Bahçeşehir Üniversitesi Ekonomik ve Toplumsal Araştırmalar Merkezi (BETAM) tarafından sahibinden.com’da yayınlanan ilanlardan hareketle hazırlanan ve ikinci el otomobil piyasasının genel durumunu, fiyatlarını, arz ve talep dengesini; araç sınıflarına, yaş gruplarına ve yakıt türlerine göre analiz eden ‘’Otomobil Piyasası Görünümü’’ raporunda son dönemde otomobil piyasasında yaşanan değişimler incelendi.
Rapora göre Temmuz ayında otomobil talep endeksi Haziran ayına kıyasla yüzde 30,9; geçen yılın Temmuz ayına kıyasla da yüzde 5,7 daha yüksektir. Otomobil piyasasındaki canlılık göstergesi olarak izlenen ‘satılan otomobil sayısının satılık ilan sayısına oranı’ ise 4,6 puan azalarak yüzde 19,5 oldu. Bu göstergenin detayları incelendiğinde hem ilan sayısının hem de satılan otomobil sayısının arttığı görülüyor. Otomobil piyasasında bir diğer canlılık ölçütü olarak kullanılan ve satılık otomobil ilanlarının ne kadar süre yayında kaldıklarını gösteren ‘kapatılan ilan yaşı’ da geçen aya kıyasla 1,8 gün uzayarak 25,6 gün oldu.

OTOMOBİL FİRMALARININ BAŞLATTIĞI KAMPANYALARIN ETKİLİ OLDU
2023 Kasım – 2024 Mart arasında sürekli artan otomobil talep endeksi 2024 Nisan’da uzun süren bayram tatili sebebiyle belirgin bir düşüş göstermişti. Talep endeksi Nisan ayının aksine Mayıs’ta yükselse de, Haziran’daki diğer uzun bayram tatili sebebiyle belirgin bir düşüş gösterdi. Temmuz’da ise otomobil talep endeksinde büyük çapta yükseliş meydana geldi. Otomobil talep endeksi bir önceki aya kıyasla yüzde 30,9, bir önceki yılın aynı ayına kıyasla ise yüzde 5,7 yüksek. Bu yükselişte bayram tatili sebebiyle ertelenmiş otomobil talebinin ortaya çıkmasının ve Avrupa Birliği’nin yeni zorunlu araç güvenlik özellikleri kısıtlarını açıklamasının ardından otomobil firmalarının başlattığı kampanyaların etkili olduğu görülmektedir.

HEM OTOMOBİL ARZI HEM DE SATILAN OTOMOBİL SAYISI ARTTI
Satılan otomobil sayısının satılık ilan sayısına oranı bir önceki aya kıyasla 4,6 puan artarak yüzde 19,5 oldu. Bu artışın arka planı incelendiğinde satılık otomobil ilan sayısının yüzde 4,6; satılan otomobil sayısının ise yüzde 36,7 yükseldiği görülüyor.

KAPATILAN İLAN YAŞI UZADI
Otomobil piyasasının bir diğer canlılık göstergesi olan ‘kapatılan ilan yaşı’ geçen ay olduğu gibi uzamıştır. 2024 Temmuz verilerine göre kapatılan ilan yaşı bir önceki aya kıyasla 1,8 gün uzayarak 25,6 gün olmuştur.
Kaynak: Haber Merkezi