Bizi Takip Edin
movenpick

İhracat

AMBARGO SONRASI TÜRKİYE, RUSYA’NIN TİCARET KAPISI OLDU

Ambargo sonrası Rusya’nın paralel ithalatının önünün açılması, Türkiye’yi bu ülkenin transit hub’ı yaptı. Türkiye’deki antrepolar Rus transit malları ile doldu taştı.

Yayınlandı

Tarih

Ambargo sonrası Rusya’nın paralel ithalatının önünün açılması, Türkiye’yi bu ülkenin transit hub’ı yaptı. AB ve Uzakdoğu başta olmak üzere dünyanın birçok yerinden Rusya’ya gidecek mallar önce Türkiye’ye getiriliyor, konteyner değiştirilip Rusya’ya gönderiliyor. Lojistikçiler, “Türkiye’deki antrepolar Rus transit malları ile doldu taştı” diyor.

Rusya’nın Ukrayna’yı işgaliyle yaşanan savaş nedeniyle ABD ve AB’nin ambargolarıyla karşı karşıya kalan Rusya’da hükümetin mart ayı itibarıyla paralel ithalata izin vermesi, Türkiye’yi bu ülkeye yönelik “transit hub”a dönüştürdü. Dünyanın farklı ülkelerinden gelen yükler, ambargo taramasının ardından Türkiye’nin çeşitli limanlarına boşaltılıyor ve mallar milleştirilmeden reexport işlemiyle Rusya’ya gidecek gemilere aktarılıyor.

Gümrüklü bölgelerde karayolu taşımaları için de benzer bir yöntem kullanılıyor. Dünya gazetesinin haberine göre lojistik kaynakları, bazı Rus şirketlerin söz konusu paralel ithalatı gerçekleştirebilmek için Türkiye’de temsilcilikler açtığı ve firma ortaklıklarına gittiklerini belirtiyor. Rusya Ekonomik Kalkınma Bakanı Maksim Reşetnikov, paralel ithalat kapsamında ülkeye getirilen ürünlerin toplam hacminin 4 milyar dolara yaklaştığını açıkladı.

RUSLAR VATANDAŞLIK ALIP TÜRKİYE’DE ŞİRKET KURUYOR

Lojistik sektörü temsilcileri, paralel ithalatın ağırlıklı olarak Türkiye’de şirket kuran Rus yatırımcılar aracılığı ile yapıldığını ifade ediyor. Verilen bilgiye göre, Rus iş insanları vatandaşlık almak için Türkiye’de gayrimenkul satın alıyor, yerel bir şirket kuruyor. Böylece, Uzakdoğu ya da AB gibi ülkelerden ithal ettiği ürünleri, Türkiye’de şirketi üzerinden Rusya’ya gönderiyor. Maersk, Hapag Lloyd, Hamburg Süd gibi AB’li küresel konteyner devleri, Rusya seferlerini durdurduğu için bu taşımalar, denizyolunda Rusya’ya hattı bulunan Türk konteyner şirketleri aracılığı ile yapılıyor. Sadece denizyolu değil, kara, hava ve demiryolunda da Rusya’ya yönelik transit yüklerde artış olduğu belirtiliyor.

Reklam

ANTREPOLAR RUS MALLARI İLE DOLDU TAŞTI

Rusya’ya gidecek transit yüklerin Türkiye’ye gelmesi nedeniyle antrepoların yoğunluğuna dikkat çeken Rif Line’ın Türkiye Genel Müdürü Mehmet Serkan Erdem, yaptığı açıklamada, “Geçen hafta Mersin’deydim. Dünyanın her yerinden gelen ve Rusya’ya aktarması yapılacak olan yükler nedeniyle Mersin’de antrepolar ağzına kadar dolu. Bir yandan bu yükler Türk armatörlerin gemileri ile Rusya’ya gönderilirken diğer yandan birçok Rus TIR’ı bu malları taşımak için Türkiye’ye geliyor” dedi.

