Bizi Takip Edin
movenpick

Ar-Ge

OYUNDA “BUG” VAR!

Teknopark Dergisi’nin 10. Sayısı çıktı. Birbirinden önemli röportaj ve makalelerin yer aldığı dergide, Bahçeşehir Üniversitesi Oyun Laboratuvarı kurucu direktörü Dr. Öğt. Üyesi Güven Çatak’ın çarpıcı röportajı da bulunuyor. “Oyunda Bug Var” başlığıyla verdiği röportajda sektörün geleceğiyle ilgili önemli bilgileri okuyucuyla paylaşıyor.

Yayınlandı

Tarih

Bahçeşehir Üniversitesinin oyun laboratuvarı projesi olan “BUG”, oyun geliştirmek isteyen girişimcilerin eğitim ve iletişim platformu olarak, sektörün gelişimine ivme katıyor.

Son yıllarda yıldızı giderek parlayan alanlardan oyun sektörü, dünyaya paralel olarak Türkiye’de de hızla gelişiyor. Ülkenin en çok yatırım alan ve en fazla ihracat yapılan alanı olarak öne çıkan oyun sektörü, akademik alanda sağlanan eğitim ve danışmanlık destekleriyle daha çok genç girişimcinin radarına girmeye başladı. Bahçeşehir Üniversitesi İletişim Tasarımı Bölümü tarafından başlatılan bir oyun laboratuvarı projesi olan “BUG” yani Bahçeşehir University Game Lab, Türk oyun sektörü ve oyun geliştirmek isteyen girişimciler için bir eğitim ve iletişim platformu olmayı hedefliyor. “Sistem çalışmıyorsa, düzeltecek bir BUG gerek!” sloganıyla yola çıkan BUG, bilgisayar oyunlarının yanı sıra oyun içerikli deneyim tasarımı odaklı bir merkez olarak da faaliyet gösteriyor. Akademisyenler, profesyoneller ve öğrenciler BUG ortamında buluşurken, birlikte projeler geliştirme olanağı yakalıyor. Sektöre ve akademiye uzmanlar yetiştirmeyi amacıyla, oyun tasarımı yüksek lisans programını hayata geçiren platform, BUG Berlin Avrupa aktivite merkezi ve BUG Pro bünyesinde yürütülen üretim ve AR-GE çalışmaları ile oyunun kurallarını yeniden yazıyor. Bahçeşehir Üniversitesi Oyun Laboratuvarı (BUG) Kurucu Direktörü Dr. Öğr. Üyesi Güven Çatak, BUG’ın Türkiye’de içeriği ve yaklaşımı ile ilk ve halen tek oyun yapılanması olarak amacının çok ötesine ulaştığını söyledi. BUG yapısının ve destekçilerinin, oyun endüstrisinin başarı hikâyelerine doğrudan veya dolaylı olarak birçok katkısı olduğunu dile getiren Çatak, BUG’ın sadece endüstri olarak değil, kurduğu oyun tasarımı lisans ve yüksek lisans programları ile akademiye öncü bir girişim olarak destek verdiğini kaydetti.

Reklam

SAC AYAĞI OLUŞTURDU

BUG nedir? Nasıl ve hangi amaçla ortaya çıktı, biraz bahseder misiniz?

“BUG”, Bahçeşehir University Game Lab’in kısa adıdır. Aynı zamanda oyuncuların oyunlarda bulmayı çok sevdiği hatalardan yani “bug”lardan da esinlendik ismimizi bulurken. BUG Lab, 2011’de BAU çatısı altında İstanbul’daki bağımsız oyun geliştiricileri bir araya getirmek, bağımsız oyun sahnemizi bir anlamda kurmak için start aldı. Yaptığı birçok etkinlikle akademi-sektör-bağımsızlar arasında köprüler kurduk. Bu köprülerden geçen insanlar ekipleşerek firmalaştı ve birçok başarılı işe imza attı. “Sistem çalışmıyorsa düzeltecek bir bug gerek!” mottosuyla ortaya çıkan BUG, o dönem özellikle insanların bir araya gelme, ekip kurma, öğrenme-öğretme dertlerine derman olmak ve oyun endüstrisini Türkiye’de yapıtaşları olan topluluklara destek olmak için kuruldu.

