Bizi Takip Edin
movenpick

İhracat

İNŞAAT MALZEMELERİ İHRACATINDA TÜM ZAMANLARIN REKORU KIRILDI

Türkiye’nin inşaat malzemeleri sanayi ihracatı haziranda 3,36 milyar dolarla tüm zamanların aylık rekorunu kırdı.

Yayınlandı

Tarih

Türkiye İnşaat Malzemesi Sanayicileri Derneği (Türkiye İMSAD), Dış Ticaret Endeksi’nin haziran ayı sonuçlarını açıkladı. Buna göre, inşaat malzemeleri sanayi ihracatı, haziranda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 16,94 artarak 3,36 milyar dolara yükseldi. Söz konusu rakam tüm zamanların en yüksek aylık verisi olarak kayıtlara geçti.

Haziran itibarıyla son 12 aylık ihracat ise 34,52 milyar dolara ulaşarak rekor kırdı. Kilogram başına düşen ortalama birim fiyat ise yıllık bazda yüzde 28,5 artarak 0,63 dolar seviyesine yükseldi.

Dış ticarette haziranda yüksek performans gösteren inşaat malzemeleri sanayisi, miktar olarak daha sınırlı artışla 5,31 milyon tonluk ihracat gerçekleştirdi. Yıllık (son 12 aylık) ihracat miktar olarak 63,56 milyon tona gerilerken, ortalama ihracat birim fiyatı 0,54 dolar/kg oldu. Haziranda ihracat birim fiyat endeksi 108,98 puanla 2015 Ocak’tan bu yana en yüksek seviyesine çıktı.

İTHALATTAKİ ARTIŞ DA SÜRDÜ

Söz konusu dönemde ithalattaki artış da devam etti. Haziranda inşaat malzemeleri ithalatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 27’lik artışla 957 milyon dolara yükseldi. Haziranda ithalatta değer ve miktar olarak da yılın en yüksek rakamları görüldü. İnşaat malzemeleri ithalatı 336 bin 613 ton, ithalat birim fiyatı ise 2,84 dolar/kg oldu. Yılın ilk yarısını tarihin en yüksek sonucuyla kapatan inşaat malzemeleri sanayi ihracatının ikinci 6 ayda savaşın etkilerinin, yüksek küresel enflasyonun ve resesyon endişelerinin etkisinin altında kalması bekleniyor. Birim fiyatlarının da düşeceği tahminlerine rağmen yıl sonunda yıllık ihracat büyüklüğünün geçen senenin üzerinde gerçekleşeceği öngörülüyor.

Reklam

BAZI ALT SEKTÖRLERDE İHRACAT AZALMAYA BAŞLADI

İnşaat malzemeleri haziran ayı ihracat performansı alt sektörler itibarıyla geçen yıl ile karşılaştırıldığında daha çok birim fiyat artışlarından kaynaklanan değer artışları izlendi. Miktar olarak ise düşüşler başladı. 2022 yılı haziran ayında küresel emtia ve nihai ürün fiyatlarındaki yüksek seyrin etkisiyle sekiz alt ürün grubunun tamamında ihracat birim fiyatları 2021 yılı haziran ayına göre yükseldi.

Bu dönemde demir çelik ürünlerin ortalama yıllık ihracat birim fiyatları geçen yılın aynı ayına göre yüzde 34,5, mineral, taş ve toprak ürünlerin yüzde 26, prefabrik ürünlerin yüzde 30,1, ağaç ve ahşap ürünlerin yüzde 21,6 ve metal bazlı ürünlerin yüzde 32,4 oranında arttı. Sekiz alt ürün grubunun beşinde ihracat 2022 yılı haziran ayında miktar olarak geçen yılın haziran ayının altında gerçekleşti. Miktar olarak düşüşlerde geçen yılın yüksek artışlarının baz etkileri görülmeye başlandı ve sadece üç alt üründe miktar olarak artış yaşandı.   

Haziran ayında miktar olarak ihracat artışları kimyasal bazlı ürünlerde yüzde 15,4, yalıtım malzemelerinde ise yüzde 29,5 oldu. Mineral, taş ve toprak ürünlerin ihracatı miktar olarak yüzde 8,7, demir çelik ürünlerin yüzde 14,3 azaldı.             

