Bizi Takip Edin
movenpick

İhracat

HAZİRAN AYI İHRACAT-İTHALAT RAKAMLARI AÇIKLANDI

Türkiye’nin ihracatı haziranda geçen yılın aynı ayına göre yüzde 18,7 artarak 23 milyar 428 milyon dolar, ithalat yüzde 39,7 yükselişle 31 milyar 595 milyon dolar oldu.

Yayınlandı

Tarih

Türkiye’nin ihracatı haziranda geçen yılın aynı ayına göre yüzde 18,7 artarak 23 milyar 428 milyon dolar, ithalat yüzde 39,7 yükselişle 31 milyar 595 milyon dolar olarak gerçekleşti.

Türkiye İstatistik Kurumu ve Ticaret Bakanlığı iş birliğiyle oluşturulan haziran ayına ilişkin geçici dış ticaret verileri açıklandı.

Buna göre, Genel Ticaret Sistemi (GTS) kapsamında ihracat geçen yılın aynı ayına göre yüzde 18,7 artarak 23 milyar 428 milyon dolar, ithalat yüzde 39,7 artarak 31 milyar 595 milyon dolar oldu.

Reklam

Dış ticaret açığı haziranda geçen yılın aynı ayına göre yüzde 184,5 artarak 8 milyar 167 milyon dolara çıktı.

İhracatın ithalatı karşılama oranı Haziran 2021’de yüzde 87,3 iken geçen ay yüzde 74,1’e geriledi.

İhracat ocak-haziran döneminde ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 20 artarak 125 milyar 866 milyon dolar, ithalat yüzde 40,6 artarak 177 milyar 267 milyon dolar olarak gerçekleşti.

Dış ticaret açığı ocak-haziran döneminde yüzde 142,7 artarak 51 milyar 400 milyon dolara yükseldi.

İhracatın ithalatı karşılama oranı Ocak-Haziran 2021 döneminde yüzde 83,2 iken, bu yılın aynı döneminde yüzde 71’e geriledi.

Reklam

ENERJİ VE ALTIN HARİÇ DIŞ TİCARET

Enerji ürünleri ve parasal olmayan altın hariç ihracat haziranda yüzde 15,7 artarak 18 milyar 895 milyon dolardan, 21 milyar 856 milyon dolara yükseldi.

Haziranda enerji ürünleri ve parasal olmayan altın hariç ithalat yüzde 19,4 artarak 18 milyar 646 milyon dolardan, 22 milyar 272 milyon dolara çıktı.

Enerji ürünleri ve parasal olmayan altın hariç dış ticaret açığı haziranda 416 milyon dolar olarak gerçekleşti.

Dış ticaret hacmi yüzde 17,5 artışla 44 milyar 128 milyon dolar oldu. Söz konusu ayda enerji ve altın hariç ihracatın ithalatı karşılama oranı yüzde 98,1 olarak kayıtlara geçti.

Reklam

Buna göre, ekonomik faaliyetler incelendiğinde ihracatta, haziranda imalat sanayinin payı yüzde 94,9, tarım, ormancılık ve balıkçılık sektörünün payı yüzde 2,9, madencilik ve taş ocakçılığı sektörünün payı yüzde 1,7 oldu.

Ocak-haziran döneminde ekonomik faaliyetlere göre ihracatta imalat sanayinin payı yüzde 94,6, tarım, ormancılık ve balıkçılık sektörünün payı yüzde 3,1, madencilik ve taş ocakçılığı sektörünün payı yüzde 1,8 olarak kayıtlara geçti.

Geniş ekonomik gruplar sınıflamasına göre ithalatta, haziranda ara mallarının payı yüzde 81,5, sermaye mallarının payı yüzde 10,1 ve tüketim mallarının payı yüzde 8,4 olarak hesaplandı. İthalatta, aynı dönemde ara mallarının payı yüzde 82,1, sermaye mallarının payı yüzde 10,3 ve tüketim mallarının payı yüzde 7,5 oldu.

ALMANYA İHRACATTA, RUSYA İTHALATTA İLK SIRADA

Haziranda ihracatta ilk sırayı 1 milyar 875 milyon dolarla Almanya aldı. Bu ülkeyi 1 milyar 555 milyon dolarla ABD, 1 milyar 209 milyon dolarla Birleşik Krallık, 1 milyar 206 milyon dolarla Irak, 1 milyar 150 milyon dolarla İtalya takip etti.

