Türkiye Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) verilerine göre, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarı 2024 yılı Ocak – Mayıs döneminde bir önceki yıla göre yüzde 6 artarak 471.743 adet olarak gerçekleşti. İlk 5 ayda otomobil satışları yüzde 10.25 artarak 375.097 adet, hafif ticari araç pazarı ise yüzde 7.9 azalarak 96.646 adet oldu. Ancak mayıs ayında bu trend biraz düşüşe geçti. Mayıs ayı otomobil ve hafif ticari araç pazarı geçen yılın aynı ayına göre yüzde 10.1 azalarak 100.305 adet oldu. Otomobil satışları yüzde 8.19 azalarak 80.260 adet, hafif ticari araç pazarı ise yüzde 17 azalarak 20.045 adet olarak gerçekleşti.

EN ÇOK SUV SATTI
Yılın ilk 5 ayında oto pazarının yüzde 87.8’ini vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerindeki araçlar oluşturdu. C segmenti otomobiller 208 bin 714 adetle yüzde 55.6 pay alırken, B segmenti otomobiller 118 bin 670 adetle yüzde 31.6 pay kaydetti. En çok tercih edilen gövde tipi ise SUV otomobiller oldu. SUV otomobilleri, sedan ve hatchback otolar takip etti. İlk 5 ayda satılan otomobillerin yüzde 66.1’i benzinli araçlardan oluştu.
Öte yandan geçtiğimiz yılın sonlarına doğru ellerindeki 2023 yılı üretimli araçları satabilmek için kampanya başlatan araç bayileri şimdi de 7 Temmuz’da yürürlüğe girecek yeni yönetmelik öncesi uygun finansman koşulu ve indirimle tüketicilere hizmetlerini sürdürmeye devam ediyor.

7 TEMMUZ’DA GÜVENLİK DONANIMLARI ZORUNLU HALE GELİYOR
Avrupa Birliği’nin yeni güvenlik donanımı regülasyonu 7 Temmuz’da yürürlüğe giriyor. Buna göre satılan araçlarda belirli güvenlik donanımlarının bulunması zorunlu hale gelecek. Artık bu standartlara uymayan araçların satışı yasaklanacak. Bu düzenleme ile araçların güvenliği artırılmaya ve trafik kazalarının önlenmesine katkı sağlanması amaçlanıyor.
Bu nedenle bayiler ellerindeki araçları satabilmek için kampanyalarını yoğunlaştırdı. Ancak sıfır otoda kampanyaların hızla devam etmesi tüketici tercihini de bu yöne kaydırdı. Sıfıra rağbet artınca, ikinci ele de talep azalmaya başladı. İkinci el araç piyasası bu yılın ilk 4 ayında geçen yıla göre yüzde 15 oranında daralma gösterdi.

ARAÇ ALIMI İÇİN FIRSAT MI?
Milliyet’e açıklamalarda bulunan İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel, konuşmasında şu ifadeleri kullandı: “İkinci el piyasasında yaklaşık 8 aydır devam eden durağan bir sürecin içerisindeyiz. Ocak – Mart döneminde satış adetlerinde sınırlı artışlar gözlense de, Nisan ayında veriler tekrar negatife dönmüştü. Bayram dönemi ya da dönemsel artışlara rağmen geçtiğimiz yılın ilk 4 ayına oranla %15 daralma söz konusu. Yıllık bazda bu oran yaklaşık %28 civarında.

TALEP SIFIR ARAÇLARDA
Krediye erişimde yaşanan zorluklar, yüksek kredi faizleri ve sunulan yüksek mevduat oranları gibi sebepler otomotiv piyasasında yaşanan daralmanın ana sebepleri arasında. İkinci el özelinde değerlendirmek gerekirse, var olan talebin sıfır otomobilde olması da ikinci elde yaşanan daralmanın bir diğer önemli unsurları arasında.
Geçtiğimiz yıl düzenlenen sene sonu kampanyaları ile birlikte başlayan ancak Mart ayı itibarıyla azalan sıfır trendi, 7 Temmuz’da yürürlüğe girecek GSR yönetmeliği sebebiyle düzenlenen kampanyalar ile beraber ikinci el piyasası üzerinde etkisini göstermeye devam ediyor.

“ESKİ ARACINI ELDEN ÇIKARIP SIFIR ARAÇ ALMAK İSTEYENLERDE ARTIŞ VAR”
Düzenlenen bu kampanyalar neticesinde özellikle 5 yaş üzeri araçların sıfır fiyatlarına oranla pahalı bulunduğuna dair genel bir kanaat var. Tüm bu sebeplerle son dönemlerde eski aracını elden çıkarmak veya takas ile sıfır otomobil almak isteyen kullanıcı sayısında artış görüyoruz.

‘SATIŞ ADETLERİNE POZİTİF YANSIYACAK’
Bu noktada krediler ve faizler konusu ana unsur olsa da sıfır/ikinci el fiyatlarında oluşan makası koruyarak ikinci el otomobili tekrar cazip hale getirmek satış adetlerine pozitif yansıyacaktır. Özellikle otomobil satıcısı meslektaşlarımızın alım satım aşamasında bu fiyat makasını gözeterek teklif sunması, diğer yandan kullanıcıların rasyonel yaklaşımla reel fiyatları kabul ederek alışveriş gerçekleştirmesinin piyasamıza pozitif yansıyacağı kanaatindeyiz.

“TEMMUZ AYINA KADAR UYGUN FİYATLA ULAŞMAK MÜMKÜN”
Gerek düşük talep gerekse güvenlik yönetmeliğine uymayan araçlar sebebiyle kampanyalar tüketici açısından cazip hale gelmiş durumda. Bu noktada Temmuz ayına kadar, yönetmeliğe uymayan araçlara uygun fiyatlarla ulaşmak mümkün olacaktır.

İKİNCİ ELDE EN ÇOK TERCİH EDİLEN MODELLER HANGİSİ?
İkinci el piyasasında sıfır fiyatlarına oranla özellikle 5 yaş ve üzeri araçların pahalı bulunduğuna dair genel bir kanaat söz konusu. Fiyat makası gözetildiği taktirde 3 yaşa kadar olan düşük kilometreli otomobiller rahatlıkla alıcı bulabiliyor. Bu noktada son yıllarda otomobillerin jenerasyon değiştirmesi ve kullanıcıların bu otomobilleri talep etmesi de etki eden faktörler arasında.

Yeni nesil otomobiller arasında her Segment SUV otomobil talebinde bir artış söz konusu. Öte yandan Crossover araçlarda da benzer bir talep artışı var.

Volkswagen, Fiat, Peugeot, Chery, Opel gibi markaların bu segmentteki otomobillerine talep yüksek. Fiat Egea, Renault Megane gibi sedan araçlara talep yüksek olduğu gibi, Renault Clio ya da Opel Corsa gibi HB araçlara da yüksek talep söz konusu.” açıklamalarında bulundu.
Kaynak: Milliyet