Sekiz alt ürün grubunun tamamında ihracat değer olarak önemli artışlar kaydetti. Yalıtım malzemelerinde yüzde 31, metal bazlı ürünlerde yüzde 30,6, prefabrik yapılarda yüzde 25,3, kimyasal bazlı ürünlerde yüzde 21,2, ağaç ve ahşap ürünlerinde ise yüzde 20,2 oranında arttı.

Reklam

TÜRK SANAYİ MALLARINA İLAVE TALEP SAVAŞIN ETKİLERİNE RAĞMEN SÜRÜYOR  

Geride bıraktığımız mayıs ayında çalışma gün sayısının azalması nedeniyle Türkiye sanayi ihracatında yaşanan düşüş sonrası haziran ayında, yılın en yüksek ikinci aylık ihracatına ulaşıldı. Bu dönemde sanayi ürünleri ihracatı değer olarak 17,34 milyar dolara yükseldi. Rusya-Ukrayna savaşının etkileriyle birlikte Türkiye’ye yönelik ilave talep artarak devam ediyor. Yüksek ihracat birim fiyatlarının ihracata katkısı da sürüyor. Haziran ayında Türkiye’nin toplam sanayi ürünleri ihracatı miktar olarak 11,19 milyon ton olarak gerçekleşti. Ortalama yıllık ihracat birim fiyatları ise sınırlı ölçüdeki düşüşe rağmen yüksek kalmaya devam etti. Sanayi malı ihracatında ortalama birim fiyatlar 2021 yılı haziran ayında 1,44 dolar/kg iken, 2022 yılı haziran ayında 1,55 dolar/kg’a çıktı.

Küresel ölçekte emtia ve nihai ürün fiyatlarındaki artış birim fiyatlar üzerinde belirleyici oluyor. Devam eden savaş fiyatları yukarı iterken resesyon endişeleri düşüş baskısı oluşturuyor. Yılbaşından bu yana Türkiye’nin sanayi mallarına yönelik ilave talep ise artış kaydediyor. Hem Rusya-Ukrayna savaşının pazarlarda artan etkilerinin hem de resesyon endişelerinin önümüzdeki aylarda sanayi ihracatını sınırlaması bekleniyor.

Okumaya Devam Et
Reklam
Yorum Yapın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

İhracat

KOBİ’lerin Başarısının Arkasındaki En Büyük Aktör?

Türkiye’nin ihracatının yaklaşık yüzde 40’ını gerçekleştiren KOBİ’ler, dış satışlarını artırmaya başladı.

Yayınlandı

Tarih

Türkiye’nin ihracatının yaklaşık yüzde 40’ını gerçekleştiren KOBİ’ler, dış satışlarını artırmaya başladı. Peki pandemi döneminde KOBİ’ler bu denli büyümeyi nasıl başardı.

2018 yılında 60 bin civarında olan ihracatçı KOBİ sayısı haziran ayı itibariyle 100 bine ulaştı. Özellikle e-ticaret kanalları üzerindeki talebin artmasıyla KOBİ’lerin ihracatının önümüzdeki yıllarda hızlı yükselişini sürdürmesi bekleniyor.

DİJİTALLEŞEREK İHRACATTA ATAĞA KALKTI

Salgın sürecinde dijitalleşmenin hız kazanmasıyla beraber e-ticaret alanı şirketler için en önemli satış platformu haline geldi. KOBİ‘lere en büyük pandemi desteği dijitalden geldi. KOBİ ölçeğindeki firmalar, pandemi sürecinde fiziksel satışlarda yaşanan keskin düşüşlere çözümü e-ticarette buldu.

Türkiye’de pandemi öncesi yaklaşık 70 bin KOBİ e-ticaret faaliyetleri gerçekleştirirken, bu sayı geride kalan iki yılda yüzde 700 artış göstererek 500 bine yaklaştı. Yurt içi satışların yanı sıra dijital satışlarla dünyaya açılan firmaların sayısı da hızlı bir yükseliş gösterdi. Mikro ihracat yapan işletmeler, bu alandaki yatırımlarını da artırdı. 2018 yılında 60 bin civarında olan ihracatçı KOBİ sayısı haziran ayı itibariyle 100 bine yaklaştı. Bu firmaların gerçekleştirdiği ihracat ise 100 milyar dolara ulaştı.