Reklam

İlk 5 ülkeye yapılan ihracat, toplam ihracatın yüzde 29,9’unu oluşturdu. Ocak-haziran döneminde ihracatta da ilk sırayı Almanya aldı. Bu ülkeye 10 milyar 642 milyon dolarlık ihracat yapıldı. Almanya’yı 8 milyar 658 milyon dolarla ABD, 6 milyar 612 milyon dolarla İtalya, 6 milyar 489 milyon dolarla Birleşik Krallık ve 6 milyar 362 milyon dolarla Irak takip etti.

İlk 5 ülkeye yapılan ihracat, toplam ihracatın yüzde 30,8’ine karşılık geldi.

İthalatta ise ilk sırayı Rusya aldı. Haziranda bu ülkeden 5 milyar 92 milyon dolarlık ithalat yapıldı. Rusya’yı 3 milyar 666 milyon dolarla Çin, 1 milyar 997 milyon dolarla Almanya, 1 milyar 407 milyon dolarla İtalya, 1 milyar 335 milyon dolarla ABD izledi.

İlk 5 ülkeden yapılan ithalat, toplam ithalatın yüzde 42,7’sini oluşturdu.

Ocak-haziran döneminde de ithalatta ilk sırayı Rusya aldı. Bu ülkeden 27 milyar 742 milyon dolarlık ithalat yaptı. Rusya’yı 20 milyar 82 milyon dolarla Çin, 11 milyar 499 milyon dolarla Almanya, 7 milyar 583 milyon dolarla ABD, 6 milyar 746 milyon dolarla İtalya takip etti.

Reklam

İlk 5 ülkeden yapılan ithalat, toplam ithalatın yüzde 41,5’ine karşılık geldi.

Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış seriye göre, haziranda bir önceki aya göre ihracat yüzde 5,5, ithalat yüzde 0,1 arttı. Takvim etkilerinden arındırılmış seriye göre ise haziranda geçen yılın aynı ayına göre ihracat yüzde 19, ithalat yüzde 40,3 yükseldi.

Teknoloji yoğunluğuna göre dış ticaret verileri, ISIC Rev.4 sınıflaması içinde yer alan imalat sanayi ürünlerini kapsıyor. Haziranda ISIC Rev.4’e göre imalat sanayi ürünlerinin toplam ihracattaki payı yüzde 94,9 oldu. Yüksek teknoloji ürünlerinin imalat sanayi ürünleri ihracatı içindeki payı yüzde 2,8 olarak kayıtlara geçti.

Ocak-haziran döneminde ISIC Rev.4’e göre imalat sanayi ürünlerinin toplam ihracattaki payı yüzde 94,6 olarak hesaplandı. Ocak-haziran döneminde yüksek teknoloji ürünlerinin imalat sanayi ürünleri ihracatı içindeki payı yüzde 2,9 oldu.

Haziran ayında imalat sanayi ürünlerinin toplam ithalattaki payı yüzde 72,2 olarak belirlendi. Yüksek teknoloji ürünlerinin imalat sanayi ürünleri ithalatı içindeki payı yüzde 8,5 oldu. Ocak-haziran döneminde imalat sanayi ürünlerinin toplam ithalattaki payı yüzde 69,3 oldu.

Reklam

Ocak-haziran döneminde yüksek teknoloji ürünlerinin imalat sanayi ürünleri ithalatı içindeki payı yüzde 9,5 olarak kayıtlara geçti.

ÖZEL TİCARET SİSTEMİ VERİLER

Özel ticaret sistemine göre, haziranda ihracat geçen yılın aynı ayına göre yüzde 15,9 artarak 21 milyar 762 milyon dolara, ithalat yüzde 33,3 artarak 29 milyar 178 milyon dolara yükseldi.

Haziran ayında dış ticaret açığı yüzde 138,3 artarak 3 milyar 112 milyon dolardan, 7 milyar 417 milyon dolara çıktı. İhracatın ithalatı karşılama oranı 2021 Haziran’da yüzde 85,8 iken, 2022 Haziran’da yüzde 74,6’ya geriledi.

Özel ticaret sistemine göre ihracat, ocak-haziran döneminde, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 18,7 artarak 118 milyar 55 milyon dolar, ithalat yüzde 38,7 artarak 168 milyar 137 milyon dolar olarak gerçekleşti.