BOSCH KLİMA TÜRKİYE AKTARMALI RUSYA’YA GİDİYOR

Hem Uzakdoğu hem de Avrupa lojistik piyasasını yakın takip eden Serkan Erdem, süreçle ilgili şu açıklamayı yaptı: “Birçok AB’li firma zaten Çin ve Endonezya gibi ülkelerden mal alarak Rusya’ya gönderiyordu. Mesela Alman Bosch’un klimaları Tayland’da üretiliyor, buradan Rusya pazarına gidiyordu. Şimdi ise Maersk, Hapag Lloyd, gibi büyük amatörlük şirketleri, Rusya’ya seferini durdurunca bu konteynerlerin hepsi, İstanbul’a, İzmir’e ya da Mersin’e geliyor. Buradan Medkon, Akkon, Arkas ve Fesco aracılığı ile aktarma yapılıp, Rusya’nın Novorossiysk limanına aktarılıyor.”

YERLİ ARMATÖRLERİN AVUKATLARI ‘AMBARGO’ TARAMASI YAPIYOR

Reklam

Türkiye’nin önde gelen yerli armatörlük şirketlerinden Medkon Denizcilik, geçtiğimiz haftalarda Mersin, İstanbul ve İzmir’den Rusya’nın Novorossiysk Limanı’na sefer başlatmıştı. Medkon Genel Müdürü Mahmut Işık, Rusya’ya giden transit yükleri taşırken ambargonun delinmemesi konusunda büyük bir hassasiyet gösterdiklerini vurgulayarak, şunları kaydetti: “Avrupa’dan ya da çeşitli ülkelerden gelip Türkiye’de kurulan şirketler aracılığı ile konteynerlerin boşaltılıp, bizdeki konteynerlerle dolması halinde evraklara bakıyoruz. Arkas da biz de çok dikkatliyiz. Şirketimizde bu konuyla ilgilenen iki avukatımız var. Herhangi bir problem yaşamamak için tüm evraklar onların kontrolünden geçiyor. Gönderici alıcı ya da yükün ambargo kapsamında olmadığından emin olunca Rusya’ya taşıma yapıyoruz. Daha sonra taşıma ile ilgili tüm bu bilgileri P&I şirketine aktarıyoruz. Bizim için gönderici alıcı ve yükün ambargo kapsamında olmaması yetiyor. Ancak en ufak bir soru işareti varsa da bu taşımayı kesinlikle yapmıyoruz.”

DEMİRYOLUNDA DA TRANSİT TALEBİ ARTTI

Türkiye’nin önde gelen Antrepolarından Asbir’in Yönetim Kurulu Başkanı Erkan Başboğa da çok sayıda Rus iş adamının Türkiye’de şirket kurduğunu ifade ederken, “Bu şirketler Avrupa’dan mal toplayıp, bize getirip transit taşıma yapıyor. Bazıları da Türkiye’den mal tedarik edip ihraç ediyor. Bu şekilde yasal bir zemine dayandırılıyor ticaret. Sadece denizyolu değil, demiryolunda da bir hareketlilik var. Avrupalı lojistik şirketlerinden Rus demiryolu hattını kullananlar Türkiye üzerinden taşıma yapmak istiyorlar. Hatta birini ben görüştürdüm demiryolları yetkilileriyle” dedi.

RUSYA’YA TÜRK TIR SEFERLERİ ARTTI

Rusya’nın paralel ithalatındaki artış, Türkiye’nin karayolu dış ticaret taşıma rakamlarına da yansıdı. Uluslararası Nakliyeciler Derneği’nin (UND) bu hafta yayımladığı Ocak-Haziran 2022 Uluslararası Karayolu Taşımacılık İstatistikleri raporunda, Türkiye’den Rusya’ya yapılan taşımalardaki artış dikkat çekti. Türkiye’den bağımsız devletler Topluluğu (BDT)ve Orta Asya ülkelerine yapılan ihracat taşıma sayıları Ocak-Haziran 2022 döneminde geçen yılın aynı dönemine göre, yüzde 10 artarken, bu dönemde Türk TIR’larının Rusya’ya seferleri yüzde 40 artış gösterdi.

