Karada ALTAY havada KAAN! İşte Türk savunma sanayisinin gözde teknolojileri…

Türkiye’nin gerçekleştirdiği savunma sanayi yatırımları meyvelerini vermeye devam ediyor. İşte savunma sanayisinin gözde teknolojileri…

Dünyada adından söz ettiren Türk savunma sanayii ürünleri küresel anlamda pay almaya başladı. Her sene açıklanan savunma sanayi raporlarında savunma sanayi şirketleri ön plana çıkıyor. Geliştirilen ürünler Türkiye’ye uygulanan ambargoyu etkisizleştirerek Türk Silahlı Kuvvetlerine katkı sağlıyor. Sizler için önde gelen Türk savunma sanayi ürünlerini listeledik. İşte savunma sanayisinin gözde teknolojileri…

TUSAŞ Kaan, proje adıyla Milli Muharip Uçak (MMU), TUSAŞ tarafından geliştirilen ve Türkiye’nin 2020’li yılların sonunda seri üretim aşamasına getirmeyi planladığı çift motorlu, düşük görünürlük, sensör füzyonu, hava-hava ve havadan yere hâkimiyetlerde üstün özellikleri bulunan beşinci nesil jet muharip uçak projesidir.  21 Şubat 2024 tarihinde ilk uçuşunu gerçekleştirmiştir. TUSAŞ KAAN’nın ilk etapta 2028’e kadar 20 adet uçağın Türk Silahlı Kuvvetleri envanterine girmesi ve 2030’dan itibaren TSK Envanterinde bulunan F4 ve f16 tipi eski uçakların yerini alması beklenmektedir.

  • KAAN’IN ÖZELLİKLERİ
  • Mürettebat: 1
  • Uzunluk: 21 metre (69 ft)
  • Yükseklik: 6 metre (20 ft)
  • Kanat açıklığı: 14 metre (46 ft)
  • Güç kaynağı: 2 × General Electric F110-GE-129 artyakıcı turbofan(Sadece prototipler için)
  • Artyakıcı olmadan itki gücü: 2 × 17.155 pound-kuvvet (76 kN)
  • Artyakıcı ile itme gücü: 2 × 29.400 pound-kuvvet (131 kN)
  • Azami hız: Mach 1,8 (2.210 km/sa; 1.190 kn)

Dünyanın ilk SİHA, Türkiye’nin en büyük savaş gemisi TCG Anadolu, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın katıldığı törenle Deniz Kuvvetleri Komutanlığına teslim töreni Nisa ayında teslim edildi. TCG Anadolu, üzerine iniş/kalkış yapacak SİHA’larla dünyanın “ilk SİHA gemisi” oldu. TCG Anadolu’nun uçuş güvertesinde, Baykar tarafından geliştirilen Türkiye’nin ilk insansız savaş uçağı Bayraktar Kızılelma ve kanatları katlanabilen Bayraktar TB3 SİHA da yer aldı. TCG Anadolu, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde yer alan en büyük gemidir. TCG Anadolu, 231 metre uzunluğa ve 32 metre genişliğe sahip bulunuyor. Tam yük deplasmanı en fazla 27 bin 436 ton olan gemi, bu haliyle en az 20,5 knot azami sürat ve 16 knot ekonomik süratle görev yapabiliyor. Ekonomik sürati ile tam yükte en az 9 bin deniz mili seyir siasına sahip TCG Anadolu’nun içindeki su alabilen havuza her biri 1 tank taşıyan 4 mekanize çıkarma gemisi girebiliyor. Gemi, araç güvertelerinde 13 tank, 27 zırhlı amfibi hücum aracı (ZAHA), 6 zırhlı personel taşıyıcı, 33 muhtelif araç, 15 römork olmak üzere toplamda 94 araç taşıyabiliyor.