Reklam

Ocak-haziran döneminde dış ticaret açığı yüzde 130,1 artarak 21 milyar 762 milyon dolardan, 50 milyar 82 milyon dolara çıktı. İhracatın ithalatı karşılama oranı 2021 Ocak-Haziran döneminde yüzde 82 iken, bu yılın aynı döneminde yüzde 70,2’ye geriledi.

Okumaya Devam Et
Reklam
Yorum Yapın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

İhracat

ASO’da İstihbarat Merkezi Kuruldu

Ankaralı sanayicilerin ihracatını artırmayı ulusal arenada gücünü artırmayı hedefleyen Ankara Sanayi Odası (ASO) Dış Ticaret İstihbarat Merkezi, düzenlenen törenle hizmete açıldı.

Yayınlandı

Tarih

Ankaralı sanayicilerin ihracatını artırmayı hedefleyen Ankara Sanayi Odası (ASO) Dış Ticaret İstihbarat Merkezi, düzenlenen törenle hizmete açıldı. Ankara Sanayi Odası’nda gerçekleşen açılış törenine ASO Başkanı Nurettin Özdebir, Ankara Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Dr. Cahit Çelik ve bazı sanayiciler katıldı.

ANKARALI SANAYİCİLERİN İSTİHBARAT EKSİKLİKLERİ GİDERİLECEK

Ankaralı sanayicilerin uluslararası arenada operasyon yapabilme konusundaki bilgi ve istihbarat eksiklerinin giderilmesi için Kalkınma Ajansı’nın yürüttüğü bir proje çerçevesinde ASO bünyesinde kurulan Dış Ticaret İstihbarat Merkezi 4 uzmanla Ankaralı sanayicilere hizmet vermeye başladı. Ankara Kalkınma Ajansı’nın yürüttüğü bir proje çerçevesinde hayata geçirilen ASO Dış Ticaret İstihbarat Merkezinde, firmaların dış ticaret faaliyetlerini artırmak ve sürdürülebilir ihracat yapısına kavuşmalarına yardımcı olmak için raporlar hazırlanacaktır.

ASO’NUN HEDEFLERİNE ULAŞMA YOLUNDA ÖNEMLİ KATKI

ASO Başkanı Nurettin Özdebir, kurulan bu merkez ile ASO’nun hedeflerine ulaşma yolunda önemli bir katkı sağladığını ve tüm sanayicileri sembolik ücretlerle hizmet verecek bu merkezden faydalanmaya davet etti. Ankara Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Dr. Cahit Çelik, bu projeyle birlikte Ankara’da bazı oda ve OSB’lerde istihbarat merkezleri kurduklarını belirtti. Merkezde görev yapacak uzmanların çok nitelikli bir eğitim programından geçtiğini de ifade eden Çelik, bu kadroların Ankara’nın ihracatına önemli katkı sağlayacağına inandığını vurguladı.

BAŞVURULAR ONLİNE ORTAMDA ALINIYOR

Dış ticaret istihbarat merkezlerine başvurular online ortamda alınmakta olup https://www.ankaradisticaret.org/ portalı üzerinden kabul edilmektedir. ASO, Dış ticaret istihbarat uzmanları üye olunan istihbarat yazılımı yardımıyla hazırladıkları raporları portala yükleyerek firmanın bilgisine sunulmaktadır. Ajans Yatırım Destek Ofisi koordinasyonunda Ankara’da bulunan firmaların dış ticaret kapasitesinin artırılması amacıyla ilana çıkılarak ve her yıl başvurular alınarak dış ticaret mentorluk programı ve kırsal bölgeler dış ticaret mentorluk programı da uygulanmaktadır. Dış ticaret istihbarat merkezlerinin koordinasyonu Ajans eliyle yürütülerek 5 merkezde faaliyetlerin sürdürülmesine devam edilecektir.

Reklam
Okumaya Devam Et

İhracat

ŞİRKETLERİN ALDIĞI SIFIR KİLOMETRE ARAÇLARIN SATIŞINA KISITLAMA GELİYOR!

Ticaret Bakanı Muş, şirketlerin aldığı sıfır araçlara ilişkin, “Eğer bunu alıyorsanız işte sıfır kilometre değil, ikinci el olacak” dedi.