Reklam

Kuyrukta bekleyen araçlar da dikkate alındığında bu oranın çok daha fazla olduğu vurgulandı.

İTHALATTA RUS TIR’LARI REKOR KIRDI

Diğer yandan, yılın ilk yarısında Türkiye’nin ithalat taşımalarında en fazla payını artıran yabancı araçlar Rus TIR’ları oldu. Ocak-Haziran 2022 döneminde Türkiye’nin karayolu ithalat taşımaları yüzde 20 artarken, Rus TIR’ları bu dönemde sefer sayısını yüzde 193 artırarak 2 bin 815’e çıkardı. Ocak-Haziran 2022 döneminde Türkiye’nin toplam uluslararası karayolu ihracat taşımaları yıllık bazda yüzde 15 artışla 1 milyon 20 bin adete ulaştı. Bu dönemde toplam ithalat taşımaları ise yüzde 20 artarak 444 bin adeti aştı. Henüz açıklanmamış olsa da sektör yetkilileri, temmuz ayında paralel ithalatın taşıma rakamlarına etkisinin daha fazla olacağını öngörüyor.

PARALEL İTHALAT, YABANCI BASININ GÜNDEMİNE TAŞINDI

Corriera della Sera gazetesi, Ulusal İstatistik Enstitüsü verilerine dayandırdığı haberde, İtalya’nın haziranda Türkiye’ye 1 milyar 400 milyon euroluk ihracat yaptığını yazdı. Gazete, söz konusu ihracatın son 10 yılda aylık bazda 1 milyar euroyu hiç aşmadığına dikkat çekti. Haberde, Türk lirasının euro karşısında değer yitirmesinden hareketle bu ülkeye ihracatın düşmesinin bekleneceği, ama verilerin aksi bir tabloya işaret ettiği belirtiliyor. Gazetenin iddiasına göre rakamların ardında, İtalyan şirketlerin Rusya’ya ihracat yapmak için Türkiye’yi transit ülke olarak kullanması var. İtalyan gazeteciler, Türkiye’nin Rusya’ya gerçekleştirdiği ihracatın da haziran ayında rekor kırdığına dikkat çekti. Lojitsik şirketi Optimalnaya Logistika’dan Gerogi Vlastopulo, verdiği demeçte Türkiye’nin transit ülke haline geldiği iddiasına katıldığını ifade etti. Vlastopulo, bütün sektörün aklında “Batı bu işe ne zaman ve nasıl tepki verecek?” sorusunun bulunduğunu söyledi. Ancak lojistik uzmanı, ABD ve AB’nin Türkiye’nin transit rolüne göz yumma olasılığının da bulunduğu görüşünde. Bu haberlerin üzerine bazı kaynaklar, İtalya’dan Türkiye’ye, daha sonra da Rusya’ya giden malların tamamının yaptırım kapsamında olmayabileceği olasılığına dikkat çekiyor.

Reklam
Okumaya Devam Et
Reklam
Yorum Yapın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

İhracat

MADEN SEKTÖRÜNDE İHRACAT YILIN İLK 7 AYINDA 4 MİLYAR DOLARA DAYANDI

Maden sektörü bu yılın ilk yedi ayında, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 16,92 artışla 3,85 milyar dolar ihracat gerçekleştirdi.

Yayınlandı

Tarih

Maden sektörü bu yılın ilk yedi ayında, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 16,92 artışla 3,85 milyar dolar ihracat gerçekleştirdi. İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB) açıklamasına göre, temmuzda aylık bazda ihracat ise, geçen yılın aynı ayına oranla yüzde 3,11 artışla 491,6 milyon dolar olarak gerçekleşti.

Ocak-temmuz döneminde ürün grubu bazında metalik cevherler yüzde 14,03 artışla ilk sırada, ikinci sırada yüzde 2,94 artışla doğal taşlar, üçüncü sırada ise yüzde 33,83’lük artışla endüstriyel mineraller yer aldı. 7 aylık dönemde blok doğal taş ihracatında yüzde 21,15’lik düşüş yaşanırken işlenmiş doğal taş ihracatında yüzde 19,30’luk artış yaşandı. Toplam doğal taş ihracatında yüzde 2,94’lük artış görüldü.