ALTAY, Türkiye’de geliştirilen 3 nesil ana muharebe tankıdır. Milli Tank Üretim Projesi (MİTÜP) çerçevesinde 30 Mart 2007’de yapılan Savunma Sanayi İcra Komitesi toplantısı sonucunda Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından proje ana yüklenicisi olarak Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş. belirlenmiştir. İsmini Kurtuluş Savaşı’nda 5. Süvari Kolordusu’nu komuta eden Fahrettin Altay’dan almıştır. 23 Nisan 2023 tarihinde düzenlenen tören ile ilk 2 adet Yeni ALTAY Tankı, kalifikasyon testlerinde kullanılmak üzere Türk Silahlı Kuvvetleri’ne teslim edildi. Teslim edilen 2 adet Yeni ALTAY ile çok zorlu şartlarda, 1.5 ila 2 yıl sürmesi planlanan saha testleri gerçekleştirilecek. Testlerin olumlu geçmesi durumunda ise Yeni ALTAY’ın seri üretimine, 2025 yılında başlanılması planlanıyor.

  • Altay’ın Tasarımcıları Kim?
  • Otokar
  • Aselsan
  • MKEK
  • Roketsan
  • Hyundai Rotem
  • ALTAY Ana Muharebe Tankı’nın Özellikler:
  • Yerlileştirilmiş Alt Sistemler
  • Güncellenmiş Teknolojiler
  • Dijital Teknolojiler
  • Artırılmış Hareket Kabiliyeti
  • Yeni Nesil Atış Kontrol Sistemi
  • Lazer Uyarı Sistemi
  • Durumsal Farkındalık Sistemi
  • Hassas Stabilizasyon Sistemi
  • Gelişmiş Zırh Modülleri
  • AKKOR Aktif Koruma Sistemi
  • Nükleer ve Kimyasal Tehdit Algılama Sistemi
  • 120 mm 55 Kalibre Ana Silah Sistemi
  • Yeni Nesil Araç Kontrol Sistemi
  • Hibrit Koruma Konsepti
  • 12.7 ve 7.62 mm Silah Sistemi
  • Bütünleşik Eğitim Simülatör Sistemi

ATAK Projesi ile Kara Kuvvetleri Komutanlığı ihtiyacı olan Taarruz ve Taktik Keşif Helikopterinin üretilerek hizmete alınması amaçlanmıştır. Bu çerçevede AgustaWestland tasarımı A129 gövdesinin, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin ihtiyaçlarına uygun şekilde; motor, aktarma organları ve kuyruk pallerinin değiştirilmesine ilave olarak milli aviyonik ve silah sistemleri ile teçhiz edilmesi sonucu ortaya çıkan T129, dünyada kendi sınıfındaki en etkin taarruz helikopteri olma unvanını elinde tutmaktadır.

T129 ATAK, ATAK programı çerçevesinde Türk Silahlı Kuvvetleri için Türkiye’nin coğrafi ve iklim koşullarına göre tasarlanan, TUSAŞ ve AgustaWestland ortak üretimi taarruz ve taktik keşif helikopteri. T-129, AgustaWestland üretimi Agusta A129 Mangusta helikopterinin gövdesinin çeşitli aksamlarının değiştirilmesi ve özgün silah ve yazılım sistemlerinin entegre edilmesiyle meydana geldi. Üretimi tamamlanan ilk helikopter 28 Eylül 2009 tarihinde, İtalya’nın Gallarate kenti yakınlarındaki AgustaWestland tesislerinde, bir İtalyan ve bir Türk pilot tarafından deneme uçuşuna tabi tutuldu. Yaklaşık yarım saat havada kalan helikopter, çeşitli manevra testlerinin ardından başarıyla yere indi.