Yayınlandı

Tarih

Ticaret Bakanı Muş, şirketlerin aldığı sıfır araçlara ilişkin, “İlk tescilden sonra 6 ay geçmeden ve 6 bin kilometreyi geçmeden bunun satışına kısıtlama getireceğiz. Yani eğer bunu alıyorsanız işte sıfır kilometre değil, ikinci el olacak” dedi.

Ticaret Bakanı Mehmet Muş, Kayseri’de Sabah gazetesi tarafından bir otelde düzenlenen Türkiye İhracat Seferberliği Zirvesi’ne katıldı. Muş, moderatörlüğünü Sabah gazetesi Ankara temsilcisi ve köşe yazarı Okan Müderrisoğlu ile Sabah gazetesi ekonomi müdürü ve köşe yazarı Dilek Güngör’ün yaptığı programda soruları yanıtladı.

Rusya ile ticari ilişkiler bağlamında gelecek süreç için konulan 100 milyar dolarlık hedefe işaret edilerek, Rusya-Ukrayna Savaşı ve Rusya’ya uygulanan yaptırımlar nedeniyle nasıl bir yol haritası izlendiğinin sorulması üzerine Muş, Ukrayna ve Rusya krizinin ister istemez ticari ilişkileri etkilediğini söyledi. 100 milyar dolar hedefinin bu kriz yaşanmadan önce belirlendiğini dile getiren Muş, şöyle devam etti: “İster istemez bu hedefler etkilenecektir. Bunların yakalanması biraz daha gecikebilecektir, böyle bir ihtimal söz konusu. Dünyada bir yavaşlama var. Bu yavaşlama sadece Rusya ile olan ticari ilişkilerimizi değil, dünyanın diğer ülkelerinde talepteki azalma burada da var. Buradaki ticaretin büyüklüğünde bir yavaşlama olacak. 100 milyar dolarlık hedef belki gecikmeli olarak yakalanacaktır.”

DÜNYADAKİ ÇİP KRİZİ

Bakan Muş, dünyadaki çip krizine değinirken de çip üretimi yavaşlayınca elektronik cihaz ve otomobil üretiminin de yavaşladığını dile getirdi.

Reklam

Tayvan’ın çok önemli bir üretici pozisyonunda olduğunu söyleyen Muş, şunları kaydetti: “Çin ve ABD’nin yatırımları söz konusu. Türkiye olarak bizim de bazı hazırlıklarımız var, hatta Ankara’da belli bir yer de bunun için ayrılmış durumda. Şu an bu yatırımla alakalı Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının bir çalışması söz konusu. Yani, burada aslında Türkiye yatırım yapmak istiyor. Türkiye burada bir yatırımcıyı ağırlamak istiyor. Yani bu işin içine girmek istiyor ve girmemiz gerektiğini de düşünüyorum. Çünkü sürekli taşıma suyla değirmen dönmez. Bunun çok farklı seviyeleri var. Belli seviyelerde çipler üretmemiz gerektiğini düşünüyorum. Bu alanı kaçırmamamız lazım. Bu da Türkiye’nin ve bizim gündemimizde olan bir konu. Gelecek daha da dijitalleşecek ve dijitalleşen her alanda daha fazla bu çipe ihtiyaç olacak. O açıdan buna olan talep her geçen gün daha da artacak. O anlamda biz Türkiye olarak üretici olmak istiyoruz. Burada en önemli ihtiyaçlardan bir tanesi su. Ciddi su kullanılan bir ürün. Temizlenmesiyle ilgili ciddi suya ihtiyaç var. Tayvan su kaynakları geniş olduğu için bu alanda uzmanlaştı. Bu, bizim de gündemimizde olan bir konu. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı çalıştı orada. Yatırımcı organize edilebilirse, şu an Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı yatırımcı üzerinde çalışıyor. Yerli, yabancı nasıl bir organize yapılacaksa onların gündemlerinde olan bir konu. Ellerinde bir yerleri de var. Bunu organize etmeye çalışıyorlar. Amerika da ciddi yatırımlar yapıyor.”

“İHRACIMIZIN YÜZDE 55’İNİ AB VE AB DIŞI AVRUPA ÜLKELERİNE YAPIYORUZ”

Türkiye’nin ihracatının yüzde 55’inin AB ve AB dışı Avrupa ülkelerine yapıldığını belirten Muş, bu yıldan itibaren çok yoğun şekilde uzak ülkelere gitmekle alakalı stratejiler geliştirdiklerini ve bunu açıkladıklarını ifade etti.