EN FAZLA İHRACAT YAPTIĞI ÜLKE?

Maden sektörünün ocak-temmuz döneminde en fazla ihracat yaptığı ülke, geçen yılın aynı ayına göre değer ve miktar bazında düşüş yaşansa da 829,5 milyon dolarla Çin oldu. Çin’i, miktar bazında yüzde 6,38 düşüş, değer bazında yüzde 18,39 artışla Amerika Birleşik Devletleri takip ederken, Bulgaristan geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 106,57’lik artış, 251,7 milyon dolarlık ihracatla üçüncü sırada yer aldı.

Doğal taş grubunda ise yedi aylık dönemde en çok ihracat, 295,3 milyon dolarla Amerika Birleşik Devletleri’ne yapıldı. Çin, 242,3 milyon dolarla ikinci, Hindistan 67 milyon dolarla üçüncü sırada yer aldı.

Reklam

“KÜRESEL SORUNLAR İHRACATIN SEYRİNİN NASIL OLACAĞINI BELİRLEYECEK”

Açıklamada görüşlerine yer verilen İstanbul Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Muhasip Üyesi Vedat Öksüz, temmuz ayında metalik cevherlerde miktar bazında yüzde 33,02 gibi yüksek oranda düşüş yaşandığını ifade etti.

Öksüz, “Her ne kadar parasal değer bazında 7 aylık dönemde yüzde 14,03’lük bir artış olsa da aşağı doğru seyreden talep ve birim fiyatlar, önümüzdeki aylarda bu mal gurubu bazında ihracat rakamlarımızı geriye götürebilir.” ifadelerine yer verdi.

Doğal taşta, işlenmiş ürünlerin payındaki artışın, bu yıl da devam ettiğini kaydeden Öksüz, “Çin’in ‘Sıfır Covid’ tolerans uygulamasından kaynaklı olarak Çinli firmaların temsilcilerinin ülkemize gelememesi, doğal taş blok pazarındaki en büyük alıcımıza olan ihracat rakamlarına ciddi manada negatif etki yapıyor. Sektör, bu açığı işlenmiş mermer ihracatımızdaki artış ile pozitif yöne çevirmeyi başarmış.” değerlendirmesinde bulundu.

Küresel sorunların gelecek dönemde ihracatın seyrinin nasıl olacağını belirleyeceğini ifade eden Öksüz, “Kovid-19’un etkilerinin azaldığı bu dönemde, Amerika ile Çin arasında Tayvan ekseninde oluşan yeni gerilimler, Rusya’nın doğal gazda vanayı elinde tutmasından kaynaklı yakın dönemde enerji fiyatlarında beklenen artışlar, Avrupa’nın ortasında Sırbistan-Kosova gerilimi ve Amerika’da ekonomik durgunluk beklentileri, gelecek dönemde ihracatımızın seyrinin nasıl olacağını belirleyecektir” açıklamasını yaptı.

Reklam
Okumaya Devam Et

İhracat

İSTANBUL SANAYİ ÜRÜNLERİ İHRACATINDA YÜZDE 44,5 PAYA ULAŞTI

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerinden derlediği bilgilere göre, İstanbullu şirketlerin dış satımı, geçen ay 2021’in aynı dönemine kıyasla yüzde 3,3 artarak 6 milyar 958 milyon 509 bin dolara çıktı.

Yayınlandı

Tarih

İstanbullu şirketler, geçen ay sanayi sektörü ihracatının yüzde 44,5’ini tek başına üstlenirken, Türkiye’de 14 ilin sanayi ürünleri ihracatı temmuzda 100 milyon doların üzerinde gerçekleşti.

Sanayi şirketleri, küresel ticarette önemli bir konuma sahip olan İstanbul’dan ürünlerini dünyanın dört bir yanına ulaştırıyor.