Reklam

KÜRESEL TİCARETİN YÜZDE 40’I DİJİTALE KAYACAK

Küresel pazara açılan firmalara desteklerini artıran KOSGEB, KOBİ’lerin ihracat atağında önemli destekler sağlıyor. İstihdamdan da yüzde 70’e yakın, toplam cirodan ise yaklaşık yüzde 50 pay alan KOBİ ölçeğindeki işletmeler, kısa sürede birçok farklı coğrafyaya ürünlerini ulaştırıyor. Türkiye son dönemde 2,6 milyar dolarlık e-ihracat satışına ulaşırken, e-ihracatın 2021 yılında genel ihracat içindeki payı yüzde 1,3 düzeyinde. 2030 yılında bu oranın yüzde 10’a ulaşması hedefleniyor. Yapılan araştırmalar, 2035 yılında dünya ticaretinin yüzde 40’ının dijital satışlardan gerçekleşeceğini ortaya koyuyor.

ÖNCE MARKANIZI OLUŞTURUN

Mikro ihracata başlayan birçok firmanın yanı sıra önemli oranda işletme de mikro ihracata girme noktasında kararsızlık yaşıyor. Global pazara açılmaya korkan firmalar, nasıl başlayacağını bilmediği için satış yapmaktan kaçınıyor. Mikro ihracat süreci uluslararası pazarda marka oluşturmakla başlıyor. Global pazarda satış yapılacak bölge ve hedefler seçildikten sonra bir lojistik firmasıyla planlama yaparak adım atmak gerekiyor. Bu noktada, ürün maliyetlerinin nasıl düşürülebileceği, hangi ülkelere satış yapmanın daha kazançlı olacağı açısından alınacak danışmanlıklar çok büyük önem taşıyor.

Reklam
Okumaya Devam Et

İhracat

Vize Çilesi Fuar Trafiğine Nasıl Yansıyacak?

AB ülkelerinden vize almak, imkansız hale geldi. Çoğuna ret cevabı veriliyor.Üstelik cep yakan vize ücretleri de geri ödenmiyor.

Yayınlandı

Tarih

AB ülkelerinden vize almak, deveye hendek atlatmaktan daha zor hale geldi. Schengen’e başvuran vatandaşlardan onlarca evrak isteniyor, haftalarca bekletiliyor, sonunda da çoğuna ‘ret’ cevabı veriliyor. Üstelik cep yakan vize ücretleri de geri ödenmiyor. Türk yetkililer, AB’nin Schengen vizesini ‘politik araç’ olarak kullandığını söylüyor…

Yurtdışına çıkışlarda pandemi önlemleri nedeniyle yaşanan Vize sıkıntısı, kısıtlamalar kalkınca rahatlar beklentisi vardı. Ancak aksine AB ülkelerinin tavrı nedeniyle vize almak “Schengen çilesi”ne dönüştü.

VİZE ÜCRETİ CEP YAKIYOR

Vize başvurularındaki artışa da paralel olarak inceleme süreleri uzayıp randevular gecikirken, başvuruların olumsuz sonuçlanma oranları da katlanarak arttı. Vize işlemlerinin olumsuz sonuçlanması halinde, artık cep yakar hale gelen vize başvuru ücretleri de iade edilmiyor. Avrupa ülkelerine yapılan vize başvurularında ücretler ortalama 120-125 Euro’yu buluyor. İngiltere’ye gidişlerde ücret, vize süresine göre 130 dolardan 1105 dolara kadar değişirken, ABD’ye gidişlerde de vize ücretleri yaklaşık 200 dolar tutuyor.