Özellikleri

  • Maksimum hızı : 278 km/s (151 knots)
  • Azami servis irtifası : 6,096 m (20,000 ft)
  • Görev yüklü irtifa : 3,048 m (10,000 ft)
  • Tırmanma hızı : 14.0 m/s (2,750 ft/min)
  • Azami Güç/Ağırlık Oranı : 550 hp/tn
  • Maksimum havada kalma süresi : 3 sa (3 h)
  • Maksimum menzil : 561 km (303 nm)
  • Ek yakıt tanklı menzil : 1000 km (540 nm)

Kirpi, Türkiye’nin, birçok ülkeye ihraç ettiği ve yeteneğini kanıtlamış bir araç. MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) sınıfına mensuptur. MRAP, mayına karşı dayanıklı ve pusuya karşı korumalı araç demektir. Üretimi, bir Türk markası olan BMC tarafından gerçekleştirilmektedir.

14 kişiye kadar kapasiteye sahip olan Kirpi, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin sıklıkla kullandığı araçların arasında yer alıyor. Taşıdığı personeli, mayına ve pusuya karşı etkili bir şekilde korumasıyla ünlüdür. Ek olarak, ASELSAN’ın ürettiği silah istasyonlarıyla da etkin savunmaya saldırı yeteneği de Kirpi’yi tercih edilebilir kılmaktadır. Kirpi’nin 4×4 ve 6×6 olmak üzere iki versiyonu bulunmaktadır. Kirpi’nin Zırhlı Ambulans Aracı da, acil durumlarda müdahale etme amacıyla BMC tarafından üretilmektedir. 375 PS motor gücüne sahip olan Kirpi, tam otomatik şanzıman, merkezi lastik şişirme sistemi, 360 derece dönebilen kule gibi özelliklere sahiptir.

Özellikleri

  • • 375 PS Motor
  • • 4×4 Çekiş Konfigürasyonu
  • • Tam Otomatik Şanzıman
  • • 10-13 Tam Donanımlı Personel Taşıyabilme
  • • Mayına, Balistik Tehditlere Ve El Yapımı Patlayıcılara Dayanıklı
  • • CTIS – Merkezi Lastik Şişirme Sistemi
  • • Run/Flat Lastikler
  • • Otomatik Yangın Söndürme Sistemi
  • • Klima
  • • Manuel 360 derece Dönebilir Kule
  • • Otomatik Silah İstasyonu (Opsiyonel)

Baykar Savunma (BaykarTech) tarafından üretilen Bayraktar TB2 (Taktik Blok 2) silahlı ve silahsız versiyonları olan insansız hava aracıdır. Uzun yıllar boyunca insansız hava araçları konusunda çalışmalar yapan Baykar Savunma tarafından geliştirilen Bayraktar TB2 ilk olarak 14 Haziran 2014 tarihinde tam yüklü bir şekilde uçuş testinde 27.030 feet (8.240 m) yükseliğe çıkmış ve daha sonrasında 5-6 Ağustos tarihlerinde yapılan uçuş testlerinde 5.500 metre irtifade 4040 km yolu 24 saat 34 dakikalık bir uçuş ile katetmiştir. Atış testlerinde ise ilk olarak 17 Arlık 2015 tarihinde Roketsan MAM-L isimli güdümlü füze ile %100 başarı ile hedefleri vurmuştur.

  • Bayraktar TB2 Teknik Özellikleri
  • Haberleşme Menzili: <300 km
  • Seyir – Maksimum Hız: 70 knot – 120 knot
  • Faydalı Yük Kapasitesi: 150 kg
  • Faydalı Yük – ISRDeğiştirilebilir:  EO/IR/LD ya da Çok Amaçlı AESA Ra
  • Faydalı Yük – Mühimmatlar: 4 Adet Lazer Güdümlü Akıllı Mühimmat
  • Yakıt Kapasitesi / Tipi: 300 Litre / Benzin
  • Kalkış ve İniş: Pist (Otomatik)
  • Maksimum Kalkış Ağırlığı: 700 kg
  • Havada Kalış: 27 Saat
  • Kanat Açıklığı: 12 mt.
  • Yükseklik: 2.2 mt.
  • Uzunluk: 6.5 mt.
  • İtki Tipi: 105 Hp İçten Yanmalı Enjeksiyonlu Motor
  • Operasyonel – Maksimum İrtifa: 18.000 feet – 25.000 feet