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerinden derlediği bilgilere göre, İstanbullu şirketlerin dış satımı, geçen ay 2021’in aynı dönemine kıyasla yüzde 3,3 artarak 6 milyar 958 milyon 509 bin dolara çıktı. Temmuz ayında sanayi sektörü 13 milyar 627 milyon dolarlık ihracata imza atarken, bu dış satımın 6 milyar 59 milyon 233 bin dolarını İstanbullu şirketler gerçekleştirdi. Böylece İstanbullu şirketler, söz konusu dönemde sanayi ürünleri ihracatında yüzde 44,5 paya sahip oldu.

İstanbul’dan temmuz ayında kimyevi maddeler ve mamulleri 1 milyar 197 milyon dolarlık, hazır giyim ve konfeksiyon 1 milyar 115 milyon dolarlık, çelik sektörü 726 milyon 920 bin dolarlık, otomotiv endüstrisi 544 milyon 119 bin dolarlık, demir ve demir dışı metaller 535 milyon 204 bin dolarlık, elektrik ve elektronik 507 milyon 196 bin dolarlık, mücevher sektörü 328 milyon 565 bin dolarlık, tekstil ve ham maddeleri 317 milyon 403 bin dolarlık, makine ve aksamları 227 milyon 251 bin dolarlık, çimento, cam, seramik ve toprak ürünleri 199 milyon 535 bin dolarlık, iklimlendirme sanayi 178 milyon 184 bin dolarlık, deri ve deri mamulleri 113 milyon 29 bin dolarlık, halı sektörü 37 milyon 191 bin dolarlık, gemi yat ve hizmetleri 24 milyon 268 bin dolarlık ve diğer sanayi ürünleri 7 milyon 363 bin dolarlık ihracat yaptı.

SANAYİ ÜRÜNLERİ İHRACATINDA 100 MİLYON DOLARI AŞAN 14 İL

Reklam

İstanbul’un ardından temmuz ayında en fazla sanayi ihracatı gerçekleştiren ikinci il; 1 milyar 741 milyon dolar ile Kocaeli oldu. Kocaeli’nin ardından 939,6 milyon dolarla Bursa üçüncü sırada yer alırken, İzmir 764,3 milyon dolarlık, Ankara 746,8 milyon dolarlık, Gaziantep 407,7 milyon dolarlık, Denizli 287,8 milyon dolarlık, Sakarya 266,2 milyon dolarlık, Manisa 265 milyon dolarlık ve Hatay 234,1 milyon dolarlık sanayi ihracatı gerçekleştirdi. Aynı dönemde Konya’dan 188,8 milyon dolarlık, Kayseri’den 173,4 milyon dolarlık, Adana’dan 168,9 milyon dolarlık ve Tekirdağ’dan 104,3 milyon dolarlık sanayi ürünleri ihracatı yapıldı.

Böylece Türkiye’nin 14 ilinde geçen ay 100 milyon doların üzerinde sanayi ürünleri ihracatına imza atıldı.

ALMANYA VE ABD ZİRVEDE YER ALIYOR

Türkiye’nin sanayi ihracatının yüzde 44,5’inin gerçekleştirildiği İstanbul’dan geçen ay dünyanın 210 noktasına dış satım yapıldı. İstanbul’un en fazla ihracat gerçekleştirdiği ülkelere bakıldığında, Almanya ve ABD zirvede yer alıyor. İstanbul’dan en fazla ihracat 615 milyon 587 bin dolarla Almanya’ya yapıldı. Almanya’yı, 422 milyon 714 bin dolarla ABD, 399 milyon 721 bin dolarla Birleşik Krallık, 291 milyon 535 bin dolarla Rusya Federasyonu ve 279 milyon 562 bin dolarla İtalya izledi.

Reklam
Okumaya Devam Et

İhracat

İSO: İHRACAT İKLİMİNDE İYİLEŞME SONA ERDİ

Türkiye imalat sektörünün ana ihracat pazarlarındaki faaliyet koşullarını ölçen İstanbul Sanayi Odası (İSO) Türkiye İmalat Sektörü İhracat İklimi Endeksi Temmuz’da 50,0 düzeyinde gerçekleşerek ihracat talep koşullarının değişmediğine işaret etti. Endeks Şubat 2021’den bu yana devam eden iyileşme dönemini sona erdirdi.