İHRACATIMIZIN MENZİLİ 3 BİN KİLOMETRE

Şu an ihracatın menzilini artırmanın gündemlerinde olduğunu vurgulayan Bakan Muş, şöyle devam etti: “Şu an bizim ihracatımızın yaklaşık menzili 3 bin kilometre, biz bunu 4 bin 500 kilometrenin üzerine çıkarmak istiyoruz. Belirlediğimiz hedef ülkelere gitmek istiyoruz ve orada ihracatımızı artırmak istiyoruz. Pazar buldukça, orada şirketlerimiz kendi iletişimlerini, kendi dağıtım kanallarını kurdukça bu çok daha hızlı artacaktır. Avrupa’da geleneksel pazarlarımızı tabii ki artıracağız ama artık oradaki büyüme bizim gelmek istediğimiz ihracat rakamlarına bizi getirmiyor. Bizim artık daha farklı yerlere, daha fazla ürün satma gibi bir durumumuz söz konusu. O pazarlara odaklanacağız. Bundan sonra yapacağımız desteklemelerde bunu hissedilir derecede göstereceğiz.”

“SIFIR KİLOMETRE ARAÇLARA KISITLAMA GETİRECEĞİZ”

Reklam

Bakan Muş, şirketlerin aldıkları sıfır kilometre araçları ilk alımın üzerinden 6 ay geçmeden satamaması gibi yaptırımlar getirileceğinin hatırlatılması üzerine de bu konuda hazırlıkları tamamladıklarını dile getirdi.

Sıfır araçların ya şirketlere ya araç kiralama şirketlerine veya galerilere gittiğini söyleyen Muş, şunları ifade etti: “Çünkü bayilerin satış rakamları belli, kar marjları belli. Dolayısıyla bu ikinci piyasaya düşünce şöyle bir ilan görüyorsunuz, ‘Sıfır, ikinciye sıfır araç.’ Şimdi, ikinci elin sıfırı olmaz. Dolayısıyla alınıyor ve orada üzerine daha büyük bir rakam konularak, talep de var, satılıyor ve otomobil fiyatlarında birbirini tetikleyen bir yükselme söz konusu oluyor. Biz şunu yapacağız, 6 ay ilk tescilden sonra şirketler, galeriler, rent a car’lar, ilk tescilden sonra 6 ay geçmeden ve 6 bin kilometreyi geçmeden bunun satışına kısıtlama getireceğiz. Dolayısıyla ne olacak? Gerçek anlamda ihtiyacı olanlar gidip alsın. Yani eğer bunu alıyorsanız sıfır kilometre değil, ikinci el olacak. Gerçek anlamda ikinci el olacaktır ve bunu sürekli çevirerek fiyatların üzerine bir baskı oluşturulmasının önüne geçileceğini düşünüyorum.”

Okumaya Devam Et

İhracat

İHRACATCIYA NAKİT HİBE HAZIRLIKLARI TAMAM!

Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Mehmet Ali Kılıçkaya, ihracat desteklerinin nakit verildiğini ve bunların hibe olduğunu söyledi. Kılıçkaya, “Destek oranını sadeleştirerek yüzde 50 ve 75 olarak belirledik. Hedef ülkeler için 20 baz puan destek vereceğiz” dedi.

Yayınlandı

Tarih

Türkiye’nin potansiyeli ve ihracatın finansmanı paneli Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Mehmet Ali Kılıçkaya, Türk Eximbank Genel Müdürü Ali Güney ve İhracatı Geliştirme A.Ş. (IGE) Genel Müdürü Kasım Akdeniz, Akdeniz İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı Refik Onur Kılıçer’in katılımıyla gerçekleştirildi.

Panelde konuşan Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Mehmet Ali Kılıçkaya, İhracatla ilgili genel politikalarının belirlenmesinin en önemli görevleri olduğunu söyledi. Sivil toplum kurumlarıyla birlikte hareket ettiklerini belirten Kılıçkaya, ortak heyetler, alım heyetleri gibi faaliyetlerle ihracatın geliştirilmesi için çalıştıklarını kaydetti. İhracat desteklerinin nakit verildiğini ve bunların hibe olduğunu vurgulayan Kılıçkaya, “Tüm bu destekleri 14 farklı mevduattan sadeleştirdik ve çerçeve bir kararda topladık. Çok daha anlaşılır bir mevzuatla önümüzdeki dönemde destekleri yöneteceğiz. İkincil mevzuatta da belgeleri ve başvuruları belirleyeceğiz” dedi.

