18 Kasım’da düzenlenen Dünya Genç Bilim İnsanları Zirvesi’nde, CATL’nin baş bilim insanı Wu Kai, şirketin ikinci nesil sodyum iyon pilini tanıttı ve bu pilin 2025 yılında piyasaya sürülmesinin planlandığını duyurdu.
SERİ ÜRETİM SÜRECİ 2027’YE KADAR TAMAMLANACAK
Yeni sodyum iyon pillerin temel bir avantajı, -40°C’ye kadar olan son derece düşük sıcaklıklarda normal şekilde deşarj edilebilme yeteneği. Ayrıca, bu pil serisi, enerji yoğunluğunu korurken güvenlik performansını artırmayı ve düşük sıcaklık direncini geliştirmeyi başardı. Şu anda yeni pilin resmi enerji yoğunluğu henüz açıklanmadı, ancak CATL’nin hedefinin 200 Wh/kg’ı aşmak olduğu biliniyor. Söz konusu sodyum iyon pillerin seri üretim sürecinin 2027’ye kadar tamamlanması bekleniyor.
Sodyum iyon piller, lityum iyon pillerin aksine, güvenlik ve düşük sıcaklık direnci bakımından daha iyi özellikler sunuyor. Bununla birlikte, mevcut sodyum iyon piller, lityum iyon piller kadar yüksek bir enerji yoğunluğuna sahip değil. Bu durum, sodyum iyon pillerin özellikle soğuk bölgelerde kullanım avantajı sağlıyor.
Maliyet açısından, teorik olarak sodyum iyon pillerin lityum iyon pillere göre bir avantaj sunması bekleniyor; ancak mevcut durumda sodyum iyon piller, lityum iyon pillere göre daha pahalı. Bu durum, lityum iyon pillerdeki ölçek ekonomilerinden kaynaklanmakta ve sodyum iyon pillerin şu anki üretim ölçeklerinin düşük olmasıyla daha da karmaşık hale gelmektedir. Lityum fiyatlarındaki son düşüşler de bu gelişimi olumsuz etkilemiş durumda.
BYD ise, bu yılın başlarında, “BYD sodyum iyon pillerinin geliştirilmesi, maliyetlerin düşürülmesi konusunda ikinci aşamaya girdi ve 2025 yılında BOM (malzeme listesi) maliyetinin lityum demir fosfat pillerle aynı seviyede olması bekleniyor” açıklamasını yapmıştı.

CATL, 2021 yılında ilk nesil sodyum iyon pilini tanıttı ve bu pil, yüksek enerji yoğunluğu, hızlı şarj kabiliyeti ve düşük sıcaklıklardaki iyi performansı ile dikkat çekti. CATL’nin CEO’su Robin Zeng, gelecekteki Ar-Ge hedeflerinin enerji yoğunluğunu 200 Wh/kg’ın üzerine çıkarmak olduğunu belirtmişti.
Sodyum iyon pillerin gerçek dünya koşullarındaki kullanımı belirsizliğini korurken, Chery ve JAC gibi otomobil üreticilerinin bu pilleri kullanan araçlar piyasaya sürdüğü, Aida ve Yadea’nın ise scooter’larında sodyum iyon pilleri tercih ettiği biliniyor. CATL’nin ikinci nesil sodyum iyon pillerinin, küçük veya kısa menzilli araçlardaki lityum iyon fosfat pillerin yüzde 20-30’unu ikame edeceği öne sürülüyor.
Kaynak: Haber Merkezi