İngilizler duyurdu: F-35 savaş uçağında bir ilk!

İngiltere donanmanın etkinliğini arttırıyor. İlk kez F-35B Lightning savaş uçağı operasyonel bir sorti gerçekleştirdi.

Görev, pilotluktan bakıma, sevk ve kurtarma dahil olmak üzere tamamen 809 NAS personeli tarafından yönetildi. Kırk yıllık bir aradan sonra, filo geçen yılın sonunda yeniden kuruldu ve RAF’ın (Royal Air Force) prestijli 617 “Dambusters” Filosuna katıldı. Bu ön cephe oluşumları birlikte, Birleşik Krallık’ın en gelişmiş uçaklarıyla son teknoloji beşinci nesil muharebe kabiliyetleri sağlıyor ve ülkenin iki Queen Elizabeth sınıfı uçak gemisinin operasyonel gücünü artırıyor.

Bu uçak gemilerinde konuşlandırılmadığında, Kraliyet Donanması ve RAF personelinden oluşan iki gizli savaş uçağı filosu, King’s Lynn yakınlarındaki RAF Marham’da konuşlanmıştır. Bu paylaşımlı üs, 809 tam olarak faaliyete geçtiğinde filolar arasında sorunsuz entegrasyon ve değiştirilebilirlik sağlar. Aralık ayında yeniden kurulmasından bu yana 809 NAS, personelini artırdı ve temel eğitimleri tamamladı. 617 Filosu ile birlikte çalışan 809 NAS personeli, operasyonel bağımsızlığa titizlikle hazırlandı. Bu çaba, filonun yeniden canlanmasını ve hazırlığını simgeleyen ilk tamamen bağımsız uçuşlarıyla sonuçlandı. 809 NAS’ın komutanı Komutan Nick Smith, bu başarının önemini vurguladı: “Bu, 809 NAS için önemli bir adımdır; uçuşa çıkarılan, gönderilen, pilotluk edilen ve yalnızca 809 NAS personeli tarafından kurtarılan operasyonel uçakları başarıyla üretmiştir. Bu, hala küçük ve büyüyen bir ekip için hiç de kolay bir başarı değildi ve tüm filo bu başarıdan haklı olarak gurur duymalıdır.”

Lockheed Martin tarafından geliştirilen F-35 Lightning II, modern silahlı kuvvetlerin çeşitli ihtiyaçlarını karşılamak üzere tasarlanmış beşinci nesil çok amaçlı bir savaş uçağıdır. Bu gizli savaş uçağı ilk uçuşunu 11 Haziran 2008’de gerçekleştirdi ve F-35B modeli kademeli olarak hizmete girdi: F-35A 2015’te , F-35B 2016’da ve F-35C 2019’da. Bu proje için toplam yatırım muazzamdır ve 2016’da 406,5 milyar dolara ulaşırken, tahmini maliyetler 1 trilyon doları aşmaktadır. Bu uçakların birim maliyeti de yüksektir ve modele ve üretim dönemlerine göre değişir. 2018’de F-35A’nın maliyeti yaklaşık 143,84 milyon dolarken, F-35B’nin maliyeti 2011’de 300 milyon dolardı. Maliyetler, üretim partileri arasında dalgalandı ve F-35A için yıla ve yapılan geliştirmelere bağlı olarak 221,2 milyon dolardan 77,9 milyon dolara kadar değişti.

Bugüne kadar 1.000’den fazla F-35 üretildi. Bu uçak Lockheed Martin X-35’ten türetilmiş olup, 178 kN’lik bir birim itme gücü sağlayan art yakıcılı bir turbofan olan Pratt & Whitney F135 motoruyla donatılmıştır. Boyutlar modeller arasında biraz farklılık gösterir, ancak genel olarak F-35A ve F-35B’nin kanat açıklığı 10,40 metre iken, F-35C’nin kanat açıklığı 13,10 metredir. Uçağın uzunluğu 15,85 metre ve yüksekliği 5,28 metredir, F-35C için kanat alanı 42,7 m² ile 57,6 m² arasında değişmektedir. Ağırlık açısından, F-35A boşta 13.170 kg, F-35B 14.580 kg ve F-35C 14.550 kg ağırlığındadır. Maksimum kalkış ağırlığı 25.600 kg’a ulaşır. Uçak, 18.500 metrelik bir operasyonel tavanla birlikte 1.700 km/s (Mach 1.6+) maksimum hıza ulaşabilir. Menzili de değişir: F-35A için 1.080 km, F-35B için 869 km ve F-35C için 1.138 km, 2.800 km’yi aşan bir dayanıklılıkla. F-35, F-35A için +9 G’ye ve F-35B ve F-35C modelleri için +7 G’ye kadar yük faktörlerine dayanabilir. Silahlanma açısından, dahili bir GAU-22 25 mm topu (F-35B’de harici bir poda monte edilmiştir) ve her biri iki pilona sahip iki silah bölmesi vardır ve bu da 2.800 kg’a kadar silahlanmaya izin verir. Harici olarak, altı pilonda 6.800 kg silah taşıyabilir. Bu kilometre taşıyla 809 NAS, dayanıklılığını ve İngiltere’nin deniz hava gücüne katkıda bulunmaya hazır olduğunu göstererek mirasını inşa etmeye devam ediyor.

Kaynak: Haber Merkezi