Yayınlandı

Tarih

Türkiye imalat sektörünün ana ihracat pazarlarındaki faaliyet koşullarını ölçen İstanbul Sanayi Odası (İSO) Türkiye İmalat Sektörü İhracat İklimi Endeksi’nin Temmuz 2022 dönemi sonuçları açıklandı. Endekste eşik değer olan 50,0’nin üzerinde ölçülen tüm rakamlar ihracat ikliminde iyileşmeye, 50’nin altındaki değerler ise bozulmaya işaret ediyor.

İstanbul Sanayi Odası Türkiye İmalat Sektörü İhracat İklimi Endeksi, Temmuz’da 50,0 düzeyinde gerçekleşerek ihracat talep koşullarının değişmediğine işaret etti. Endeks Haziran ayındaki 51,8 seviyesine göre azalarak ihracat ikliminde Şubat 2021’den bu yana devam eden iyileşme dönemini sona erdirdi.

Türk imalatçılarının önemli ihracat pazarları arasında talep artışının ana kaynağı, petrol dışı aktivitenin keskin şekilde artmaya devam ettiği Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) oldu. Bu artış son yedi ayda görülen en yüksek seviyeye ikinci kez ulaştı. Diğer Orta Doğu ülkelerine bakıldığında, Katar ve Suudi Arabistan’daki güçlü büyümeye karşın Mısır ve Lübnan’da ekonomik aktivite yavaşladı.

Reklam

AVRUPA KARMAŞIK BİR TABLO ÇİZDİ

Avrupa ise üçüncü çeyreğin başında üretim açısından karmaşık bir tablo çizdi. Birleşik Krallık, İspanya, Fransa ve Hollanda’da büyüme devam etmekle birlikte bu ülkelerin tamamında ivme kaybetti. Buna karşılık Almanya, İtalya, Polonya ve Yunanistan’ın üretimi temmuz ayında düşüş gösterdi. Toplam yüzde 9’luk payıyla Türk imalat sanayi ihracatının en büyük pazarı konumunda bulunan Almanya’da ekonomik aktivite yıl başından beri ilk kez azaldı ve söz konusu azalış Covid-19 salgınının ilk dalgasından bu yana en yüksek oranda gerçekleşti. ABD’de de özel sektör aktivitesi yeniden daralmaya geçti. Üretim iki yıldan biraz uzun bir süredir ilk kez düşüş kaydetti ve söz konusu düşüş Mayıs 2020’den beri en yüksek oranda gerçekleşti.

ÇİN’DE ÜST ÜSTE İKİNCİ AY ARTIŞ

Orta Doğu dışında en hızlı üretim artışları Asya’da kaydedilirken büyüme Hindistan, Singapur ve Tayland’da belirgin gerçekleşti. Çin, salgına yönelik kısıtlamaların gevşetilmesinin ardından ekonomik aktivitede üst üste ikinci ay artış kaydetti.

Üretimdeki en keskin düşüş ise Polonya’da gerçekleşti. Tayvan, Kenya ve Çek Cumhuriyeti’nde de talep belirgin yavaşlama gösterdi.

Reklam

İstanbul Sanayi Odası Türkiye İhracat İklimi Endeksi hakkında değerlendirmede bulunan S&P Global Market Intelligence Ekonomi Direktörü Andrew Harker, şunları söyledi: “Küresel ekonomi, enflasyonist baskıların talep üzerinde oluşturduğu olumsuz etkiyi temmuzda hissetmeye devam etti ve böylece ana ihracat pazarlarından bazıları daralma bölgesine geçti. Zayıflıkta özellikle Avrupa ve ABD belirleyici olurken aktivitenin güçlü şekilde artmaya devam ettiği Orta Doğu’nun mevcut durumda Türk imalatçıları açısından yeni iş fırsatlarının başlıca kaynağı haline gelebileceği görülüyor.”

Okumaya Devam Et

web tasarımı

Reklam

Trendler

Copyright © 2022 Sanayi Gazetesi - Tüm hakları saklıdır.