BAYKAR’ın yerli motoru TM-100’ün özellikleri neler?

Editör arkadaşımız Fırat Çelik ile savunma sanayisinde dengeleri değiştiren gelişmeleri her hafta gündeme taşıyoruz. İyi seyirler…
TM-100 TM-100

Savunma sanayiinin nabzını tutmak için her hafta yeni içeriklerle karşınızda olacağız. Bu bölümde Almanya’nın Türkiye’ye Eurofighter Typhoon savaş uçağı satışını durdurdu iddiasını, Baykar tarafından geliştirilen TM-100 motorunu ve Altay tankının teslimat sürecini ele alıyoruz. Peki, Almanya Türkiye’ye Eurofighter satışına engel koydu mu? Dış seste ve yönetmen koltuğunda Mustafa Ayabakan ile gelin bu soruların cevaplarını birlikte öğrenelim.

Milli Savunma Bakanlığı kaynakları, Almanya’nın Eurofighter tedarikine onay vermediğine dair son dönemde çıkan haberler üzerine şu bilgiyi verdi:

Eurofighter Typhoon uçağının ülkemize satışına yönelik görüşmeler İngiltere ile yapılmaktadır. Bizim şuana kadar Almanya ile bir görüşmemiz olmadı. Sürecin en başından bu yana muhatabımız olan İngiliz makamları

Birleşik krallık devlet yetkilileri ve üretici firma görevlileri ile süreç planlandığı şekilde sorunsuz yürütülmektedir. Ayrıca Eurofighter Typhoon uçağının satışı ile ilgili olarak fiyat değerlendirme sürecimiz devam etmektedir.”

Eurofighter Typhoon savaş uçağının tedarik süreciyle ilgili Almanya’nın tavrına ilişkin soruya Milli Savunma Bakanı Yaşar Güler, şunları söyledi: “Şu anda kesin bir şey yok. Süreç her şeyiyle aynen devam ediyor. Her şey devam ediyor. Bizim işimiz Almanya ile değil İngiltere ile. Önümüzdeki dönemde göreceğiz. Bizde her şey aynı başladığı gibi ve planladığımız gibi devam ediyor.”

ALMANYA’DAN YALANLAMA

Almanya Ekonomi ve İklim Koruma Bakanlığı, Eurofighter Typhoon savaş uçaklarının Türkiye’ye satışının engellendiği iddialarını yalanladı.

Açıklamada, mevcut geçici hükümetin bu konuda herhangi bir karar almadığı ve kararın gelecek ay göreve başlayacak yeni hükümete bırakılacağı belirtildi.

DÖRTLÜ İZİN

Eurofighter uçakları, İngiltere, Almanya, İtalya ve İspanya tarafından geliştirildi. Herhangi bir ülkeye satılacağı zaman dört ülkenin de onayı gerekiyor.

Türkiye halen satış konusunda İngiltere üzerinden görüşmelerini sürdürüyor. Bu satışa İtalya ve İspanya da destek verirken geçen hafta Almanya’dan farklı bir yaklaşım gelmişti.

Önümüzdeki günlerde hükümeti devredecek olan sosyal demokrat yeşil Scholz yönetimi, Türkiye’ye Eurofighter satışı konusunda red cevabı vermiş, kararı bir sonraki hükümete bırakmıştı.

ALMANYA’DAN RED

Handelsblatt Ekonomi Gazetesi’nin Alman hükümet kaynaklarına dayandırdığı haberine göre hükümet uzun süre olumlu yönde ilerleyen satış işlemleri konusunda “Türk hükümetinin Ekrem İmamoğlu gözaltısı ve Türk demokrasisine suikast” gerekçesiyle onay sürecini durdurmuştu.

Gelişmeler üzerine Silivri’de tutuklu olan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu ise “Eurofighter kararınızdan dönün” açıklaması yapmıştı.