Reklam

BUG, gururla söyleyebilirim ki Türkiye’de içeriği ve yaklaşımı ile ilk ve halen tek oyun yapılanması olarak amacının çok ötesinde bir noktaya geldi. Oyun endüstrimizin müthiş başarı hikâyelerine doğrudan veya dolaylı olarak birçok katkısı oldu BUG yapısının ve destekçilerinin. Sadece endüstri olarak da değil, kurduğu oyun tasarımı lisans ve yüksek lisans programları ile akademiye öncü bir girişim olarak destek verdi. Pek yakında bir ilki daha gerçekleştiriyoruz ve ilk “oyun tasarımı doktora programı”nı açıyoruz. Tüm bu süre zarfında bu akademik programlar, sektör ile iş birliği modelleri dışında öğrencilerimiz ve hocalarımız ile birçok proje de yaptık. TEGV için geliştirdiğimiz “ALGO Dijital” eğitim oyunu; AB projeleri kapsamında geliştirdiğimiz engelliler için sanal gerçeklik spor oyunları ve ön kuluçka merkezimiz BUG Kitchen’da yer alan lokomotif firmamız Cultic Games ile halen geliştirmekte olduğumuz “Cats and the Other Lives” PC oyunu aklıma ilk gelenlerden.

BUG Lab bir topluluk merkezi olarak start almış bir yapı olduğundan kapısı herkese açıktır. Şimdiye kadar hiçbir etkinliğini ücretli yapmamıştır. Sadece kapasite yüzünden zaman zaman kota koymak zorunda kalmıştır. Çevrimiçi etkinliklerimiz ise herkese açık; Discord sunucumuz ve Twitch kanalımız üzerinden izlenebilir. Sosyal medyada @buggamelab üzerinden takip ederek güncel etkinliklere ve başvuru detaylarına ulaşabilirsiniz. Elbette BUG Lab bünyesindeki lisans ve master programlarımızın kendi önkoşulları var.

Reklam

BUG Lab’i bir çatı oluşum gibi düşünebilirsiniz. Altında dijital oyun tasarımı bölümümüz BUG Jr, oyun tasarımı yüksek lisans programımız Master BUG, ön kuluçka merkezimiz BUG Kitchen, Avrupa aktivite ajanımız BUG Berlin ve sanal gerçeklik laboratuvarımız VR First bileşenlerimizi oluşturuyor. Dediğim gibi pek yakında bir de Dr. BUG’ımız olacak.

Öncelikle oldukça heyecanlı bir dünya bekliyor. Şu an artık sadece dünyada değil ülkemizde de dijital oyunlar inanılmaz cirolar yapan, ses getiren ve tek ihtiyacı insan olan dev bir endüstri haline geldi. Birçok öğrencimiz okurken sadece iş bulmakla ile kalmıyor, kendi işlerini kurabiliyorlar. Zira bacasız sanayi olarak tarif edebileceğimiz oyun sektörünün ham maddesi sadece insan. Ayrıca tamamen global bir iş. Portföyü ile yurt dışında birçok firmaya da başvurabilir, yurt dışına gitmeden uzaktan da çalışabilir veya bahsettiğim gibi ekipleşip sektöre de atılabilir. Hepsi mümkün. Gerek dünyada gerek Türkiye’de sektör insan kaynağına doymuyor ve doymayacak da. Zira oyun eğlence sektöründen eğitime kadar ciddi anlamda tüketilen, yenileri, devamları beklenen bir mecra.

Reklam

Oyunlar dijitalleşmeyi çok önce yakalamıştı zaten. Pandemi ile birlikte gücü, etkisi çok daha belirgin bir hale geldi, farklı hedef kitlelere ulaşmayı başardı. Özellikle eğitimde rolü çok daha önem kazandı. “Yaratıcı endüstriler”in başını çeken oyun sektörünün cirosunun 2021 yılı sonunda dünya çapında 200 milyar doları bulunması bekleniyor. Türkiye için de benzer şeyler söylenebilir. Şu an en çok yatırım alan ve en çok ihracat yaptığımız alan oyun sektörü. İlk ve üçüncü “unicorn”umuz birer oyun firması olan Peak Games ve Dream Games. Türkiye’mizin anlatmakla bitiremediğimiz genç nüfusu en sonunda sektörünü bulmuş durumda. Gelecekte Türkiye’de çok daha fazla firma kurulacak, çok daha fazla yatırımcı oyuna girecek ve oyun endüstrisine yönelik devlet teşvikleri artacak. Hatta oyunlar bir devlet politikası haline gelecek, gelmeli de. Türkiye için gerçekten oyun vakti!

