İşte dünyanın en büyük elektrikli araç batarya üreticileri!

Türkiye’de ve dünyada elektrikli araçlara ilgi her geçen gün artıyor. Peki, dünyanın en önemli batarya üreticisi olan şirketler hangileri?

Türkiye ve dünyada elektrikli araçlara yönelik artan ilgi ve bataryaların bu araçların en maliyetli bileşeni olması son dönemde batarya sektörüne olan ilgiyi artırıyor. Ağustos 2022 itibarıyla %15 pazar payına ulaşan elektrikli araçlar her geçen gün hayatımızın daha büyük bir parçası haline geliyor. Elektrikli araçlara yönelik sürekli artan talep, yeni batarya teknolojileri ve artan elektrikli araç batarya üretimi gibi birçok yeni trendi de beraberinde getiriyor.

Dünyanın en büyük lityum iyon batarya üreticisi CATL, Güney Koreli chaebol LG’nin batarya şirketi LG Enerji Çözümleri ve Çinli otomotiv devi BYD’nin batarya şubesi listenin başında yer alıyor. Panasonic, SK On, Samsung SDI, CALB, Gotion High-Tech, SVOLT, Farasis vb. şirketler de liste de yer alan diğer şirketler arasında bulunuyor.

Çinli batarya üreticisi ve teknoloji şirketi CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) halihazırda dünyanın en büyük LFP katotlu pil üreticisidir. 2011 yılında kurulan şirket elektrikli araçlar için lityum iyon piller ve enerji depolama sistemleri üretmektedir. Çinli batarya devi; Mercedes-Benz, BMW, Ford, Toyota, Volkswagen gibi birçok markanın yanı sıra dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi Tesla’nın da tedarikçisidir.

Batarya sektöründe yeni teknolojilerin öncüsü olarak da bilinen CATL’nin 2023 yılında M3P bataryalarını piyasaya sürmesi bekleniyor. Bataryanın içindeki metallerle ilgili henüz resmi bir doğrulama olmasa da CEO Zeng Yuqun M3P bataryaların yaklaşık 700 km menzile sahip olacağını belirtti. Bu yeni buluşun —üretim maliyetlerini düşük tutarak— LFP katotlu pillerin en büyük dezavantajı olan düşük enerji yoğunluğu meselesine çözüm getirmesi planlanıyor.

ABD, Çin, Güney Kore, Polonya ve Endonezya’da üretim tesisleri bulunan şirket seri üretime 1999 yılında başlamıştır. 2000’lerin sonunda dünyanın seri üretilen ilk elektrikli araçlarından biri olan GM’nin Volt modeline batarya tedarik eden şirket bu hamlesiyle sektörde ciddi bir atılım gerçekleştirmiştir.

1995 yılında Çinli girişimci Wang Chuanfu tarafından kurulan BYD; otomobil, batarya ve elektronik eşyalar üretmektedir. Şirket, gelişmiş batarya sistemleri tasarlama ve üretme konusunda 25 yılı aşkın bir deneyime sahip. Batarya alanında yalnızca ar-ge kapsamında 20.000’i aşkın mühendis çalıştıran teknoloji devi halihazırda 15.000’den fazla patenti elinde bulunduruyor. 2003 yılında otomotiv sektörüne giren BYD, Çin’in en çok elektrikli  araç satan şirketi konumundadır. Satışlarının çoğunu Çin’de gerçekleştiren şirket Avrupa ve Amerika’da da faaliyet göstermektedir. BYD’nin ortaklarından biri de ünlü yatırımcı Warren Buffett’in CEO’luğunu yaptığı Berkshire Hathaway Holding’dir. Şirketin hem batarya hem de otomotiv alanlarında sahip olduğu tecrübeler sektörün geleceğinde BYD’nin oynayacağı rolü güçlendirmektedir.

Japon devi Panasonic’in bağlı şirketi olan Panasonic Enerji kuru bataryaların yanı sıra elektrikli araç bataryaları da üretmektedir. Şirket hibrit, plug-in hibrit ve elektrikli araçlar için batarya sistemlerinin tasarım ve mühendislik hizmetlerini gerçekleştirmektedir. Panasonic Enerji CATL, BYD ve LG Energy Solution’ın ardından elektrikli araçlar için batarya üreten dünyanın en büyük dördüncü şirketidir.

SK On, Ekim 2021’de Güney Kore’nin en büyük ikinci chaebolu olan SK Grup bünyesinde hem geleneksel hem de alternatif enerji alanında faaliyet gösteren SK Innovation’dan gruba bağlı bir şirket olarak ayrılmıştır. Şirket halihazırda 13,2 GWh üretim kapasitesiyle (2021 yılı verilerine göre) dünyanın en büyük beşinci elektrikli araç batarya tedarikçisidir. 2019 yılında 530 milyon dolarlık satışla dünya sıralamasında dokuzuncu sırada bulunan SK On 2020 yılında satışlarını 1,2 milyar dolara yükseltmiş; 2021 yılında da satışlar 2,3 milyar doları aşmıştır. Şirketin müşterileri arasında Ford, Volkswagen, Mercedes, Kia, BAIC Group, Hyundai ve XPENG bulunmaktadır. Avrupa, Çin ve ABD’de yedi adet fabrikası olan Güney Koreli şirketin biri Macaristan biri de Çin’de olmak üzere 2024’te faaliyete geçirmeyi planladığı iki tesisi daha bulunmakta. Geçtiğimiz haziran ayında ülkemizde Ford Otosan ile ortak bir üretim tesisi kuracağını da açıklayan şirketin Çin’de 2025 yılına kadar devreye almayı planladığı iki üretim tesisi için yaklaşık 3,5 milyar dolarlık bir kaynak ayıracağı belirtiliyor.

Farasis Energy Gan Zhou, elektrikli araçlar için lityum iyon pillerin araştırılması, geliştirilmesi, üretimi ve satışı ile ilgilenen Çin menşeili bir şirkettir. Şirketin ürünleri elektrikli binek araçlarda, özel amaçlı elektrikli araçlarda ve elektrikli motosikletlerde kullanılmaktadır. Farasis 2020’deki ilk halka arzda 5 milyar doların üzerinde bir değerlemeye ulaşmış ve Mercedes %3’lük bir payla Farasis’in stratejik ortağı olmuştur.

İki eski Tesla çalışanı Peter Carlsson ve Paolo Cerruti 2015 yılında SGF Energy olarak kurulan şirket 2017 yılında adını Northvolt olarak değiştirmiştir. Avrupa Yatırım Bankasının yanında Volkswagen, Volvo, Ikea, BMW, Scania ve Epiroc gibi potansiyel Avrupalı müşteriler ve ticari bankaların mali desteğinin ardından Northvolt, 2020’de İsveç’in kuzeyindeki Skellefteå’da ilk pil hücresi fabrikasının inşaatına başladı. Geçen yıl bahsi geçen fabrikada pil hücresi üreten Northvolt, Avrupa’da pil hücresi üreten ilk Avrupa menşeili şirket oldu. Şirket 2030 yılına kadar yıllık 150 GWh’lik üretim kapasitesine sahip olmayı hedefliyor.

Kaynak: Haber Merkezi