Güney Kore tarafından geliştirilen KF-21, özellikleri itibariyle KAAN ve F-35 projelerine direkt rakip olacak. KF-21 olarak adlandırılan KF-21 programı, Güney Kore hükümeti tarafından yürütülen şimdiye kadarki en büyük savunma projesi olarak biliniyor. Dördüncü nesil bir avcı uçağına kıyasla görünürlüğü çok düşük olan 5. nesil KF-21 Boramae uçağının geliştirilme bedeli için, Endonezya’nın da yüzde 20 katkıda bulunmayı taahhüt ettiği 8,8 trilyon won (7,1 milyar $) bütçe ayrılmış durumda.
Proje, 2015’ten 2028’e kadar 13 yıl boyunca iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşama, uçağın geliştirilmesine ve 2015 ile 2026 yılları arasında havadan havaya muharebe için kabiliyetlerin geliştirilmesine odaklanıyor. İlk uçuşunu 19 Temmuz 2022’de gerçekleştiren KF-21’in 2026 yılına kadar uçaklar üzerinde 2.000 test gerçekleştirmesi bekleniliyor.
KF-21 BORAMAE
Havadan karaya operasyonları yürütmek için havadan karaya atış kabiliyetleri 2026 ile 2028 yılları arasında yapılacak olan ikinci aşamada geliştirilecek.

Korea Aerospace Industries (KAI), 2032 yılına kadar Güney Kore Hava Kuvvetleri’ne 120 adet KF-21 Boramae savaş uçağı teslim etmeyi hedefliyor.

KF-21 Boramae, Güney Kore ile Endonezya ortaklığında, Amerikan Lockeed Martin firmasının teknoloji ve tasarım desteğiyle geliştirilmiştir.

4.5 nesil olarak tasarlanan KF-21, boyut olarak F-35 ve F-16’ya yakındır. Gelişmiş aviyoniklere, pilot arayüzüne, radar ve sensörlere sahiptir.

Amerikan General Electric firmasının ürettiği F-414 motorundan 2 adet kullanan uçak, 2×22.000 pound’tan toplam 44.000 pound itkiyle uçmaktadır ve motorlardaki art yakıcıları kullanarak ses üstü hızlara çıkabilmektedir.

Gövde altında 4 adet hava-hava füzesi taşıyabilen KF-21, dahili silah yuvası bulunmadığından ve motor ısısı yüksek olduğundan termal ve radyo frekans radarlarınca tespit edilebilmektedir. İlk uçuşunu 2022’de yapan uçak şu an test aşamasındadır.
MMU KAAN
MMU KAAN, ülkemizin yerli ve milli 5. Nesil savaş uçağıdır. TUSAŞ önvülüğünde Aselsan, Roketsan, Havelsan, TAAC, VOLO ve Tübitak BİLGEM alt yüklenicieriyle neredeyse tamamen yerli ve milli olarak üretilmektedir.

Halihazırda ve ilk 20 adetlik teslimatında Amerikan General Electric firmasında üretilen F110 motorundan 2 adet kullanacak olan uçak, 2×29.000 pound’tan toplam 58.000 pound itkiyle uçmaktadır ve art yakıcılarıyla ses üstü hızlara çıkabilmektedir.

2018 yılından beri geliştirilmesi süren yerli ve milli turbofan motorlarıyla 2×35.000 pound’tan toplam 70.000 pound itkiyle uçabilecek ve “art yakıcısız” saatlerce ses üstü hızlarda uçuş yapabilecektir.

Dahili silah yuvası, Radar Soğurucu Boyası ve Motor Isısı Sönümleme kabiliyeti sayesinde termal ve radyo frekans radarlarınca çok zor tespit edilebilecek olduğundan Stealth (Hayalet) uçak olarak sınıflandırılmaktadır.

Dahili silah yuvalarında toplam 6 adet hava-hava füzesi taşıyabilen KAAN, son teknoloji Aesa Radarı ve uzun menzilli füzeleri sayesinde düşman uçaklar kendisini görmeden yüzlerce kilometreden onları görüp vurabilecektir.

İlk uçuşunu Şubat 2023’te gerçekleştiren KAAN’ın kısa sürede 7 ayrı prototipin daha üretimi tamamlanması hedefleniyor.
KAAN’IN ÖZELLİKLERİ
- Mürettebat: 1
- Uzunluk: 21 metre (69 ft)
- Yükseklik: 6 metre (20 ft)
- Kanat açıklığı: 14 metre (46 ft)
- Güç kaynağı: 2 × General Electric F110-GE-129 artyakıcı turbofan(Sadece prototipler için)
- Artyakıcı olmadan itki gücü: 2 × 17.155 pound-kuvvet (76 kN)
- Artyakıcı ile itme gücü: 2 × 29.400 pound-kuvvet (131 kN)
- Azami hız: Mach 1,8 (2.210 km/sa; 1.190 kn)
- Servis tavanı: 55.000 fit (17.000 m)
- G limiti: +9g / -3,5g
KF-21’İN ÖZELLİKLERİ
- Mürettebat: 1 veya 2
- Uzunluk: 16,9 metre (55,4 ft)
- Kanat açıklığı: 11,2 metre (36,7 ft)
- Yükseklik: 4,7 metre (15,4 ft)
- Kanat alanı: 46,5 metrekare (501 ft2)
- Boş ağırlık: 11.800 kilogram (26.015 lb)
- Brüt ağırlık: 17.200 kilogram (37.920 lb)
- Maksimum kalkış ağırlığı: 25.400 kilogram (55.997 lb)
- Motor: 2 × F414-GE-400K/EPE turbofan
FARKLAR NELER?
Türkiye’de ve dünya kamuoyunda zaman zaman KF-21 ile KAAN projeleri karşılaştırılıyor. Bir çok kişi iki tasarımı da benzer bulsa da Güney Kore’nin KF-21’i, KAAN’dan yaklaşık 4 metre daha küçük, F-16’nin biraz önünde bir uçak olduğu görülmekte. Lockeed Martin tarafından tasarlanan KF-21, daha çok F-35 ve F-22’in tasarımına benzediği belirtiliyor. Milli Muharip Uçak KAAN ise tasarımı tamamen yerli olmakla birlikte Amerika’nın kimseye satmadığı F-22 savaş uçağına benzediği söyleniyor.
KF-21, F-16’dan biraz daha uzun (16,9 metre), yüzde 50 daha fazla menzilli ve gövde ömrü de yüzde 34 daha uzun bir uçak. Milli Muharip Uçak (MMU) ise 21 metre uzunluğunda çok daha büyük bir uçak. KF-21’in iki moturunun itiş gücü toplamı ki 26 bin libre, KAAN’ın tek motorundan daha az itiş gücü sunuyor. Güney Kore, ilk etapta yapacağı 4.5 nesil uçak modelini daha sonra 5’inci nesle geçirerek stealth bir yapıya ulaşması hedefleniyor. KAAN ise özellikler açısından başlangıç KF-21’den daha iyi özellikler sunuyor.