HEDEF ÜLKELERE ARTI DESTEK

Destek oranını da sadeleştirerek yüzde 50 ve 75 olarak iki temel destek oranı belirlediklerine vurgu yapan Kılıçkaya, “Hedef ülkeler için ilave 20 baz puan destek vereceğiz, hedef sektörler olursa da 5 puan daha destek uygulayacağız. Uzak ülkeler stratejisindeki 18 ülkedeki destekler ise daha yüksek oranlı olacak” diye konuştu. Yurtdışı fuar desteğinin en çok kullanılan destek olduğunu kaydeden Kılıçkaya, yurtdışı yerleşik şirkete ait marka alım desteğinin ise çok bilinmediğini, ancak bu destekten faydalanmanın önemli olduğunu vurguladı.

Kılıçkaya, şöyle devam etti: “Belli büyüklüğe gelmiş firmaları hedefliyoruz. Marka yönetimi, finansal yönetim gibi 10 temel kriterde bağımsız şirketlere denetleterek, bu firmaları şampiyonlar ligine, küresel rekabete hazırlıyoruz. E-ticarete de destek verme konusundaki hazırlığımız Cumhurbaşkanlığı’nda bulunuyor.”

Reklam

TEK AMACIMIZ GLOBAL REKABETE KARŞI İHRACATÇIYI DESTEKLEMEK

Türk Eximbank Genel Müdürü Ali Güney ise Eximbank’ın tek resmi ihracat destek kuruluşu olduğunu belirterek, “1987’den bu yana ihracatçıları nakdi kredi, alacak sigortası gibi ürünlerle desteklemeye devam ediyoruz. Tek amacımız dış ticaret fazlası veren Türkiye doğrultusunda global rekabete karşı ihracatçıları desteklemek ve ihracatı artırmak” diye konuştu.

Geçen yıl Eximbank olarak desteklerinin 46.1 milyar dolar olarak gerçekleştiğine vurgu yapan Güney, şu bilgileri verdi: “Kredi hacminde Türkiye’de nakdi kredi büyüklüğü olarak 8’inci büyük bankayız. 2021 yılında 22.5 milyar dolarlık nakdi kredi desteği verdik ve ihracat kredilerinin yüzde 52.3’ü bankacılık sektöründe Eximbank tarafından karşılandı. Toplam verilen kredilerin aktif içindeki payı yüzde 89. Dolayısıyla bankacılık sektöründe uzak ara en yüksek kredi büyüklüğü olan bankayız. Aslında tüm imkânlarımızı ihracatı desteklemek için kredi olarak veriyoruz. Yüzde 10 miktarı ise günlük operasyonel ve nakit ihtiyacı olarak kullanıyoruz.”

POZİTİF AYRIMCILIK YAPIYORUZ

İhracat alacaklarını tahsilat riskine karşı sigortalayarak bertaraf ettiklerini söyleyen Güney, 232 ülkede 65 binden fazla alıcıyı alacak sigortası kapsamına aldıklarını dile getirdi. Güney, “7 ayda 11.6 milyar dolarlık nakdi kredi verdik, Alacak sigortasında işlem hacmimiz 15.3 milyar dolar oldu. Yılsonunda alacak sigortası hacmi nakdi kredi hacmini aşacak” şeklinde konuştu.

Reklam

Krediden büyükler faydalanıyor, küçükler erişemiyorlar eleştirisi yapıldığını hatırlatan Güney, şöyle devam etti: “Amacımız ihracatçı firma sayısını artırmak. Sahadaki satış ekiplerimize de ciddi hedefler verip takip ediyoruz. İlk altı ayda geçen yılın altı ayına göre desteklerden faydalanan ihracatçı firma sayısı yüzde 110 arttı. 2018’de toplam destekten faydalanan 11 binken, şu anda 15 bin firmanın üzerine çıktık. KOBİ’lerin toplam destekten faydalananlara oranı 2017’de yüzde 60’ken bugün yüzde 80’in üzerine çıktı. KOBİ’lere pozitif ayrımcılık yapıyoruz. Değerlendirme süreçlerini öne alıyoruz, TL kredileri öncelikli onlara kullandırıyoruz.”

