Teknolojinin gelişimiyle doğru orantılı olarak günden güne büyüyen oyun sektörü, Türkiye’nin en çok yatırım alan sektörü olarak göğüsleri kabarttı. Game Factory ve Start-up Centrum’un yayımladığı rapora göre, geçtiğimiz yıl oyun sektörü 266 milyon dolarla en çok sayıda yatırım alan sektör oldu. 2022’de bu sayının 400 milyon doların üstüne çıkacağını tahmin ediyor. 2020 yılında Türkiye’deki 10 tane oyun girişimi yatırım alırken bu sayı geçtiğimiz yıl 54’e yükseldi. Oyun sektörünün ardından, 2021 yılında 46 tane girişimle yapay zekâ alanı 2. sıraya ulaşırken 39 tane girişimle veri ve analitik alanı 3. sıraya geldi. Türk Oyun Sektörü 2021 Raporu’na göre de yetişkinlerin yüzde 78’i mobil oyunu tercih ediyor. Bu durum, yatırımları tetiklemeye devam edecek.
Arşa Çıkan Yatırımlar
Oyun sektörü, girişim dünyasının önde gelen alanı haline gelirken, yılın başından bu yana kesilmeyen yatırım iştahıyla da dikkatleri üzerine çekmeye devam ediyor. Dünya oyun başkenti olma yolunda emin adımlarla ilerleyen Türkiye’de, alandaki girişimcilerin yaş ortalaması ise diğer sektörlerden düşük. Deneyimli yatırımcıların iştahını kabartan oyun sektöründe tünelin ucundaki ışığı görenler, ağızları açık bırakan yatırım miktarlarıyla pazara giriş yapıyor. Türkiye’de oyun sektöründe şahit olduğumuz boyunu aşan yatırımlar, dünya genelinde de gün geçtikçe büyük bir artışa sahne oluyor. 2021’de global pazar rakamlarına bakıldığında oyun pazarının büyüklüğü 176 milyar dolar seviyesini bulmuş durumda. Türkiye’de 1980’li yıllarda gelişmeye başlayan video oyunculuğunun tüketimden üretime geçişi ise 1986’da UFO Bilgisayarın Commodore 64 platformu için piyasaya sürdüğü Barbaros adlı oyunla olmuştu.
Girişim Adedinde Lider
Girişim ekosisteminin 2021 yılında aldığı 1,1 milyar dolarlık yatırımların yanında, oyun sektörü öne çıktı. Yatırımların 1 yılda 20 kat arttığı Türk oyun sektöründe oyun stüdyolarına, özellikle de mobil oyun stüdyolarına büyük oranda yatırım yapıldı. 2020 yılında Türk oyun sektörüne yapılan yatırımlar 13,1 milyon dolarken bu sayı geçtiğimiz yıl 266 milyon dolara yükseldi. Girişim adedi olarak oyun sektörü ilk sırada yer alıyor olsa da milyon dolar bazında teslimat sektörü ilk sırayı kapmayı başardı.
Pandemi Uğurlu Geldi
Sosyal faaliyetlerin askıya alındığı ve bireylerin evlerinde yoğun olarak zaman geçirdiği pandemi dönemiyle beraber cazibesini artıran oyun sektörüne yapılan yatırımlar, ivmesini yükseltmeye devam ediyor. Her 4 dolardan 1 doların oyun sektörüne aktığı düşünüldüğünde, oyun sektörünün 2021 yılında her 7 günde 1 yatırım aldığı ifade ediliyor. Game Factory CEO’su Efe Küçük’ün de ifade ettiği gibi, Türk oyun sektörünün özellikle mobil ve blokzincir teknolojileri alanda dünyadaki ilgi çekici noktalardan biri olmaya devam edeceğine kesin gözüyle bakılıyor.
Unicorn’lar Doğacak
Geçtiğimiz yıl 54 tane oyun girişimine yatırım yapılırken, bu 54 girişimin 48 tanesinin oyun stüdyosu ve bu 48 oyun stüdyosunun 40 tanesinin de mobil oyun odaklı olduğu göze çarpıyor. Sektör için yıldız senelerden biri olan 2021 yılı gibi, 2022 yılında da unicorn’ların artması ve blokzincir dünyasının oyun tarafındaki entegrasyonlarıyla birlikte Türk oyun sektörüne yapılacak yatırımlar, 400 milyon doların üstüne çıkabilir.
