Sanayi bölgeleri ve limanlar, tren yolları ve geniş ulaşım ağlarıyla entegre edilerek ekonomik kalkınma hedeflerine katkı sağlayacak. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapılan açıklamada, bu entegrasyonun Türkiye’yi küresel ticaretin merkezi haline getireceği vurgulandı.

Türkiye sanayisi, ulaşım ve lojistik altyapısı ile güçleniyor. Sanayi bölgeleri ve limanlar, tren yolları ve geniş ulaşım ağlarıyla entegre edilerek ekonomik kalkınmaya destek olacak. Sanayi Gazetesi’ni ziyaret eden ve Genel Yayın Yönetmeni Şenol Aydın’a özel açıklamalarda bulunan Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Osman Boyraz, altyapı projeleri kapsamında, başta Organize Sanayi Bölgeleri olmak üzere stratejik öneme sahip sanayi alanlarının, modern demiryolu ağlarıyla limanlara bağlanacağını, bu sayede üretim merkezlerinden limanlara hızlı ve kesintisiz ulaşım sağlanacağını ifade etti.
Bakan Boyraz, toplam hat uzunluğu 3.776 km olan demiryolu yapım çalışmalarının devam ettiğini, limanlar, sanayi bölgeleri ve lojistik merkezlerle bağlantılı iltisak hatlarını artırmayı ve lojistik merkez sayısını 28’e çıkarmayı hedeflediklerini söyledi.
Büyük ölçekli altyapı projeleri, Türkiye’nin lojistik kabiliyetlerini artırarak uluslararası ticarette rekabet gücünü yükseltecek. Ulaştırma ve lojistik entegrasyonu, Türkiye’nin stratejik konumunu daha da güçlendirecek ve ülkeyi bölgesel bir lojistik üs haline getirecek. İlk aşamada limanların sanayi bölgelerine olan bağlantılarının tamamlanması hedefleniyor. Proje tamamlandığında, Türkiye’nin ekonomik ve lojistik altyapısı daha modern, hızlı ve verimli bir yapıya kavuşacak.

YENİ OTOYOL HEDEFİ
Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı’na göre 2053 yılına kadar ülkemizde 5.839 km yeni otoyol yapımı öngörülüyor. Otoyolların yanı sıra toplamda 13.951 km’lik yol genişletme ve 795 km’lik yeni bölünmüş yol projesi planlanıyor. 2053 yılına kadar inşa edilecek toplam 5.839 km’lik otoyolun 312 km’lik kısmını; yapımı tamamlanan Malkara – Çanakkale Otoyolu (Çanakkale Köprüsü dahil), Kuzey Marmara Otoyolu Akyazı Kesimi, Kuzey Marmara Otoyolu Kınalı –Çatalca Bağlantısı ve Kuzey Marmara Otoyolu Cebeci Tüneli oluşturuyor.
Boyraz, ülkede yolcu ve yük taşımacılığında demiryollarının payının arttırılması adına atılan adımlardan biri olan hızlı tren güzergahlarının 2053 yılına kadar önemli derecede yaygınlaşacağını da ifade etti.
2053 yılına kadar yapılacak yol genişletme çalışmalarının bir kısmının halen devam ettiğini söyleyen Bakan Boyraz, 2029 yılına kadar 8.967 km, 2035 yılına kadar 232 km ve 2053 yılına kadar 112 km’lik yol genişletme çalışması planladıklarını ifade etti.
Ulaştırma ve Lojistik Ana Planını aktaran Boyraz, “Bu plana göre ülkemizde 2053 yılına kadar 6.425 km hızlı tren güzergahı, bin 474 km konvansiyonel güzergâh, 393 km yüksek hızlı tren ve 262 km çok yüksek hızlı tren güzergahı olmak üzere toplam 8.554 km’lik demiryolu güzergahı inşası planlanıyor. Bu güzergahlardan 3.587 km’lik kısmı 2024-2029 yılı aralığında, 3.112 km’lik kısmı 2030-2035 yılı aralığında ve 750 km’lik kısmı ise 2036-2053 yılı aralığında tamamlanmasını öngörmekteyiz. Ayrıca yük taşımacılığında demiryollarının daha efektif kullanılabilmesi adına 2024-2029 yılı aralığında Kapıkule – Ankara – Mersin arası 1.179 km’lik güzergahın, 2029 – 2035 yılı aralığında Ankara–Zengezur (Azerbaycan) arası 1.097 km’lik güzergahın RO–LA taşımacılığına elverişli olması için rehabilite edilmesi planlanıyor” cümlelerini kullandı.
