Tüketici dernekleri ve yeme-içme sektörünün temsilcileri, Ticaret Bakanlığı tarafından yiyecek ve içecek hizmeti sunan işletmelere yönelik hayata geçirilen yeni düzenlemeleri değerlendirdi.
Bu düzenleme kapsamında tüketiciler, hizmet almak istedikleri restoran, lokanta, kafe ve pastane gibi işletmelerin fiyat bilgilerine her yerden ve her an dijital ortamda erişebilme imkanına kavuşacak.
FİYAT BİLGİSİNE DİJİTAL ERİŞİM
Satıcı tarafından açıkta ve tüketici huzurunda tartılarak satılan ürünlerde, malın içinde bulunduğu kap veya ambalajın ağırlığı (dara) artık zorunlu olarak düşülecek. Bu sayede tüketiciler yalnızca satın aldıkları ürünün ağırlığı kadar ödeme yapacak ve haksız fiyatlandırmanın önüne geçilerek, adil ticaret ilkesi güçlendirilmiş olacak.
Yiyecek ve içecek hizmeti sunan işletmeler fiyat listelerini tüketicilerin erişimine karekod (QR kod) yöntemiyle de sunabilecek. Tüketicilerin talebi halinde işletmeler fiyat listesini fiziksel olarak da göstermekle yükümlü olacak. Bu sayede vatandaşlar fiyat bilgilerine hem dijital hem fiziki ortamda hızlı, kolay ve şeffaf biçimde ulaşabilecek.
Tüketici dernekleri ve yeme-içme sektör temsilcileri söz konusu yönetmeliğe ilişkin değerlendirmelerde bulundu.

ALDATICI FİYATLARIN ÖNÜNE GEÇİLECEK
Tüketiciler Derneği (TÜDER) Genel Başkanı Levent Küçük, Fiyat Etiketi Yönetmeliği’ndeki yeni düzenlemelerin tüketici açısından olumlu olduğunu belirterek, indirimli satışlarda, indirimden önceki son 30 günlük fiyatın artık 10 güne çekilmesinin aldatıcı indirimleri önleyebileceğini söyledi.
Her müşterinin dijital bir telefona sahip olamayabildiğini ya da olanın kullanmakta zorluk çekebildiğini dile getiren Küçük, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Bu nedenle karekod uygulamasının yanında fiyat listelerinin masalardan kaldırılmaması da önemli. Servis ücreti, kuver veya masada oturma süresi esas alınarak belirli bir oturma süresini geçenlerden ücret alınması gibi konularda yoğun şikayetler var. Yönetmelik, servis hizmeti veya diğer ücretlerin, fiyat listesinde yazılması şartıyla uygun buluyor. Bu konuya da açıklık getirilerek yönetmelikte servis ücreti ve masada oturma süresine bağlı ücretlerin aslında alınıp alınmayacağı konusu açık ve net şekilde belirtilmeli.”
Küçük, yönetmelikteki değişiklikle birlikte tüketicinin yanında tartılan ürünlerde daranın düşürülmesinin ilk defa bu kadar açık şekilde düzenlendiğini kaydederek, “Bu gelişme tüketici açısından son derece önemli. Bakanlığın düzenlemesiyle ürünlerin fiyatlarına dijital ortamdan ulaşılacak olması tüketicilere işletmeye gitmeden fiyatları karşılaştırabilme adına olumlu bir avantaj sunuyor. Bu değişiklikler tüketicinin korunması noktasında önemli katkı sunacak.” dedi.
SÜRPRİZ FİYATLAR ORTADAN KALKACAK
Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği (TÜRES) Başkanı Ramazan Bingöl ise son yıllarda tüketicilerden en çok aldığı şikayetlerin başında “sürpriz fiyatların” geldiğini belirterek, bunun önlenmesi amacıyla yaklaşık 2 yıl önce Ticaret Bakanlığı tarafından yeme-içme işletmelerine “menülerin hem işletmenin giriş kapısına hem de masalara konulması” zorunluluğu getirildiğini anımsattı.
Bu düzenlemenin tüketiciler açısından çok olumlu olduğunu, özellikle turistlere yönelik farklı tarife ve yüksek fiyat uygulamasının da önüne geçildiğini anlatan Bingöl, son olarak Ticaret Bakanlığının kendilerinin de görüşlerini alarak yeni düzenlemeler yaptığını söyledi.
Bingöl, “İşletmelerin menülerine ve ürünlerinin fiyatlarına dijital ortamda ulaşılacak olması fahiş fiyat uygulamasının önlenmesine katkı sunacak, yeme-içme işletmeleri arasındaki rekabeti artıracak. Bundan tüketici kazançlı çıkacak. Gıda enflasyonunun düşmesine de dolaylı katkı sunacak. Yeme-içme işletmeleri olarak bu düzenlemeyi canı gönülden destekliyoruz.” ifadelerini kullandı.
Kaynak: Haber Merkezi