Okumaya Devam Et
Reklam
Yorum Yapın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Ar-Ge

GTÜ’lü Akademisyenlerin AB Projesi Onaylandı

Gebze Teknik Üniversitesi (GTÜ) İnşaat Mühendisliği Bölümünden akademisyenlerin, “İnşaat Sektöründe Avrupalı Yöneticiler için Ortak Öğrenim Çıktıları” başlıklı AB Projesi onaylandı.

Yayınlandı

Tarih

Gebze Teknik Üniversitesi (GTÜ) İnşaat Mühendisliği Bölümünden akademisyenlerin, “İnşaat Sektöründe Avrupalı Yöneticiler için Ortak Öğrenim Çıktıları” başlıklı AB Projesi onaylandı.

 GTÜ proje ekibini İnşaat Mühendisliği Bölümünden Prof. Dr.  Selçuk Toprak (Proje Üniversite Yürütücüsü), Doç. Dr. Sevilay Demirkesen Çakır, Dr. Öğr. Üyesi Onur Şeker ve Araş. Görevlileri Oğuz Dal ile Emel Sadıkoğlu’nun oluşturduğu. “İnşaat Sektöründe Avrupalı Yöneticiler için Ortak Öğrenim Çıktıları (Common Learning Outcomes for European Managers in Construction)” başlıklı AB projesi desteklenmeye hak kazandı.

Gebze Teknik Üniversitesi’nin ortak kuruluş olduğu bu proje 2022 Yılı Teklif Çağrısı Dönemi Erasmus+ Programda Yüksek Öğrenim İşbirliği Ortaklıkları (KA220-HED)) kapsamında Avrupa Komisyonu ve Polonya Ulusal Ajansı tarafından fonlanacak. Yürütücülüğünü Varşova Teknik Üniversitesi’nin (Warsaw University of Technology) yaptığı projede Türkiye, Polonya, İtalya, Almanya ve İzlanda’dan üniversite ve kuruluşları temsil eden 7 ayrı paydaş yer almakta. Bunlar: Gebze Teknik Üniversitesi, Warsaw University of Technology (Polonya), Technische Universitat Darmstadt (Almanya), Polish Association of Building Managers (Polonya), Reykjavik University (İzlanda), Radex Corporation (Polonya) ve The University of Ferrara (Italya).

GÜNÜMÜZ DÜNYASININ TEMEL SORUNLARINA YANIT

Uluslararası projenin GTÜ’de yürütücüsü olan Prof. Dr. Selçuk Toprak, projenin günümüz dünyasının temel sorunlarına (istihdam, ekonomik istikrar ve büyümenin yanı sıra demokratik yaşama ve serbest işgücü piyasasına aktif katılım) yanıt olarak AB’deki inşaat yöneticileri için eğitim ve öğretim sistemlerinin modernizasyonu, geliştirmesi ve güçlendirmesini hedeflediğini belirtti.

Reklam

Proje, eğitim ve inşaat sektörü arasındaki güçlü ortaklıklara dayanmasından dolayı eğitim ve öğretimde en iyi yaklaşımı geliştirerek proje ürünlerinin inşaat sektörünün ve toplamda Avrupa pazarında çalışanların ihtiyaçlarına uygun olarak kullanılmasını sağlayacak. Çalışmalar kapsamında şu iş paketleriyle sektörün ihtiyaçlarına cevap verilmesi planlanıyor: inşaat yöneticileri için cephe tasarımı ve uygulaması; inşaatta dijital ikiz; inşaatta kentsel madencilik; inşaat yöneticileri için depremlerin ve madenciliğin çevresel etkileri; inşaatta lojistik; inşaat yöneticileri için yeşil teknoloji; inşaat yöneticilerinin yetenek yönetimi. Ulusal (bölgesel) ve Avrupa inşaat sektörü işgücü piyasasının ihtiyaçları sürekli olarak değiştiği için bu proje aynı zamanda müfredatın ve yeterlilik profillerinin zamanında uygulanmasını saptayarak ekonomik sektörlerdeki (inşaatla ilgili) beceri uyumsuzluklarının ve eksikliklerinin azaltılmasını sağlayacak. 