İŞ DÜNYASININ SEYAHAT PLANLARI ZORA GİRDİ

Vize randevuları 10-12 haftaya kadar uzayıp seyahat planlarını altüst ediyor. Bu durum özellikle eylülde hızlanacak fuar trafiğine hazırlanan iş dünyasının yanı sıra yine okullarına kayıt için vize bekleyen binlerce öğrenciyi de sıkıntıya soktu. İktisadi Kalkınma Vakfı (İKV) Başkanı Ayhan Zeytinoğlu, iş yoğunluğundan dolayı randevuların geç verildiğini belirtirken, “Süre her ülkeye göre değişiyor. İki-üç ay sonrasına gün verilebiliyor. Salgın sonrası artan bir yoğunluk var, iş yoğunluğundan dolayı böyle bir süreç yaşanıyor. Yıllık 100 milyon Euro Schengen vize ücreti ödüyoruz. Bu da rekabeti engelleyen tarife dışı bir engel” dedi.

Reklam

BAŞVURULAR ÇOK ARTTI

Vize işlemleri konusunda danışmanlık hizmeti veren uzmanlar ise yaşanan sıkıntının nedenine ilişkin, “Son dönemde vize başvuruları çok arttı. İşi olan da olmayan da, eğitimlisi de okuma yazma bilmeyeni de, herkes gitmek istiyor. Artık bu iş neredeyse bir göçe dönüştü. Başvuruların artması beraberinde inceleme sürelerinin uzamasını ve randevuların gecikmesini, sonuçta da olumsuz sonuçlanma oranlarında artışı getiriyor” dedi. Bir uzmanın, “Vize verip gönderdiklerimizden dönmeyenler oluyor. Tabii bütün bunlar da başvuruların kılı kırk yararcasına incelenmesine neden oluyor” sözleri dikkat çekti.

VİZE POLİTİK ARAÇ OLDU

Türk vatandaşlarının yaşadığı vize sorununu üyesi olduğu Avrupa Konseyi Parlamenter Meclisi’ne (AKPM) bir rapor halinde sunan AK Partili Meclis Sanayi Komisyonu Başkanı Ziya Altunyaldız, vize başvurularındaki ret oranlarında geçmişe göre katlamalı bir artış olduğuna dikkat çekti. Bu konuda AB ülkelerinin tutumunu eleştirerek, “Nereden ret sebebi bulurum diye bir motivasyonla hareket ederseniz, yasal zeminde doğru yapmış olmazsınız” diyen Altunyaldız, vizenin politik bir araç olarak kullanılmaya başlandığını söyledi. “AB üyesi ülkeler bundan vazgeçmeli” diyen Altunyaldız, raporun komisyonda kabul edildiğini, Genel Kurul’da da kabul edilmesini beklediğini belirtti.

HER MUHATABA İLETİLİYOR

Türkiye-Avrupa Birliği Karma Parlamento Komisyonu Eş Başkanı İsmail Emrah Karayel, “Gürcistan ve Ukrayna’ya vize serbestisi tanındı, şimdi Katar ve birkaç ülkeye daha bunun sağlanması durumu var. Biz onlardan geride değiliz, ayrıca biz aday ülkeyiz. Ama birtakım şeyleri bahane ederek bunu bize sağlamıyorlar. Vize kolaylığı diyorlar ama o da günümüz itibarıyla işler vaziyette değil. Almanya başta olmak üzere AB ülkeleri randevuları geciktiriyor, çoğu da olumsuz neticeleniyor. İşadamlarımız, öğrencilerimiz başta olmak üzere Avrupa’ya seyahat etmek isteyen vatandaşlarımızı olumsuz etkileyen sıkıntılı bir süreç var. Hem Dışişleri Bakanlığımız hem de bizler muhataplarımıza bu durumu iletiyoruz. Ama maalesef bir ilerleme sağlanamıyor. Yapıcı davranmıyorlar, bunu siyasi araç olarak kullanıyorlar. Sorun aşılsın diye ciddi bir çaba, çalışma var ancak şu an için çok da ümit verici bir tablo yok” dedi.

