İTO Başkanı Avdagiç, İstanbul’da basın mensuplarıyla bir araya gelerek ekonomik gelişmeleri ve iş dünyasının beklentilerini masaya yatırdı. Türkiye ekonomisi için dış ticaret açığının kalıcı bir sorun olduğuna dikkat çeken Avdagiç, bu durumun son 150 yıldır ülkenin karşılaştığı temel zorluklardan biri olduğunu belirtti.

DIŞ TİCARET AÇIĞI VE İTHALAT HAMLESİ
Mal ihracatındaki açığın 85-90 milyar dolar civarında olmasını beklediklerini ifade eden Şekib Avdagiç, mevcut durumda sadece ihracat rakamlarını takip etmenin gerçekçi bir resim çizmeye yetmediğini vurguladı. Avdagiç, “Dış ticaret açığını küçültmek zorundayız, büyütme lüksümüz yok. 2026’ya geçerken Türkiye olarak ithalat hedefi de koymalıyız” diyerek, ithalatın yurt içinde üretimi teşvik edecek şekilde aşağı çekilmesini hedefleyen bir sürecin başlatılması gerektiğini savundu.
Başkan Avdagiç, ithal edilen ürünlerin yurt içinde üretilmesi yoluyla ithalatın azaltılması yaklaşımını önceliklendirmek gerektiğini belirterek, plastik sektöründeki hammadde tedariki örneğini verdi. Türkiye’nin toplam plastik hammadde ihtiyacının yurt içi tedarikinin yüzde 15’in altına düştüğüne işaret etti.
Hizmet ihracatının, mal dış ticaret açığının bir kısmını kapattığını dile getiren Avdagiç, Cumhurbaşkanının 3 Ocak’ta açıkladığı mal ve hizmet ihracatı hedeflerine ulaşılacağına olan inancını koruduğunu söyledi.

KREDİ VE FİNANSMAN KONUSUNDA KOBİ VURGUSU
İş dünyasının amasız ve fakatsız bir şekilde enflasyonun düşürülmesi konusunda mutabık olduğunu aktaran Avdagiç, ancak piyasa yansımaları konusunda beklentilerin karşılanmasını talep ettiklerini belirtti. Bu beklentilerin başında ise, özellikle KOBİ’lere yönelik kredi tahsislerinin kredi kısıtlamaları dışında tutulması geliyor.
Avdagiç, “Krediye ulaşma konusu, şu anda kredi maliyetinden de daha önemli bir konu” dedi. Merkez Bankası referans faizi ile ticari kredi faizi arasındaki makasa dikkat çekerek, bankaların TL mevduat bulundurma zorunluluğu nedeniyle mevduat toplama maliyetlerinin yükseldiğini, bunun da kredi maliyetlerini otomatik olarak artırdığını ifade etti.

HAVACILIK, LNG ANLAŞMASI VE TOGG ALGISI
Türk Hava Yolları’nın (THY) Boeing ile yaptığı uçak alım anlaşmasına da değinen İTO Başkanı, THY’nin 2033’e kadar filosunu 813 uçağa çıkarma planı olduğunu hatırlatarak, uçak alımının filoyu büyütme ve yenileme sürecinin doğal bir parçası olduğunu kaydetti. Avdagiç, Boeing ve Airbus gibi devlerin Türkiye’den parça alımını artırmak için, Türk firmalarının kapasite artışı ve sertifikasyon konusunda yetkinliklerini yükseltmesi gerektiğini vurguladı.
ABD ile imzalanan LNG alım anlaşması hakkında da olumlu görüş belirten Avdagiç, bu anlaşmanın enerji tedarik kaynaklarını çeşitlendirme adımı olduğunu ve ABD ile ticari dengeyi sağlamak için Türkiye’nin eline bir “koz“ geçtiğini savundu. Bu durumun, ABD makamlarının Türkiye’ye uyguladığı vergilere karşı daha avantajlı bir statü kazanılmasını sağlayabileceğini düşündüğünü söyledi.

Son olarak, Avdagiç, Almanya’da Togg’a yönelik algının çok pozitif olduğunu ve herkesin öngörüsünün ötesinde büyük bir heyecanla beklendiğini aktardı. “Togg, müthiş dayanıklı bir otomobil. Almanya’da ne kadar Togg gelirse satılacağı yönünde yorumlar var” sözleriyle Togg’un uluslararası pazardaki potansiyeline dikkat çekti.
Kaynak: Haber Merkezi