ABD Savunma İleri Araştırma Projeleri Ajansı (DARPA), yakıtı elektriğe dönüştüren hibrit elektrikli tahrik sistemine sahip uçan kanatlı drone projesini tanıttı. Dört yıllık Seri Hibrit Elektrikli Tahrikli Uçak Gösterim (SHEPARD) programı kapsamında geliştirilen XRQ-73’ün ilk uçuşunun bu yıl sonuna doğru gerçekleştirilmesi bekleniyor. Yaklaşık 1.250 pound (567 kilogram) ağırlığında, “hızla sahaya sürülebilir” bir Grup 3 drone olacak. Grup 3 dronları, 18.000 feet’in (5.486 metre) altındaki bir yükseklikte ve 100 ila 250 knot (185 ila 463 kilometre/saatte 115 ila 288 mil) arasında uçar.
PROGRAMIN ANA YÜKLENİCİSİ: NORTHROP GRUMMAN
Defense News haberine göre, SHEPARD program yöneticisi Steve Komadina , “DARPA X-prime programının arkasındaki fikir, ortaya çıkan teknolojileri alıp sistem düzeyindeki entegrasyon risklerini ortadan kaldırarak hızla sahaya sürülebilecek yeni bir görev amaçlı uzun ömürlü uçak tasarımını hızla olgunlaştırmak” dedi . “SHEPARD programı, Savunma Bakanlığı için potansiyel faydaların bir örneği olarak belirli bir tahrik mimarisini ve güç sınıfını olgunlaştırıyor.” Programın ana yüklenicisi Northrop Grumman olup tedarikçiler arasında Scaled Composites, Cornerstone Research Group, Brayton Energy, PC Krause and Associates ve EaglePicher Technologies yer alıyor. DARPA ekibi, Hava Kuvvetleri Araştırma Laboratuvarı (AFRL) ve Deniz Araştırma Ofisi’nden üyeler içeriyor.

ÖNCEKİ PROJEDEN YARARLANIYOR
SHEPARD programı, AFRL/İstihbarat İleri Araştırma Projeleri Etkinliği tarafından yürütülen önceki Büyük Boynuzlu Baykuş (GHO) projesinin hibrit teknolojilerinden ve diğer bileşenlerinden yararlanıyor. GHO programı 2011 yılında başlatıldı ve XRQ-72 olarak belirlendi. Düşük akustik iz ile daha yüksek taşıma kapasitesi ve dayanıklılık özelliklerinin bir karışımına sahip bir keşif uçağı geliştirmeyi amaçlandı. Sessizliği sağlamak için, elektriğin sıvı hidrokarbon yakıttan (benzin veya dizel) üretildiği elektrikli tahrik sistemine sahip olması amaçlanmıştı. “GHO’nun Aşama 1’inin odaklanacağı spesifik tahrik alt sistemleri şunlardır: (1) alternatör/jeneratör konseptlerine doğrudan bağlı gelişmiş bir yanmalı motor kullanan yakıttan elektriğe cihazlar ve (2) yenilikçi elektrik motoru tahrikli elektrikten itmeye cihazlar itici sistemler,” diye açıkladı İstihbarat İleri Araştırma Projeleri Etkinliği.

UÇAN KANAT TASARIMI
Air and Space Force Magazine’e göre GHO drone, “üst yüzey iticileri” kullandığından gizli bir tasarıma sahip değildi. Bununla birlikte, XRQ-73’ün, “motorların plan formuna gömülü olduğu ve açıkça gürültü azaltmanın yanı sıra radarın düşük gözlemlenebilirliğine sahip olması amaçlandığı” bir uçan kanat tasarımına sahip olduğu da eklendi. Ayrıca hibrit elektrikli yaklaşımın, İHA’nın dayanıklılığını ve yük taşıma kapasitesini önemli ölçüde artıracağı düşünülüyor.