İçerisinde yeni sensörler, yedek parçalar ve destek ekipmanlarının da yer aldığı çalışmanın 8 Mayıs 2029’a kadar tamamlanması bekleniyor. Savaş uçakları ve gelişmiş uçaklar programının yönetici görevlisi Tuğgeneral Jason D. Voorheis, Temmuz ayında gazetecilere yaptığı açıklamada, gizli sensörlerden bazılarının yakın zamanda beşinci nesil uçakta test edildiğini söyledi. Hizmetin “kendilerini uçağa bindirmek için hızlı bir prototipleme çalışması” planladığını da sözlerine ekledi.

KIZILÖTESİ ARAMA VE İZLEME
The Defense Post haberine göre, uçağın geçen yıl tespit edildiği bildirilen sensörlerden biri gelişmiş kızılötesi arama ve takip (IRST) sistemi. IRST sistemi kızılötesi radyasyonu aracılığıyla düşük görülebilirliğe sahip bir uçağı tespit eder. Air and Space Dergisi’ne göre IRST, uçağın 7,8 milyar dolarlık modernizasyon çalışmasının bir parçası; bunun 3,1 milyar doları araştırma ve geliştirmeye, 4,7 milyar doları ise 2030’dan önce satın almaya gidecek.

ERKEN EMEKLİLİK PLANLARINI İPTAL EDİYOR
Son ödül, uçağın bu on yılın ötesindeki geleceğini daha da sağlamlaştırıyor ve artan “Çin gizli tehdidi” nedeniyle F-22 filosunun on yıl içinde aşamalı olarak kullanımdan kaldırılması yönündeki hizmetin daha önceki değerlendirmesinden uzaklaşıldığını gösteriyor. Ayrıca, hizmetin toplam 186 adetlik filodan 32 adet eski Block 20 F-22’yi birkaç yıl içinde emekliye ayırma planını yeniden gözden geçirmesi de mümkün olabilir. Voorheis’ın Air and Space Dergisi’ne yaptığı açıklamada, “Size söyleyebileceğim şey, son derece çekişmeli bir ortamda hava üstünlüğü muharebe kabiliyetini gerektiği kadar uzun süre sürdürmek için modernizasyona aşırı odaklanmış olduğumuzdur.” ifadelerine yer verildi. Hava üstünlüğü uçağı ilk olarak 1997 yılında hizmete girdi ve gizlilik, süpersonik seyir, manevra kabiliyeti ve entegre aviyonik özelliklerinin bir kombinasyonuna sahipti.
NGAD PROGRAMI
Bu gelişme, F-22’lerin yerini alması planlanan Yeni Nesil Hava Hakimliği (NGAD) programına yönelik yaklaşımın yeniden gözden geçirilmesinin ardından geldi. NGAD, altı adede kadar insansız İşbirlikçi Savaş Uçağı’nı (CCA) kontrol eden altıncı nesil mürettebatlı bir uçağı içeriyor. Programın yeniden değerlendirildiği noktalardan biri de NGAD insanlı platformunun birim başına “yüz milyonlarca” doları bulacağı tahmin edilen muazzam maliyeti. İkincisi, önümüzdeki 10-15 yıl içerisinde insanlı uçak teknolojisinin CCA tarafından teknolojik olarak geride bırakılması söz konusu olabilir ve bu da ikisi arasında bir uzlaşıyı gerekli kılabilir.
Kaynak: Haber Merkezi