Koç Holding yatırım yapmıştı! Dev mobilya markasının çöküş hikayesi…

Koç Holding, Türkiye’nin en köklü ve başarılı holdinglerinden biri ancak Koç Holding’in de başarısız yatırımları bulunuyor. Bunlardan en bilineni Arstil mobilyadır.

Arçelik’in İdaş’la yatak ve baza üretmek adına imzaladığı anlaşma sayesinde 2004 yılının sonlarına doğru Arstil markası doğmuştur. Koç Holding, bu kez mobilya sektöründeki bu markaya büyük yatırımlar yapmıştır. Arstil, oturma gruplarından yatak odası takımlarına, ev tekstilinden yatak ve bazaya kadar uzanan çok büyük bir ürün portföyüne sahip bir marka olarak ticari hayatına başlamıştır.

O dönem pek alışkın olunmasa da yenilikçi bir tutum sergileyen marka, diğer markalardan farklı olarak ürünleri takım halinde alma zorunluluğunu ortadan kaldırıyor. Müşterilerine seçme ve kişiselleştirme olanağı tanıyan bu uygulamayla kendini rakiplerinden farklı bir yere konumlandırıyor. Yatak ve mobilya üretimi için hem yerli hem de yabancı firmalarla anlaşmalar yapan Arstil, yatak üretimi için İdaş, mobilya üretimi için Avrupalı üreticilerle iş birliği yapmıştır. Yani marka, Avrupa standartlarına uygun ürünler üreterek bu ürünleri tüketiciyle buluşturmayı planlıyor.

Bu doğrultuda markanın temel argümanı ürettiği ürünlerin sağlığa zararlı maddeler içermemesi oluyor. 2005 yılında ilk mağazasını açan Arstil hızla büyümeye başlıyor. Şubat 2005’te ilk mağazasını açmasının üzerinden henüz 2 ay geçmişken 20 ilde 30’dan fazla mağazaya sahip duruma geliyor ve büyüme gelecek aylarda da aynı hızla devam etmiştir. Arstil adına açılan bağımsız mağazalara ek olarak, Arçelik ve Beko bayileri içerisindeki satış noktalarıyla da marka ticari varlığını arttırmaya devam ediyor. O dönem yapılan haberlere göre, 2005 yılının sonunda hedeflenen mağaza sayısı 100! Fakat hedeflenen mağaza sayısına ulaşamıyor. Faaliyet raporları incelendiğinde görülüyor ki Arstil, 2005 yılını 80 mağazaya sahip bir biçimde kapatıyor 2006 ve 2007 yıllarını da böyle kapatıyor.

2009 yılındaysa mağaza hedefini azaltarak 90 mağaza olarak belirliyorlar. 2009 yılı sonunda, 90’a düşürdükleri hedefe ulaşmak bir yana, mağaza sayılarının düştüğü görülüyor. Yılın başında 80 mağazası olup, bunu 90’a çıkarmayı hedefleyen Arstil, bunu başaramıyor. Başaramamakla da kalmıyor. Mağaza sayıları 65’e düşmüştür. Şirket artık karlı olmayan bir yatırım haline gelen Arstil’in operasyonlarını durdurma kararı vermiştir.

Kaynak: Haber Merkezi