli araç oranı yüzde 22,4 iken, 2023’te bu oran yüzde 48,1’e yükseldi.

ALMANYA AVANTAJ KAYBETMEYE BAŞLADI
Almanya, içten yanmalı motorlarla çalışan araçlarda dünya devi olmasına rağmen, elektrikli araçlar konusunda beklenen atılımı gerçekleştiremedi. Çin ve ABD’nin bu pazarda güçlü varlıkları, Almanya’nın rekabet gücünü zayıflatıyor. Yüksek enerji fiyatları, artan iş gücü maliyetleri ve bürokratik engeller de Almanya’nın otomotiv sektöründeki avantajını kaybetmesine neden oluyor.
Avrupa, otomotiv endüstrisinde liderliğini kaybetmemek için hızla dönüşüm yapmak zorunda. Ancak, Draghi raporunda belirtilen yüksek enerji maliyetleri ve iş gücü maliyetleri, bu dönüşüm sürecinde büyük engeller oluşturuyor. ABD’nin uygulamayı planladığı yüksek gümrük vergileri ise Avrupa ekonomisi için ciddi bir tehdit. Trump’ın seçim kampanyasında Avrupa’dan yapılan ithalatlara daha yüksek gümrük vergileri getireceğini vurgulaması, Almanya’yı zor durumda bırakacak.

190 BİN KİŞİ İŞSİZ KALABİLİR
Almanya’daki iş ortamı endeksi Kasım ayında bir önceki aya göre gerilerken, sanayi ve hizmet sektörlerindeki satın alma yöneticileri endeksi son 9 ayın en düşük seviyesine indi. Volkswagen, Bosch, Ford, Schaeffler ve Continental gibi Almanya’nın otomotiv devleri işçi çıkaracaklarını duyurdu. Elektrikli araçlara geçiş süreci, 2035 yılına kadar Almanya’da yaklaşık 190 bin kişinin işsiz kalmasına yol açabilir.
Türk-Alman Üniversitesi İktisat Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Elif Nuroğlu, Almanya’nın Çin ve ABD karşısında zayıflayan rekabet gücünü analiz etti. Nuroğlu, Çin’in elektrikli araç piyasasındaki iş gücü ve hammadde avantajlarının Almanya’nın endüstriyel gücünü tehdit ettiğine dikkat çekiyor. Ayrıca, ABD’nin gümrük vergileri tehditlerinin Almanya’nın ihracatını olumsuz yönde etkileyebileceği uyarısında bulunuyor.
AVRUPA ACİL PLAN GELİŞTİRMELİ
Almanya’nın iç politikasındaki belirsizlikler, 2025’teki seçimlerle çözülmeye çalışılacak. Ancak, Draghi‘nin vurguladığı gibi, Avrupa otomotiv endüstrisi için acil bir plan geliştirilmesi gerektiği açık. Bu süreç, Almanya ve Avrupa’nın ekonomik geleceğini doğrudan etkileyecek.
Kaynak: Haber Merkezi