DEMİRYOLLARININ PAYI ARTACAK
Yolcu ve yük taşımacılığında demiryollarının payının arttırılması adına atılan adımlardan biri olan hızlı tren güzergahlarını, 2053 yılına kadar önemli derecede yaygınlaştırmayı planladıklarını söyleyen Osman Boyraz, “Toplam uzunluğu 6.425 km olan yeni hızlı tren güzergahlarının 592 km’lik kısmının 2024- 2029 yılı aralığında, 2.122 km’lik kısmının 2030-2035 yılı aralığında ve 750 km’lik kısmının 2036-2053 yılı aralığında tamamlanmasını öngörüyoruz. 12 ilde toplam 1.014,6 km İşletme altında kentiçi raylı sistem bulunuyor. Bunlardan Bakanlık tarafından yapılan 434 km, Belediyeler tarafından yapılan 580,6 km olmak üzere toplam 1.014,6 km’dir. Bakanlık sorumluluğunda kentiçi raylı sistemler ise toplamda 908,1 kmdir. Bunlardan işletme altında: 434 km, yapımı devam eden 90,6 km ve planlanan 383,5 km’dir. 2003’te bölünmüş yol ağı 6.101 km iken 2024 yılında bu sayı 29.701 km’ye ulaştı” dedi.
“DİNAMİK DENİZCİLİK POLİTİKASINA İHTİYAÇ VAR”
Taşımacılığın karayolundan denizyoluna kaydırılmasını sağlamak için dinamik bir denizcilik politikasına ihtiyaç duyulduğunu vurgulayan Boyraz, “Bu kapsamda limanlar ve denizyolu taşımacılığı için iki ana politika mevcut. Limanlarımızda elleçlenen yük miktarlarının dağılımına bakıldığında, en fazla yükün Marmara Bölgesi, Doğu Akdeniz bölgesi ve Ege bölgesinde elleçlendiği görülmektedir. Gelecekte bu bölgelerde oluşacak potansiyel darboğazların giderilmesi adına yapılacak liman ve denizyolu yatırımlarının da bu bölgelerde yoğunlaşması şarttır” ifadelerine yer verdi.
Yeni nesil akıllı araçların karayolu altyapısına uyumunu sağlamak için ‘Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemleri (C-ITS) Test ve Uygulama Koridoru’ projesini başlattıklarını hatırlatan Boyraz, şunları söyledi: “Bu proje, İstanbul’da trafik güvenliğini artırmayı, çevresel etkileri azaltmayı ve uluslararası standartlara uygun V2X (araçtan her şeye) teknolojilerini geliştirmeyi hedefliyor. Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) alanındaki çalışmalarımız; otonom, bağlantılı ve elektrikli hareketliliğini yaygınlaştırmayı, yapay zekâ ve büyük veri teknolojileriyle analitik çözümler geliştirmeyi ve veriyle yönetilen bir ulaşım sistemi oluşturmayı amaçlıyor.”
“LOJİSTİK MERKEZ SAYISINI ARTIRACAĞIZ”
Bölünmüş yollar sayesinde vatandaşların, yılda yaklaşık 2 milyar 437 milyon litre akaryakıt tasarrufu sağladığını, fosil yakıt tüketiminin çevresel etkisinin de azaltıldığını vurgulayan Boyraz, “Ayrıca, seyahat sürelerinin kısalmasıyla trafikteki motorlu taşıtlardan kaynaklanan egzoz emisyonları yıllık yaklaşık 5,27 milyon ton azaldı. Karayolu ağında, fosil yakıtlı araçlardan elektrikli araçlara geçişi sağlayacak düşük emisyonlu yük ve yolcu taşımacılığının altyapısını planlarken, yenilenebilir ve verimli enerji kullanımını teşvik ederek altyapımızı bu değişime uyum sağlayacak hale getiriyoruz. Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı çerçevesinde, demiryolu altyapı projelerine öncelik vererek karayolundan demiryoluna hem yolcu hem de yük taşımacılığına geçişi teşvik etmeyi amaçlıyoruz. Bu doğrultuda, 2023’te 13.919 km olan demiryolu ağını 2028’de 17.287 km’ye, 2053’te ise 28.600 km’ye çıkarmayı hedefliyoruz. Ayrıca, yıllık demiryolu yolcu sayısını 25 milyondan 270 milyona, yük taşımacılığını ise 32 milyon tondan 448 milyon tona ulaştırmayı planlıyoruz. Bu vizyon doğrultusunda, toplam hat uzunluğu 3.776 km olan demiryolu yapım çalışmaları sürdürülürken, limanlar, sanayi bölgeleri ve lojistik merkezlerle bağlantılı iltisak hatlarını artırmayı ve lojistik merkez sayısını 28’e çıkarmayı hedefliyoruz” şeklinde konuştu.
