Depremin Vurduğu İskenderun Limanı’nın Ekonomiye Katkısı Ne Kadar?

Bölgede büyük ticaret hacmi taşıyan İskenderun Limanı’ndaki deprem ve yangının hasarı henüz tam olarak belirlenemedi.

Merkez üssü Kahramanmaraş’ın Pazarcık ilçesi olan; 7,8 ve 7,6 büyüklüğündeki depremlerde çevredeki 10 ili de etkileyerek büyük bir tahribata yol açtı. Yıkıcı etkiyle sarsılan bölgede yer alan İskenderun Limanı’nda da yangın çıktı. Deprem sırasında devrilen konteynerlerden çıktığı anlaşılan yangını söndürme çalışmaları ile günler sonra kontrol altına alındı. Depremin yaraları sarılmaya çalışılırken Türkiye’nin ilk limanı ve 4. büyük limanı olma özelliğini taşıyan ve ülke genelinde ve bölgede büyük ticaret hacmi taşıyan İskenderun Limanı’ndaki deprem ve yangının hasarı henüz tam olarak belirlenemedi.

Hem deprem hem de yangın afetlerini atlatmaya çalışan İskenderun Limanı, bölge açısından çok büyük önem taşıyor. Akdeniz, İç Anadolu, Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu Bölgeleri’nin ithalat ve ihracat kapısı işlevini gören limanda, 1939 yılında Hatay’ın anavatana katılmasından bu zamana kadar ihracat ve ithalat için önemli ve avantajlı bir limanı haline geldi. Toplam 1 milyon metrekare sahası bulunan ve dünyada ve 8 rıhtımı ile birlikte 1 milyon konteyner terminal kapasitesini barındırarak Avrupa’nın en büyük 13 limanı arasında da yer alıyor.

Ekonomik ve demografik merkezleri birbirine bağlaması ile coğrafi konum olarak önemli bir geçiş güzergahına sahip olmasının yanı sıra Avrupa’nın Ortadoğu’ya bağlanması noktasında jeopolitik önemi de bulunuyor.

Türkiye’de kıta sahanlığı en geniş liman olma özeliğine sahip limanda yıllık 640 gemi kabul kapasitesi mevcut. Ağır yük gemileri tarafından çoğunlukla tercih edilen limanda gelişme ağırlık olarak demir çelik sanayisine dayalı olarak gerçekleştirilmiştir.

Ekonomiye Katkıları Neler?

Toplam hasarın tam olarak belirlenemediği limanda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, bu yılın ilk çeyreğinde limanlarda elleçlenen yük miktarının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 9,1 artarak 135 milyon 196 bin tona çıktığına dikkati çekti ve elleçleme miktarına göre en fazla artışın yaşandığı İskenderun Liman tesislerinin 3. sırayı paylaştığını vurguladı. İskenderun Körfezi’nde 60 milyon tondan fazla yük elleçlendi.

İskenderun limanlarındaki ithalat payı Türkiye genelinin yüzde 57’sini oluşturuyor. Bölgede özellikle demir çelik ve enerji endüstrisinin yoğun olduğu, kömür, demir cevheri, hurda demir gibi sanayi girdilerinin yanında gübre ve gübre ham maddelerinin yoğun olarak ithal ediliyor. Bu bölgelerde ithalatın artması başta demir çelik ihracatı ve enerji üretimi gibi somut çıktılar ve katma değer üretiyor.

İskenderun Limanı’nda 2022 yılında elleçlenme yük oranı yüzde 17 artış göstererek oldukça istikrarlı ve yüksek değerli artış kayda geçti. İskenderun Liman tesislerinin, liman başkanlıkları bazında Türkiye’de en çok yük elleçleme yapılan üçüncü liman bölgesi olarak yer aldığı kaydedildi. İskenderun Körfezi’nde 60 milyon tondan fazla yük elleçlendi.