20 BANKA DA SİSTEME KATILDI

IGE Genel Müdürü Kasım Akdeniz, büyümek ve istihdamı artırmak için yeni yatırımlara, kapasite artırımına, bunun için de finansmana ihtiyaç olduğunu belirterek, “Arz tarafında banka kredileri var. Bankaya gidince en önemli problem özellikle KOBİ’ler açısından teminat verme problemi. Toplam kredilerin yüzde 23’ü KOBİ’lere veriliyor. Yani Türkiye’de her 1.000 girişimin 998 tanesi KOBİ ama toplam kredilerden aldığı pay yüzde 23. Neredeyse bankacılık sektörünün tüketici kredilerine ayırdığı kısım kadar bir büyüklük.

Eximbank hariç bankalarca kullandırılan toplam ihracat kredilerinin sadece yüzde 6’sı KOBİ’lere gidiyor. IGE’nin kuruluş amacı da burada yatıyor. İhracatçının toplam kredilerden aldığı payı artırmak ve ihracat kredilerinde de ihracatçı KOBİ’lerin payını artırmak. Bunu bankacılık sektörünün kendi iç dinamiklerini kullanarak yapacağız. IGE olarak bankacılık sektörünün elindeki fonları ihracata yönlendirmek için bu kredilerdeki riskini üstlenerek bankaların bunu kullanmasını sağlamayı hedefliyoruz. İhracatçı KOBİ’lerin finansmana erişimini kolaylaştırmayı ve sürdürülebilir kılmayı amaçlıyoruz. Kasım 2021’de kurulduk, Mart 2022’de Eximbank üzerinden ilk kefaletimizi üretmeye başladık. Temmuzda yaptığımız genel kurulda bankaları da içeri aldık. 20 banka sisteme katıldı. Eylülden itibaren diğer ihracat kredisi kullandıran bankalara kefalet vereceğiz.

65 milyarlık kefalete dayalı kredi yaratma imkânımız var. Eximbank ile 22 milyarlık KOBİ’lere yönelik paket yaptık. Yılsonuna kadar başvurabilirsiniz” dedi. Borçlarını ödeyen ve ihracat yapan tüm ihracatçı firmaların kendilerinin kredi teminatı için yaptıkları modellemelerden geçebileceğini vurgulayan Akdeniz, ret ya da onayın ise el değmeden objektif olarak sistem tarafından verildiğini dile getirdi. Akdeniz, Eximbank ile oluşturdukları sisteme gelen 1.852 başvurunun 1.725 tanesini onayladıklarını, 114 firmanın ret aldığını ve 1.521 adedine Eximbank’ın da kredi kullandırdığını sözlerine ekledi.

Reklam

4 MİLYAR DOLARI GEÇERİZ

Akdeniz İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı Refik Onur Kılıçer ise 8 ana sektör ve 5 il kapsamında çalıştıklarını, 23 bin ihracatçıları olduğunu kaydederek, Türkiye’nin beşinci büyük birliği olduklarını söyledi. İlk 7 ayda yüzde 40’lık artışla ihracatta 12 milyar dolara ulaştıklarını belirten Kılıçer, “Seneyi 20 milyar doları geçerek kapatmayı düşünüyoruz. Kayseri yüzde 18’lik büyüme sağladı ama yılsonu itibariyle Kayseri’nin de 4 milyar doları geçmesini umuyoruz” dedi.

Rusya’yla ihracatı ruble ile gerçekleştirmenin çok önemli olduğunu kaydeden Kılıçer, geçen yıla göre Rusya’ya ihracatta yüzde 200 artış yaşadıklarını kaydetti. Kılıçer, siparişlerin Türkiye’ye kaymaya başladığını dile getirerek, Avrupa resesyona girer ve bu durum Türkiye’yi etkilerse Rusya’nın bir fırsat olacağını, yönlerini de Amerika’ya çevirdiklerini vurguladı. Ölçek büyütmek için yatırım yapılması gerektiğini ve yeni pazarlara girmeyi hedeflediklerini belirten Kılıçer, “Sektörler ağırlıklı KOBİ’lerden oluşuyor, özsermaye ve ihracattan kazandığımızla bir yere kadar… İhracatçının finansmanda önü açılmalı” dedi. (Sabah)

Okumaya Devam Et

Trendler

Copyright © 2022 Sanayi Gazetesi - Tüm hakları saklıdır.