Reklam

DIŞİŞLERİ BAKANLIĞI DEVREYE GİRMELİ

Özellikle eğitim, sağlık ya da iş için kısa sürede gitmesi gerekenlere de aylar sonrasına randevu tarihi verilmesinin büyük mağduriyetlere yol açtığına dikkat çeken Meclis Dışişleri Komisyonu üyesi CHP’li Utku Çakırözer, “Artık transit vizeler bile soruna dönüştü. Av#rupa üzerinden bir başka kıtaya gitmeye kalktığınızda, transit vize için bile aylarca bekleyebiliyorsunuz” dedi. Çakırözer, “Yaşanan bu mağduriyet ve sıkıntılar karşısında Dışişleri Bakanlığı’nın kayıtsız kalması kabul edilemez, devreye girilmeli” dedi. (Hürriyet)

Okumaya Devam Et

İhracat

ASO’da İstihbarat Merkezi Kuruldu

Ankaralı sanayicilerin ihracatını artırmayı ulusal arenada gücünü artırmayı hedefleyen Ankara Sanayi Odası (ASO) Dış Ticaret İstihbarat Merkezi, düzenlenen törenle hizmete açıldı.

Yayınlandı

Tarih

Ankaralı sanayicilerin ihracatını artırmayı hedefleyen Ankara Sanayi Odası (ASO) Dış Ticaret İstihbarat Merkezi, düzenlenen törenle hizmete açıldı. Ankara Sanayi Odası’nda gerçekleşen açılış törenine ASO Başkanı Nurettin Özdebir, Ankara Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Dr. Cahit Çelik ve bazı sanayiciler katıldı.

ANKARALI SANAYİCİLERİN İSTİHBARAT EKSİKLİKLERİ GİDERİLECEK

Ankaralı sanayicilerin uluslararası arenada operasyon yapabilme konusundaki bilgi ve istihbarat eksiklerinin giderilmesi için Kalkınma Ajansı’nın yürüttüğü bir proje çerçevesinde ASO bünyesinde kurulan Dış Ticaret İstihbarat Merkezi 4 uzmanla Ankaralı sanayicilere hizmet vermeye başladı. Ankara Kalkınma Ajansı’nın yürüttüğü bir proje çerçevesinde hayata geçirilen ASO Dış Ticaret İstihbarat Merkezinde, firmaların dış ticaret faaliyetlerini artırmak ve sürdürülebilir ihracat yapısına kavuşmalarına yardımcı olmak için raporlar hazırlanacaktır.

ASO’NUN HEDEFLERİNE ULAŞMA YOLUNDA ÖNEMLİ KATKI

ASO Başkanı Nurettin Özdebir, kurulan bu merkez ile ASO’nun hedeflerine ulaşma yolunda önemli bir katkı sağladığını ve tüm sanayicileri sembolik ücretlerle hizmet verecek bu merkezden faydalanmaya davet etti. Ankara Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Dr. Cahit Çelik, bu projeyle birlikte Ankara’da bazı oda ve OSB’lerde istihbarat merkezleri kurduklarını belirtti. Merkezde görev yapacak uzmanların çok nitelikli bir eğitim programından geçtiğini de ifade eden Çelik, bu kadroların Ankara’nın ihracatına önemli katkı sağlayacağına inandığını vurguladı.

BAŞVURULAR ONLİNE ORTAMDA ALINIYOR

Dış ticaret istihbarat merkezlerine başvurular online ortamda alınmakta olup https://www.ankaradisticaret.org/ portalı üzerinden kabul edilmektedir. ASO, Dış ticaret istihbarat uzmanları üye olunan istihbarat yazılımı yardımıyla hazırladıkları raporları portala yükleyerek firmanın bilgisine sunulmaktadır. Ajans Yatırım Destek Ofisi koordinasyonunda Ankara’da bulunan firmaların dış ticaret kapasitesinin artırılması amacıyla ilana çıkılarak ve her yıl başvurular alınarak dış ticaret mentorluk programı ve kırsal bölgeler dış ticaret mentorluk programı da uygulanmaktadır. Dış ticaret istihbarat merkezlerinin koordinasyonu Ajans eliyle yürütülerek 5 merkezde faaliyetlerin sürdürülmesine devam edilecektir.

Reklam
Okumaya Devam Et

Trendler

Copyright © 2022 Sanayi Gazetesi - Tüm hakları saklıdır.