İşverenler ve Ekipleri Dijitalleşmeli- Özel Röportaj

Dijital dönüşüme istihdam anlamında destek sağlayan Hayata Destek projesi ile bilişim sektöründeki işverenler ekiplerini dönüşüme hazırlıyor.

Hayata Destek projesi ile dijital dönüşümün en önemli paydaşlarından olan bilişim sektörüne nitelikli eleman sağlayan Proje Yöneticisi Elif Özcan Güneri, Sanayi Gazetesi’nin sorularını yanıtladı.

Dijital Becerileri Geliştirme Proje’sini yürütmektesiniz. Projenizin temel vizyonuyla birlikte proje ile ulaşmak istediğiniz hedefleri ve elde ettiğiniz sonuçları bizlerle paylaşabilir misiniz?

Genç İstihdamını Artırmak için Dijital Becerileri Geliştirme Projesi’yle, Bilişim ve Teknoloji eğitimleri ile kısa süreli iş başı eğitim olanakları sağlamayı, dezavantajlı bireylerin istihdam olanaklarına erişimini kolaylaştırmayı amaçlıyoruz. Projemizden yararlanacak kişileri belirleyerek, süreç boyunca kendilerini ilgili eğitimler ile güçlendirip iş hayatına kazandırmak temel hedeflerimiz arasında yer alıyor.

Güncel eğitim programı

Bir dizi başvuru ve mülakat sürecinin ardından belirlenen katılımcılar E-ticaret, Sosyal Medya Yönetimi, Web Tasarım ve Grafik Tasarımı gibi eğitimleri tamamlayarak iş başı eğitime katılmaya hak kazanıyorlar. Katılımcılar bu teknik eğitimlerin yanı sıra Özgeçmiş Hazırlama, Mülakat Teknikleri, İş Arama-Ağ Kurma odaklı iş yaşamında beceri geliştirme eğitimlerinden de faydalanıyorlar. Bu dopdolu eğitim sürecini takiben katılımcılar iş başı eğitim adımına geçiyorlar. Bu adımda işverenler ilgilendikleri adaylarla mülakatlar gerçekleştirerek uygun adayı seçebiliyorlar ve aday-işveren eşleştirme sürecinin tamamlanmasıyla 3 aylık iş başı eğitim başlıyor. İşverenlerin ilgili çalışana dair masrafları proje kapsamında karşılanıyor ve program sonrasında devam edip etmeme kararı çalışan ile işverene bırakılıyor.

Projenizin kapsama alanı nedir ?

Bu program, İstanbul dahil olmak üzere 5 ilde uygulanıyor. Program sayesinde 2022 yılı içerisinde toplam 512 kişi eğitimlerden başarıyla mezun oldu ve 284 kişi iş başı eğitime ya da herhangi bir başka işe yerleşti. Amacımız çok daha fazla genci eğitimlerle güçlendirerek iş hayatına kazandırmak ve daha fazla işvereni desteklemek.

Nitelikli iş gücü yetiştirme kapsamında gerçekleştirdiğiniz projeyle birlikte sektörlere sağladığınız katkı hakkında bilgi verebilir misiniz?

Geçim kaynağını desteklemeye yönelik programlarımızı şekillendirirken sektörün ihtiyaçlarını analiz etmeyi oldukça önemsiyoruz. Bu program doğrultusunda da katılımcılara sağladığımız eğitimleri, bilişim ve teknoloji alanında faaliyet gösteren temsilcilerle yürüttüğümüz görüşmeler neticesinde ve onların ihtiyaçları doğrultusunda belirledik. Buradan yola çıkarak programımızı şekillendirmemizin, programın başarısını da olumlu yönde etkilediğini görüyoruz. Sektörün istihdam açığını bir nebze olsun kapatmak ve iş hayatına katılmak isteyen gençleri sektöre entegre etmek konusunda program katılımcılarımızdan olumlu geribildirimler alıyoruz. Aynı zamanda sektörün iş gücü açığı, nitelikli personele erişme ya da eğitimli personeli daha ileri seviyelere taşıma ihtiyacını da kapsıyor. Programımızın çerçevesi de bu ihtiyaçlara odaklanıyor ve böylece hem sektöre hem de iş gücüne katılacak gençlere katkı sunuyoruz.

Türkiye’de bulunan işverenlerin işe alım sırasında en çok dikkat ettiği kriterler nelerdir?

Adayların geçmişte benzer iş deneyiminin olması, işverenler tarafından beklentiler arasında öne çıkıyor. Buna rağmen adayların genç olması ya da henüz yeterli iş deneyimine sahip olmamaları onları geri planda bırakabiliyor. İşverenlerin bu beklentileriyle karşılaştığımızda vurguladığımız şey ise şu oluyor; gençlerin sektörde deneyim kazanmaları için onlara gerekli alanı ve zamanı tanımalı, desteği vermeliyiz. Bu şekilde hem mevcut iş gücü açığını kapatmış hem de bu şansı kendilerine tanımış oluruz.

Yaptığınız projelerle yurt içinde bulunan firmalara istihdam kazandırmanızın yanında ülkedeki iş gücüne de katkı sağladığınızı biliyoruz. Proje bazında verdiğiniz eğitimler uluslararası anlamda nitelik taşıyor mu?

Sağladığımız eğitimler uluslararası literatür ve iş piyasasında da geçerliliği olan bilgileri kapsıyor ve katılımcılar bu bilgilerle bazı uluslararası firmalarda da çalışma imkanı bulabiliyor.

Türkiye’de bulunan işverenlerin ‘dijital çağı’ yakalama noktasında atması gereken temel adımlar nelerdir?

Dijital çağda dijital okuryazarlık bilgisine olan ihtiyaç tabii ki yadsınamaz. İşverenler olarak hem kendilerini hem de ekiplerini bu konuda donatmaları bu çağa ayak uydurabilmeleri için başlıca ihtiyaçlar arasında yer alıyor. Bunun yanı sıra, sektördeki gelişme ve yeni uygulamaları yakından takip etmenin, sürekli araştırmanın da oldukça önemli olduğunu ve işverenlerin bulundukları sektöre uyumlanmaları için gerekli olduğunu görüyoruz. Teknolojik gelişmeleri en yakından takip eden ve bu gelişmelere hızlı bir şekilde adapte olabilenlerin gençler olduğunu düşünürsek, onlara kulak vermek de bu çağa uyumlanmada bir diğer önemli koşul diyebiliriz.