Savunma sanayiinin nabzını tutmak için her hafta yeni içeriklerle karşınızda olacağız. Bu bölümde Baykar ve Leonardo arasında imzalanan anlaşmayı, ALTAY Tankı ile ilgili son gelişmeleri, MURAD AESA Radarının AKINCI ’ya entegresi, GÖZDE Güdüm Kiti mühimmatının testini ele alıyoruz. Baykar ve Leonardo anlaşmasının detayları neler? Altay Tankında son durum ne? MURAD AESA Türkiye’ye ne katacak? Gelin bu soruların cevaplarını birlikte öğrenelim. İyi seyirler…
ALTAY TANKININ TESLİMAT TAKVİMİ VE FABRİKASI BELLİ OLDU
Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanı Haluk Görgün, bu sene ilk seri üretimden çıkacak Altay tankların teslimatının yapılacağını belirterek, 2028’e kadar toplam 85 tankın teslim edileceğini bildirdi.
Görgün, Kahramankazan ilçesindeki BMC Ankara zırhlı araç üretim tesisinde incelemelerde bulunarak yetkililerden bilgi aldı.
İlk 85 adet ALTAY tankında Güney Kore’den gelen güç grubu kullanılacak, sonrasında yerli güç grubuna geçilecek ve 1500 beygirlik BMC Power tarafından geliştirilen BATU Motoru kullanılacak.

TESLİMAT TAKVİMİ
- ALTAY-T1
- 2025: 3 adet 2026: 11 adet 2027: 41 adet 2028: 30 adet = Toplam: 85 adet
- ALTAY-T2
- 2028’den itibaren: 165 adet Yerli Motor BATU Güç Grubu eklenecek
BMC FABRİKA
BMC, Altay tankını Sakarya’da fabrika kurup üretmesi bekleniyordu ama yatırımını iptal edip Ankara’da kuracağını açıkladı. Fabrikanın inşanı devam ediyor. 2025’in sonunda fabrika bitmiş olacak ve Altay tankı seri üretimine geçecek
BMC Power ile birlikte toplam 840.000 m² lik alana kurulan fabrika Türkiye’nin en büyük kara savunma üretim merkezlerinden biri olacak.

Bu tesis, özellikle ALTAY Ana Muharebe Tankı ve ALTUĞ 8×8 Zırhlı Muharebe Aracı’nın seri üretim merkezi olarak kritik bir rol üstleneceğini söyleyelim. Tesiste ayda 8 adet ALTAY Ana Muharebe Tankı, 10 adet ALTUĞ 8×8 Zırhlı Muharebe Aracı üretilmesi bekleniyor.
Yeni üretim tesisi, yerli savunma sanayi ekosisteminin güçlenmesi açısından stratejik bir adım. Tesiste kullanılacak ileri mühendislik çözümleri, robotik üretim sistemleri ve yüksek hassasiyetli kalite kontrol mekanizmaları, Türkiye’nin kara platformlarındaki teknolojik üstünlüğünü artırması hedefliyor.
TÜRK HAVA KUVVETLERİ İNGİLTERE’DEN 12 ADET NAKLİYE UÇAĞI ALACAK
C-130J Askeri Nakliye Uçağı tedarikine yönelik olarak Türk ve İngiliz makamları arasındaki görüşmeler derinleşiyor. Edinilen bilgiye göre; Türkiye, İngiltere’den ikinci el olarak 12 adet C-130J Askeri Nakliye Uçağı tedarik edecek. Böylelikle Türk Silahlı Kuvvetleri’nin güç aktarım kabiliyeti arttırılacak.

Bir süredir devam eden Türkiye ve İngiltere arasındaki C-130 uçağı teması, sonuçlanmak üzere. SavunmaSanayiST tarafından edinilen bilgilere göre; Türkiye, İngiliz Kraliyet Hava Kuvvetleri’nin emekliye ayırdığı nakliye uçaklarını tedarik edecek. Halihazırda İngiltere’nin elinde, depoda muhafaza edilen 1 adet C-130J C5 ve 13 adet C-130J-30 C4 bulunuyor.
Türkiye ise ‘uzatılmış gövdeli’ C-130J-30 C4 uçaklarıyla ilgileniyor. Kısa vadede uçakların tedarik faaliyetlerinin tamamlanması ve 12 adet uçağın Türk Hava Kuvvetleri envanterine kazandırılması planlanıyor.
C-130J-30 UÇAĞIN ÖZELLİKLERİ
C-130J’ye göre uzatılmış bir gövdeye sahip olan C-130J-30, böylelikle kargo bölmesinde fazladan iki paletlik faydalı yük taşıyabilmektedir.
- İrtifa Tavanı: 26,000 feet (20.2 ton faydalı yük ile)
- Sürat: 645 km/sa (Mach 0.58) – 22.000 feet irtifada
- Azami Kalkış Ağırlığı: 70 Ton (Boş Ağırlık, 34 Ton)
- Azami Normal Yükte Menzil: 3.889 km
- 18 Ton Faydalı Yük ile Menzil: 4,425 km
- Azami Yük: 8 palet veya 128 muharebe birliği veya 92 paraşütçü veya kargo bölmesi kapasitesine veya izin verilen maksimum ağırlığa kadar bunların herhangi bir kombinasyonu

