Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, TCDD’nin holdingleşmesi ve taşımacılık bölümlerinin ayrılmasına yönelik yeni bir model üzerinde çalıştıklarını söyledi. Karaismailoğlu, yeni çalışmaları sayesinde OSB’leri demiryollarıyla limanlara bağlayacaklarını açıkladı.
KOİ MODELİ NEDİR?
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Kamu Özel İşbirliği (KOİ) modeli kapsamında devletin şu ana kadar ödediği garanti paranın, sadece Antalya Havalimanı’nın ikinci ihalesinde tahsil edilen bedelin altında kaldığını söyledi. Gelir paylaşımı sistemi sayesinde Bakanlığın 2040 yılına doğru artık yatırımlarını kendi kaynaklarından karşılayacak duruma geleceğini kaydeden Karaismailoğlu, özellikle Karadeniz’de Ro Ro taşımacılığında araç başına teşvik vermeye hazırlandıklarını aktardı. Karaismailoğlu, lojistikte demiryolu payının yüzde 22’ye çıkarılacağını ifade etti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Dünya gazetesinin sorularını cevapladı.
YERLİ ELEKTRİKLİ TRENE İSİM ARANIYOR
■ Bundan sonraki süreçte yatırımlarda hangi alana ağırlık verilecek?
Özellikle karayolu altyapısı tamamlandı, son 20 yıl bu alanda ciddi yatırım yapıldı ve bütçenin yüzde 65’ini karayolu doldurdu. Şu an karayolu ile demiryolu yüzde 43’lerde başa baş noktaya geldiler. Karayolu yüzde 30’a inecek, demiryolu yatırımları yüzde 65’e kadar çıkacak. Artık bundan sonra demiryolu ağırlıklı yatırım dönemine girmiş bulunuyoruz. Demiryolu maliyeti yüksek ve uzun sürüyor, uzun süre hizmet edebilecek projeler. Demiryolunda serbestleşme var ama kârlı olmadığı için özel sektör girmiyor. 160 km hıza ulaşan yerli elektrikli tren ürettik. Yerli elektrikli trene TOGG gibi bir özel isim bulacağız. Karadeniz’de Ro Ro taşımacılığında araç başına teşvik vereceğiz. Lojistikte demiryolunun payı yüzde 22’ye çıkacak. KOİ’de deniz ve hava yolunda kârdayız.
“FİLYOS DAHİL OSB’LERİ BAĞLAYACAĞIZ, CİDDİ ÇALIŞMALAR VAR”
■ Sanayi bölgelerinin demiryolu hattına entegrasyonu konusundaki çalışmalarınız ne aşamada?
Özellikle lojistik maliyetinin düşürülmesi açısından demiryolu yatırımları çok önemli. OSB, liman, anayolu demiryoluna bağlayıp lojistik maliyetinin düşmesi için önemli iş yapıyoruz. Emisyonun azaltılması Paris İklim Anlaşması taahhütleri nedeniyle demiryolu önemli. Hem yeni yatırımlar, hem eski hatların elektrikli hale dönüştürülmesinde seferberlik halinde çalışma başladı. Son olarak Dünya Bankası 500 milyon dolar kredi aldık, Filyos dahil OSB’leri bağlayacağız, ciddi çalışmalar var, imalatlar devam ediyor.
■ İş dünyası bu anlamda düzgün hizmet alamamaktan şikayetçi oluyor…
Bununla ilgili planlamalarımız var. İşletme modelinde sıkıntıları çok iyi biliyoruz. İşletmeyle alakalı yeni düzenlemeye ihtiyaç var. Hem yeni teknoloji hem personel eğitiminin artırılması, kazaların düşürülmesini önemsiyoruz. Bu yüzden elektrik, sinyalizasyona önem verdik. Demiryolu ağı genişlerken, içerdeki vizyonu mutlaka yükseltmemiz gerekiyor.
PARASAL TEŞVİK VERECEĞİZ
■ Peki Ro-Ro taşımacılığı konusunda Türkiye ne durumda?