Akıncı Taarruzi İnsansız Hava Aracı (TİHA), BAYKAR Milli S/İHA Sistemleri Üretim ve Ar-Ge Tesisleri’nde geliştirilen ve Türkiye’nin en gelişmiş özelliklere sahip bir insansız hava aracıdır. Türkiye, Bayraktar Akıncı’nın uçuşuyla birlikte bu sınıfta insansız hava aracına sahip dünyadaki 4 ülkeden biri oldu. İlk motor testini 1 Eylül 2019 tarihinde yapan AKINCI TİHA, testlerin de başarıyla tamamlanmasının ardından Tekirdağ’ın Çorlu ilçesinde bulunan Çorlu Hava Meydan Üs Komutanlığı’nda ilk uçuş testini yaptı.

  • AKINCI SİHA Teknik Özellikler
  • Haberleşme Menzili: LOS & BLOS
  • Kalkış ve İniş: Pist (Otomatik)
  • Seyir – Maksimum Hız: 130 – 195 Knots
  • Maksimum Kalkış Ağırlığı: 5,500 kg
  • Operasyonel – Maksimum İrtifa: 40,000 feet
  • Havada Kalış: 24 saat
  • Faydalı Yük Kapasitesi: 1500 kg
  • Kanat Açıklığı: 20 mt.
  • Faydalı Yük – ISR: Simultane EO/IR/LD, Çok Amaçlı AESA Radar & SIGINT
  • Yükseklik: 1 mt.
  • Faydalı Yük – Mühimmatlar: Lazer Güdümlü Akıllı Mühimmatlar, Füzeler & Uzun Menzilli Stand Off Mühimmatlar
  • İtki Tipi: 2 x 750 HP veya 2 x 450 HP Turboprop Motor

Baykar Bayraktar Kızılelma, Türkiye merkezli insansız hava aracı üreticisi Baykar Teknoloji tarafından tasarım ve geliştirme çalışmaları devam eden, turbofan motorlu ve stealth özelliklere sahip insansız savaş uçağıdır.

Temel Uçuş Performans Kriterleri

  • 500 Nm Görev Yarı Çapı
  • 35.000 Feet Operasyonel İrtifa
  • 5 Saat Havada Kalış Süresi
  • 6 Ton Maksimum Kalkış Ağırlığı
  • 0.6 Mach Seyir Hızı
  • 1500 Kilogram Faydalı Yük Kapasitesi
Kızılelma İniş Takımları İlk Uçuşunu Tamamladı

TUSAŞ Hürjet, Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. tarafından jet motorlu eğitim ve yakın hava destek uçağı olarak geliştirilmektedir. Şirket, mevcut ihtiyaçlar ve pazar koşullarını değerlendirerek kendi girişimiyle başlattığı projeyi, Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Geliştirme Projesi adı altında yürütecektir. HÜRJET’in, Türk Hava Kuvvetlerinin jet eğitim uçağı olarak kullandığı T-38 uçaklarının yerine hizmete girmesi ve savaş pilotlarının yetiştirmesi hedeflenmektedir.

  • HÜRJET ÖZELLİKLERİ NE?
  • Kanat açıklığı: 9,5 m (31,2 ft)
  • Uzunluk: 13,6 m (44,6 ft)
  • Yükseklik: 5,1 m (16,7 ft)
  • Kanat alanı: 35 m² (270 ft²)
  • Güç kaynağı
  • Motor türü: 1 adet General Electric F404 turbofan motor[6]
  • İtki: 19.200lb
  • Performans
  • Menzil: 1.200 deniz mili (2.222 km)
  • Yük kapasitesi: 6.000 pound (2.722 kg)
  • Azami hız: 1.4 Mach

Kaynak: Sanayi Gazetesi