BAYRAKTAR AKINCI YERLİ RADAR MURAD AESA İLE GÖKYÜZÜNDE!
Bayraktar AKINCI Taarruzi İnsansız Hava Aracı (TİHA), ASELSAN MURAD AESA Radar ile ilk uçuşunu gerçekleştirdi.
İlk uçuş testi sırasında AKINCI’ya entegre edilen MURAD AESA Radarı, yer kontrol istasyonuna hava radar izlerini başarıyla aktardı. Testlerin bir süre daha devam etmesi ve akabinde ise AKINCI’dan, GÖKDOĞAN Hava Hava Füzesi atışı gerçekleştirilmesi bekleniyor.
2018’den bu yana AESA Radarı hava araçlarının burnunda bulunan radar üzerinde çalışıyor. AESA’nın açılımı aktif dizin taramalı radar sistemi
Normal radarlara göre geniş alanı tarayabilen ve çok fazla hedefe odaklanan bir sistem Aslında biz sistemi ilk F-16 özgür modernizasyonu projesinde gördük, yabancı radara alternatif MURAD radarı geliştirildi. 2024 yılında da test uçuşlarına başladı. İkinci kullanılan platform ise BAYKAR’IN AKINCISI oldu.
ASELSAN’IN AMACI HÜRJET ANKA-3, MMU KAAN, KIZILELMA gibi projelere de entegre edebilmek.
TÜRKİYE MURAD AESA radarı ile birlikte yerli radarını geliştiren 5. Ülke konumunda.

MURAD AESA RADARI NE KATACAK
İHALAR için yeni sayfa ihracat için önemli derecede katkı sağlayacak. AKINCI, MURAD ve GÖKDOĞAN üçlüsü ile Türkiye’nin bu alanda elde ettiği tecrübenin, agresif manevra kabiliyetine sahip KIZILELMA’ya aktarımı planlanıyor. KIZILELMA, hem üstün yazılımsal ve donanımsal kabiliyeti hem de GÖKHAN RamJet İtkili Hava Hava Füzesi sayesinde hava muharebelerinde yeni bir akmın temsilcisi olacak.
Çok fonksiyonlu radar olarak karşımıza çıkıyor, Eş zamanlı hava-hava ve hava-yer görevlerini yetkinliğine sahip, Uzun menzilli arama yapabiliyor, Çoklu hedef takibi yapabiliyor Hava muharebesi manevrası gibi birçok özelliklere sahip.

ASELSAN’DAN BÜYÜK BAŞARI… GÖZDE GÜDÜM KİTİ İLE HAREKETLİ ARACA TAM İSABET
ASELSAN-TÜBİTAK SAGE ortaklığında Mk82 500 lb genel maksat bombaları için geliştirilen GÖZDE güdüm kiti ile hareketli hedefe atış gerçekleştirildi. Hava aracından elektro-optik sistem ile lazerle işaretlenen ve uzaktan kontrol edilen bir araç, GÖZDE’nin ANS/KKS/LAB bütünleşik sensör güdümü ile takip edilerek başarılı şekilde imha edildi.
GÖZDE, güdüm kiti yüksek hızlı hareketli hedefi vuran Türkiye’nin ilk güdüm kiti oldu. Önceki güdüm kitlerinden daha farklı bir kanatçık grubuna sahip olan GÖZDE, bu sayede daha yüksek manevra kabiliyetine sahip.
F-16 ve SIHA platformlarında kullanılabilen akıllı mühimmatlara çeviren güdüm kitidir. Türk Silahlı Kuvvetlerine büyük bir stratejik üstünlük sunuyor. Geniş operasyonel alanlarda etkili şekilde görev yapabiliyor

GÖZDE GÜTÜM KİTİ ÖZELLİKLERİ
Sabit ve hareketli hedeflere karşı etkili kullanım yapabiliyor, azaltılmış sapma oranına sahip, Tüm hava koşullarında, gece ve gündüz görev yapabilme kapasitesine sahip, Karıştırma sinyallerine dirençli ve uçuşta ve atış sonrasında yeniden hedef belirleyebiliyor.
BAYKAR, İTALYAN SAVUNMA DEVİ LEONARDO İLE ANLAŞTI: AVRUPA İÇİN İHA ÜRETECEKLER!
Leonardo CEO’su ve Genel Müdürü Roberto Cingolani, Baykar Genel Müdürü Haluk Bayraktar ile Baykar Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar bugün Roma’da düzenledikleri basın toplantısında anlaşmayı duyurdu.
Ortak girişimin İtalya merkezli olacağı, üretimin ise her iki ülkede yapılmasının planlandığı açıklandı. Ortaklık, insansız hava sistemlerinin tasarımı, geliştirilmesi, üretimi ve bakımını kapsayacak.

İki şirketin ortak açıklamasında, bu iş birliğinin Baykar’ın çeşitli küresel pazarlarda operasyonel etkinliğini kanıtlamış olan endüstri lideri insansız platformlarından ve Leonardo’nun misyon sistemleri, yük tasarımı ve Avrupa’daki havacılık sertifikasyonundaki uzmanlığından yararlanarak kapasite artırma olanakları sunacağı belirtildi.

PIAGGIO AEROSPACE’I DA ALMIŞTI
İtalya İşletmeler ve Made in Italy Bakanlığı ülkenin havacılık devi firması Piaggio Aerospace’in Baykar’a satılmasına onay verdi. Dünyanın en büyük İHA-SİHA şirketi olan Baykar, İtalya’nın 1884 yılında kurulan köklü havacılık firması Piaggio Aerospace’i satın almak için düzenlenen ihalede en iyi teklifi veren firma oldu. Baykar çekişmeli bir sürece sahne olan ihaleyi farklı ülkelerden teklif veren rakiplerini geride bırakarak kazandı.
Kaynak: Sanayi Gazetesi