İklim Değişikliği Küresel Ticarete Yön Değiştirecek

Ekonomik ve siyasi gelişmelerin yanı sıra iklim değişikliği nedeniyle kutupların erimesiyle de yeni ticaret yolları ortaya çıkması bekleniyor.

İklim Değişikliği Küresel Ticarete Yön Değiştirecek: Küresel gelişmeler, jeopolitik riskler ve siyasi gelişmelerin yanı sıra iklim değişikliği nedeniyle kutupların erimesiyle de yeni ticaret yollarının ortaya çıkacağı tahmin ediliyor.

Boğaz ve kanallar, bulundukları ülkelerin stratejik konumunu büyük ölçüde etkiliyor. Süveyş’in yanı sıra sonradan yapılan Panama ve Nikaragua kanalları deniz yollarında gemilerin katettikleri mesafeleri ciddi anlamda kısaltırken, güvenlik risklerini de önemli ölçüde düşürüyor. Bu anlamda dünya genelinde 50’ye yakın önemli kanal bulunuyor.

Kutupların Erimesi Yeni Ulaşım Hatlarını Çıkarabilir

Söz konusu kanallardan Panama, kuraklığın su seviyesini düşürmesi nedeniyle gündeme geldi. Bu gelişme, iklim değişikliğinin ticaret yollarına olası etkileri konusunu tartışmaya açtı. Avrasya İncelemeleri Merkezi Kıdemli Analisti Dr. Turgut Kerem Tuncel, Atlas Okyanusu ile Büyük Okyanus’u birbirine bağlayan Panama Kanalı’nda su seviyesinin düşmesinden kaynaklı gemi trafiğinde tıkanıklık meydana geldiğini söyledi.

Bu durumun sadece jeopolitik meseleler değil iklim değişikliği nedeniyle de ticaret yollarının çeşitlendirilmesinin önemini bir kez daha gösterdiğini belirten Tuncel, şunları ifade etti:

“Tabii bir de kutupların erimesi meselesi var. Arktik bölgede ulaşım hatlarının açılması uzun vadede gündeme gelebilir. Rusya, Çin, ABD ve İskandinav ülkeleri arasında mücadele şimdiden başladı. Alternatif ticaret yollarının geliştirilmesi küresel ticaret için önemlidir. Bu çerçevede, kendi coğrafyamız açısından bakarsak, Orta Asya, Güney, Kafkasya ve Türkiye üzerinden geçen ve Asya ile Avrupa’yı karadan bağlayan Orta Koridor’un daha da işlevli hale getirilmesi küresel ticaretin sorunsuz bir şekilde sürdürülmesi açısından önemli bir adım olacaktır.”

Tuncel, Panama Kanalı’nın işlevsiz hale gelmesi durumunda, deniz taşımacılığında tek alternatifin Arjantin’in güney ucuyla Antarktika arasındaki Drake Geçidi olacağını ya da kara yoluyla bağlantı sağlanabileceğini ancak her iki durumda da ulaşım maliyetlerinin artacağını dile getirdi.

Kanal İstanbul’da Yıllık Ticaret Hacmi Beklentisi 8 Milyar Dolar

Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Maliye Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Şafak Ertan Çomaklı da Türkiye’nin de içinde yer aldığı Orta Koridor olarak adlandırılan rotanın, Çin menşeli ürünleri Avrupa ve Orta Doğu’ya karadan taşımanın en uygun yolu olduğunu dile getirerek şöyle devam etti:

“Bu stratejik rotanın bir parçası olan Kanal İstanbul Projesi, bu koridoru destekleyerek Türkiye’yi bölgede önemli bir lojistik merkezi haline getirmeyi amaçlamaktadır. Panama’da yıllık 2 milyar dolar ticaret hacmi getirisi varken, eğer yapılırsa Kanal İstanbul’un yıllık getiri beklentisi 8 milyar dolar seviyesinde.”

Çin’in, Mart 2019’da buz kırıcı gemilerini Kutup İpek Yolu Projesi kapsamında Arktik Okyanusu’na gönderdiğini hatırlatan Çomaklı, “Dünya ticaret hacminin giderek çeşitlenmesi ve artmasıyla bölgesel, iklimsel ve küresel aktörlerin yer yer değişmesi alternatif rotaların her zaman gerekliliğini gözler önüne seriyor “dedi.

Tarihi İpek Yolu’nun canlandırılması için stratejik önem taşıyan ve Türkiye’den başlayarak Kafkaslar’a, oradan da Hazar Denizi’ni aşarak Türkmenistan ve Kazakistan’ı takiben Orta Asya ve Çin’e ulaşan Orta Koridor’un önemi her geçen gün artıyor.