İMAMOĞLU: “EUROFİGHTER KARARINIZDAN DÖNÜN”

İmamoğlu, Hükümetler gelip geçicidir. Türkiye’nin ulusal çıkarları Erdoğan’dan da İmamoğlu’ndan da daha değerlidir. Bu kararınızı geri almanızı istirham ediyorum” açıklamasını sosyal medya hesabı üzerinden gerçekleştirmişti.

Baykar tarafından geliştirilen ilk motor olan TM100, TB2 ile gökyüzü ile tanıştı. Keşan’daki test merkezinden yapılan uçuş başarıyla tamamlandı. TB2’nin test uçağı olarak kullandığı denemelerde normalde Rotax 912 serisi motorun yerine Baykar’ın bir süredir üzerinde çalışmalar yaptığı TM100 takıldı.

TM100 ROTAX 912’LERİN YERİNİ ALACAK

TM100’ün adından da anlaşılacağı gibi 100 beygir civarında güç ürettiği tahmin ediliyor. Normalde TB2’lerde kullanılan Rotex 912 tipi motorlar içten yanmalı. Bu motorlar 4 silindir ve 4 zamanlı tasarıma sahip.

TM100 MOTORU

Motorun isminden yola çıkarak, Baykar’ın BM100’ü Rotax gibi 100 beygirlik bir güç isteriyle geliştirdiğini söyleyebiliriz.

33 ülkeye ihraç edilen ve 2023 Haziran ayı itibariyle yıllık üretim kapasitesi 500 araca çıkan Bayraktar TB2’nin motor ihtiyacının milli imkânlarla karşılanması, hem Baykar’ın motor üretimi alanında tecrübe edinmesini hem de Bayraktar TB2’nin üretim maliyetinin azalmasını sağlayacak. Haluk Bayraktar, TB2’nin yılda 250 bin saat uçuş yaptığını, bunun da yıllık 200 adet yedek motor ihtiyacı demek olduğunu söyledi. Yaklaşık 20 bin dolar maliyeti olan Rotax 912’nin sadece yedek motorlar ile Baykar’a 4 milyon dolar maliyeti olduğunu söyleyebiliriz.

Tosyalı, ağustos ayında tank üretim tesisinin tamamlanacağını ve ilk tankların Kara Kuvvetleri’ne teslim edileceğini duyurdu.

Tahmini 30 Ağustos Zafer Bayramında teslim edilmesi planlanıyor.

BMC Yönetim Kurulu Başkanı Fuat Tosyalı, Altay ana muharebe tankının seri üretim süreci ve Türkiye’nin savunma sanayiindeki motor bağımsızlığına dair kritik bilgiler paylaştı.

Altay tanklarının, 2025 yılı ağustos ayı itibarıyla Kara Kuvvetleri Komutanlığı’na teslim edilmeye başlanacağını belirten Tosyalı, “Tahmininizden çok daha yüksek kabiliyetlere, daha fazla fonksiyona sahip mükemmel bir araç üretiyoruz,” dedi

Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanı Haluk Görgün, bu sene ilk seri üretimden çıkacak Altay tankların teslimatının yapılacağını belirterek, 2028’e kadar toplam 85 tankın teslim edileceğini bildirdi. Görgün, Kahramankazan ilçesindeki BMC Ankara zırhlı araç üretim tesisinde incelemelerde bulunarak yetkililerden bilgi aldı.

İlk 85 adet ALTAY tankında Güney Kore’den gelen güç grubu kullanılacak, sonrasında yerli güç grubuna geçilecek ve 1500 beygirlik BMC Power tarafından geliştirilen BATU Motoru kullanılacak.

ALTAY-T1

  • 2025: 3 adet
  • 2026: 11 adet
  • 2027: 41 adet
  • 2028: 30 adet = Toplam: 85 adet

ALTAY-T2

2028’den itibaren: 165 adet Altay Tankı “yerli motorla” teslim edilecek.

Kaynak: Sanayi Gazetesi