İş Gücünde Büyük Avantaj
Rapora göre, 2021 yılında yatırım alan Türk oyun girişimcilerinin yaş ortalaması 22,8… Liseli ve üniversiteli birçok gencin geçtiğimiz yıl içerisinde önemli yatırımlar almayı başardığı oyun sektöründe ekipler ise ortalama 4 ila 5 kişi ile çalışıyor. Sektör, iş gücü bakımından nitelikli bir ülke olan Türkiye’nin de kendisine sunduğu birçok avantaja sahip. Ülkemiz, dünya oyun sektörüne bakıldığında mobilde ve toplamda gelir bakımından 18’inci sırada yer alıyor.

Mobil Zirvede, Bireyler Oyunda
Türkiye’deki mobil oyuncuların en sevdiği oyun türü olarak ilk sırada yüzde 48 ile puzzle ve kelime oyunları yer alırken, geçen sene ilk sırada olan aksiyon ve macera oyunları yüzde 37 ile 3’üncü sıraya gerilemiş durumda. Türkiye’deki mobil oyuncuların demografik özellikleri ve davranış alışkanlıklarına bakıldığında; yetişkinlerin yüzde 78’i mobil oyun oynuyor. Mobil oyuncuların yüzde 52’si erkek, yüzde 48’i kadınlardan oluştu. Mobil oyuncuların yaş aralığının yüzdesel dağılımına bakıldığında da yüzde 28’i 10-20 yaş aralığında, yüzde 44’ü 21-35 yaş aralığında, yüzde 29’u da 36-50 yaş aralığında oldu. Tüm iş hayatını ve çalışma şekillerinin değişmesine neden olan pandemi ile uzaktan çalışmanın bazı dezavantajlarından dolayı, özellikle AAA denilen üst kalite PC ve konsol oyunlarının yapım süreçleri uzadı. 2021 yılında oyun sektörüne yön veren ana etmen mobil oldu ve toplam global gelirlerin 90 milyar dolarından fazlası mobilden elde edildi. Durdurmanın neredeyse imkânsız olduğu, inanılmaz bir hızla büyüyen mobil oyun sektörünün önümüzdeki yıllarda da en hızlı büyüyen segment olacağı öngörülüyor.

Sektörün Doğuşu Yeni Sayfa Açtı
Video oyunları Amerika Birleşik Devletleri, Japonya ve Avrupa’da 70’lerin sonu ve 80’lerin başlarında oluşacak yeni eğlence sektörünün temellerini, 1971 yılı ortalarında ticari bir eğlence olarak ortaya çıkmasıyla atmıştı. Kuzey Amerika video oyun çöküşü olarak da bilinen ve 1983 yılında Kuzey Amerika’daki oyun şirketlerinin birer birer iflas ettiği ve 2 sene sonra toparlandığı dönemden sonra video oyun endüstrisi 10 yıllık bir dönemden fazla süren büyüme dönemine girmişti. Video oyun piyasası 11 milyon Amerikan Dolarlık bir büyüklüğe ulaştığında, eğlence sektöründeki en karlı endüstri olan sinema endüstrisine rakip olmaya başlamıştı.
Dünya Genelinde 37 Milyar Dolara Ulaştı
90 milyar dolardan fazla bir kısmının mobil oyunlar tarafından temsil edildiği pazarda, konsol pazarının büyüklüğü 49 milyar dolara ulaşırken, PC pazarı ise 36 milyar dolar seviyelerine tekabül etti. Teknolojinin ilerlemesiyle rüştünü ispat eden bilgisayar oyunları sektörü, gelişmiş güç ve performans sunan bilgisayarların ve mobil cihazların da gelişimiyle doğru orantılı büyüyor. 2021 yılında bilgisayar oyunları sektörünün büyüklüğünün, dünya genelinde 36,7 milyar dolara ulaştığı biliniyor.
İNFOLAMALAR:
Sektör: Oyun
2020’de yatırım alan oyun girişimi: 10
2021’de yatırım alan oyun girişimi: 54
Yatırım tutarı: 266 milyon dolar
1 yıldaki artış: 20 kat
Oyun sektörü yatırım sıklığı: Haftada 1 (her hafta)
“Oyuncu” yaş aralığı: 21-35
Oyun geliştirici ekiplerdeki ortalama kişi sayısı: 4-5
Yetişkinlerin “mobil oyun” oynama yüzdesi: % 78
Oyuncu hasılatı: 1 milyar 200 milyon $
Türkiye’deki toplam oyuncu sayısı: 41 milyon