Bu alanda çok güzel gelişmeler oluyor. Karasu- Rusya, Rusya-Samsun hatlarında Ro-Ro taşımaları çok arttı. Hem savaş hem kapı sıkıntısı nedeniyle. Şimdi de Romanya ile çalışarak Köstence Limanına yönelik Ro-Ro taşımacılığı için çalışıyoruz. Ro-Ro ile ilgili araç başına teşvik vermenin hazırlıklarını yapıyoruz karayoluna talebi azaltmak için. Baya şekillendi, parasal teşvik vereceğiz. Son aşamaya getirdik. Özellikle daha aktif olmak için Karadeniz tarafında bunu kullanacağız. Orta Koridor konusunda da önemli görüşmeler yapıyoruz. Azerbaycan’da Dışişleri Bakanlarımızla toplantı yaptık, yakında Özbekistan’a gideceğiz. Oradaki kapasitenin artırılması için çalışma yapıyoruz. Çin’den Avrupa’ya 710 milyar dolarlık ticaret hacminden lojistik olarak faydalanmak için ciddi görüşmelerimiz var.
3 FABRİKADA 5 BİN KİŞİ ÇALIŞIYOR
■ Raylı sistemlerde, yerli üreticilere yeterince pozitif ayrımcılık yapılmadığı yönünde genellikle yabancıların tercih edildiği yönünde eleştiriler geliyor…
Demiryolu ekipmanlarında yüzde 60 yerlilik zorunluluğu var. Bunun by-pass edilmesi mümkün değil. Gayrettepe Havalimanı hattını Eylül ayında açacağız. Araçlarda yüzde 60 yerli zorunluluğu vardı Ankara’da imal edildi. Gebze-Darıca hattının araçlarını yine Ankaralı bir firma yapıyor. Şu anda Kayseri’de tramvay hattının araçlarını da yerli firma yapıyor.
Öte yandan TCDD Sakarya Fabrikası da araç üretiyor. TÜRESAŞ Gaziantep raylı sistem ihalesini aldı. Bunlar Türkiye’ye ürettikleri gibi ihracata yönelik de üretim yapıyorlar.
Ayrıca Adapazarı fabrikasında 160 km hıza ulaşabilen hızlı elektrikli tren ürettik, testleri devam ediyor. 10 bin km test yaptı TÜRESAŞ’ta, sertifikasyon süreci devam ediyor. Bu yıl içinde yolcu taşımaya başlayacağız. Milli Elektrikli Hızlı Trenin adını da TOGG gibi bir isim vereceğiz.
Eskişehir fabrikasında lokomotif üretiyoruz, Sivas’ta da vagon üretiyoruz. 3 fabrikada 5 bin kişi çalışıyor.
“20 YIL ÖNCE 40 KM OLAN ORTALAMA HIZ 80 KM’YE ÇIKTI”
Bundan 20 yıl önce yollarda ortalama hız 40 km iken, bütün Türkiye’de 80 kilometreye çıktı. Bu artışa rağmen trafik kaza oranı da yüzde 80 azaldı. Bu durum özellikle bölünmüş yollar sayesinde oldu. Hatırlayın, Bolu Dağı Tüneli 17 senede bitmemişti, konfor ve tasarrufundan faydalanamadı. Boğaz Köprüsü ilk yapıldığında Türkiye’nin yatırım bütçesinin tamamı o projeye harcandı, Anadolu projeleri geri kalmıştı. O dönemde bu finans modeli olsaydı, yatırım bütçesi Anadolu’ya harcanabilirdi.
ÇANAKKALE 2 MİLYAR 545 MİLYON EURO YATIRIM MALİYETİ VAR
-Raylı sistem eklenecek mi?
İhalesini yapmaya hazırlanıyoruz. Çerkezköy Kapıkule arası için yüzde 50 hibe desteği aldık. Bunun da 2029’a kadar yapılması öngörülüyor. Gebze’den başlayıp Çatalca’ya kadar ulaşan 5 milyar dolarlık proje.. Bugün yapılsaydı 3.5 milyar Euro tutuyor. Bu yüzden uygun zamanda fizibilitesi uygun projeleri yapmaz lazım. Eski yoldan gitseler sadece yakıtı hesaplasan daha fazla ödeyecekler.