ASYA VE AVRUPA ARASINDAKİ TAŞIMACILIK GÜÇLENECEK
Uluslararası lojistik koridorlarının küresel tedarik zincirlerinin sürekliliğinde kritik rol oynadığını ifade eden Bakan Boyraz, sözlerini şöyle tamamladı: “Asya, Avrupa ve Afrika’yı bağlayan koridorlar arasında Trans-Avrupa Ulaştırma Ağı (TEN-T), Orta Koridor devam eden Kalkınma Yolu öne çıkıyor. Uluslararası taşımacılık koridorlarına entegrasyonu güçlendirmek ve bölgesel lojistik merkezi olma hedefiyle, ‘Türk Demiryolu Sektöründe İntermodal Taşımacılık Hizmetlerinin Güçlendirilmesi Projesi’ kapsamında, uluslararası öneme sahip yük koridorlarını belirleyerek bu koridorlarda fiziki ve operasyonel iyileştirmeler planlandı. Orta Koridor’un konumumuzu güçlendirecek iyileştirme projelerine yer veriyoruz. Zengezur Koridoru’na yönelik Kars-Dilucu ve Erzurum-Kars Hızlı Tren hatlarını geliştirdik. Ayrıca, bu koridor ile ilişkili, Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Treni hizmete girmiş olup, Sivas-Erzincan, Erzincan-Erzurum ve Erzurum-Kars hatlarıyla birlikte Dilucu-Ankara bağlantısı sağlanacak. Ankara-Kapıkule hattının tamamlanmasıyla, 2035’e kadar Kapıkule’den Dilucu’na kadar uzanan hızlı tren demiryolu hattı tamamlanarak Asya ve Avrupa arasındaki taşımacılık güçlendirilecek.”
ÖNEMLİ KARAYOLU PROJELERİ
- -1915 Çanakkale Köprüsü
- -Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu Malkara-Çanakkale (1915 Çanakkale Köprüsü Dahil) Otoyolu
- – Avrasya Tüneli
- – Osmangazi Köprüsü
- -Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu (Osmangazi Köprüsü ve Bağlantı Yolları Dahil)
- – Yavuz Sultan Selim Köprüsü
- -Kuzey Marmara Otoyolu (Yavuz Sultan Selim Köprüsü
- – Ankara-Niğde Otoyolu
- – Zigana Tüneli: Dünya’nın Üçüncü, Avrupa’nın ise en uzun çift tüplü karayolu tüneli
- – Aydın-Denizli Otoyolu
- -Ankara – Kırıkkale – Delice Otoyolu
- – Antalya – Alanya Otoyolu
- -Şanlıurfa- Ovaköy Otoyolu
ÖNEMLİ DEMİRYOLU PROJELERİ
- – Ankara-Sivas Hızlı Tren Hattı
- – Ankara – Eskişehir – İstanbul Hızlı Tren
- – Ankara – Konya – Karaman Hızlı Tren
- – Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Hızlı Tren Projesi
- – Ankara – İstanbul Süper Hızlı Tren Hattı
- – Kuzey Marmara Hızlı Tren Projesi
Önemli Havayolu Projeleri
– İstanbul Havalimanı
– Sabiha Gökçen Havalimanı 2.Etap ve 3.Etap İşler
– Çukurova Uluslararası Havalimanı
– Antalya Havalimanı Kapasite Artırımı
– Esenboğa Havalimanı Kapasite Artırımı
– Rize Artvin Havalimanı
ÖNEMLİ DENİZCİLİK PROJELERİ
- -Filyos Limanı
- -Rize İyidere Lojistik Limanı
- -Doğu Akdeniz Lojistik Limanları
Kaynak: Haber Merkezi