‘Geleneksel’ Markaların Devri Bitiyor Mu?

Neredeyse tüm otomobil üreticileri elektrikli araçlara yönelik üretim yapmaya başladı. Fakat doğuştan elektrikli markalar hep bir adım öndeyken geleneksel markalar neden çıkmaza giriyor?

‘Geleneksel’ Markaların Devri Bitiyor Mu?: Otomotiv dünyası son dönemlerde git gide artan elektrifikasyon dönüşümüne adapte olmak adına yenilikçi otomobilleriyle yollarda boy gösteriyor. Geleneksel markalar yani içten yanmalı araç üreten şirketlerde dahil olmak üzere üretimlerinin büyük çoğunluğunu elektrikli araçlara ayırmaya başladı. Fakat yine de Tesla gibi ‘doğuştan elektrikli’ otomobil markalarının yakaladığı satış başarısına ulaşamadılar. Bunun fazlaca sebebi olsa da Ford CEO’su Jim Parley katıldığı bir programda adeta itiraf niteliğinde bir açıklama ile yaşanan önemli bir probleme dikkat çekti.

Hemen hemen her otomobil üreticisi yeni modellerinde elektrikli otomobillere ağırlık veriyor, hali hazırda bulunan modellerini de elektrikli modele dönüştürüyor. Bütün bu çabaya rağmen geleneksel firmaların elektrikle doğan markalarla yaşadığı rekabetin önünde bazı sorunlar yer alıyor.  Ford CEO’su Jim Parley de katıldığı bir programda bu konuda yaşadıkları zorluklardan birkaçına değindi. Araçlarında 150 çeşit modül için 150 farklı yazılım olduğu örneğini veren CEO, bu yazılımları geliştirecek olan firmaların birbirleriyle iletişim kurmadığından yakındı. Aynı zamanda kendilerinin de böyle bir yazılım geliştirmediklerini belirtti. Bu açıklama, geleneksel otomotiv markalarının elektrikli araçların en temel bileşenlerinden biri olan yazılımı geliştirmede büyük bir problem yaşadığını gözler önüne serdi.

Açıklamaya göre; geleneksel otomobil üreticileri, öncelikli olarak pek çok modülü çeşitli firmalardan tedarik ediyor. Bu tedarikçiler arasında ise bir iletişim bulunmuyor. Bu yüzden de Ford’un her seferinde gidip tedarikçilerine istediklerini anlatması, hatta yerine göre tedarikçilerini ikna etmesi gerekiyor. Bu durumun en temel nedeni ise finansal olarak dışarıdan yazılım ya da modül almanın daha ucuza gelebilmesi olarak gösteriliyor. Bir nevi diğer firmalara ‘bağımlı’ hale gelen otomotiv devlerinin bu firmalardan kurtulması hiçte kolay görünmüyor. Birçoğu söz konusu yazılım firmalarıyla süresi oldukça uzun sözleşmeler gerçekleştirmiş. Sözleşme dışında yazılımı kendileri geliştirmek isteseler bile artık çok geç… Çünkü dijital çağı yakalayabilen, bu çağa yönelik teknolojiler geliştiren markalar çoktan ‘tekelleşmeye’ başladı bile… JATO Dynamics tarafından hazırlanan bir raporda Tesla Model Y’nin 2023 yılı en çok satan otomobili olması da bunu net bir biçimde ortaya koyuyor. Bu bir ilkti, fakat öyle görünüyor ki son olmayacak…