PROJENİN 2025 YILINDA TAMAMLANMASI BEKLENİYOR

Uluslararası proje konsorsiyumu, mesleki eğitim sağlayıcıları ve sosyal ortaklar ile inovasyon sistemlerindeki kuruluşlar, ticaret odaları dahil olmak üzere ekonomik kuruluşlar arasında istikrarlı ortaklıklar kurma süreci üzerinde olumlu bir etkiye sahip olacak. Projenin 2025 yılında tamamlanması bekleniyor.

Okumaya Devam Et

Ar-Ge

ASPİLSAN ENERJİ’DEN AR-GE ATAĞI

ASPİLSAN Enerji 2021 yılında AR-GE proje sayısına göre ülkemizin en çok proje yürüten 33. firması oldu.

Yayınlandı

Tarih

ASPİLSAN ENERJİ’DEN AR-GE ATAĞI

ASPİLSAN Enerji 41 yıldır savunma sanayinin enerji ihtiyaçlarına kesintisiz cevap verirken; son yıllarda ürettiği yenilikçi, vizyonel çözümleriyle farklı sektörlere de yönelerek yeni ürünleri ile portföyünü önemli ölçüde genişletti.

ASPİLSAN ENERJİ’DEN YERLİ PİL ÜRETİMİ

ASPİLSAN Enerji’nin ülkemizin enerji ihtiyaçları konusunda dışa bağımlılığını azaltmak adına AR-GE faaliyetlerine yönelik verdiği öneme ilişkin açıklamada bulunan ASPİLSAN Enerji Genel Müdürü Ferhat Özsoy; “Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı’nın desteğiyle başladığımız ve sürdürdüğümüz li-iyon pil üretim tesisi yatırımımız, dönüşüm ve büyüme anlamında 2021 yılında ASPİLSAN Enerji’nin en önemli konusu oldu. ASPİLSAN Enerji olarak pil üretimini yerli ve milli olarak yapma konusunda çok önemli bir yol katettik” dedi.

YÜKSEK TEKNOLOJİK BATARYA TASARIMI

ASPİLSAN Enerji olarak Kayseri, Ankara, İstanbul ve Edirne’de bulunan dört ayrı AR-GE merkezimizde sektörümüzdeki inovatif çözümleri ve ileri teknolojileri sıkı takip ediyoruz diyen Özsoy; “AR-GE merkezlerimizde ASELSAN, TUSAŞ ve Roketsan ürünlerine yönelik yüksek teknolojili batarya tasarım projelerinde önemli bir yol aldık. Bu bataryalar, ülkemizin kritik savunma sistemlerinin yerli ve milli olarak üretilmesine önemli katkılar sağlıyor olacak. Ankara AR-GE merkezimizde, pil geliştirme ve tasarlama yeteneğine sahip, hem de hammadde üreticilerine destek verecek bir altyapının kurulumunu tamamladık. Ülkemizin pil çalışmalarında bir üs olacak olan bu AR-GE merkezimizde, pil üretimi ve geliştirilmesine yönelik küçük ya da büyük her türlü testle ilgili tüm paydaşlarımıza hizmet veriyoruz. Benzer şekilde, TÜBİTAK Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü (RUTE) ile imzaladığımız bir sözleşme sayesinde pil geliştirme çalışmalarını ortak olarak yürütüyoruz. İstanbul AR-GE merkezimizde ise 2021 yılında hidrojen ve yakıt pili konusundaki çalışmaların ilk prototiplerini ortaya koyarak önemli bir aşamayı geride bıraktık. Hem elektrolizör, hem de yakıt hücresi prototiplerimizi kamuoyuna sunduk. Bu çalışmalarımızın ne kadar önemli olduğu, Paris Sözleşmesi’nin imzalanmasından sonra daha da belirginleşti. Önümüzdeki dönemde bu konudaki çalışmalarımız daha da hız kazanıyor olacak” diye konuştu.

Reklam

E-MOBİLİTE’DE ÖNEMLİ İŞ BİRLİKLERİ

Çeşitli raylı sistem akülerini yerlileştirerek önemli bir pazara giriş yaptıklarına dikkat çeken Ferhat Özsoy; “Ülkemizde yapılan metro ve tren yatırımlarına paralel olarak raylı sistem bataryaları alanında yatırımlarımızın sonucunu aldık ve ilk yerli Raylı Sistem akülerimizi işletmelerimize ve üretici firmalarımıza sağladık. Ayrıca farklı deniz platformları için de ilk ürünlerimizi vermeye başladık. Bunun yanı sıra Arçelik ile birlikte ev aletleri için de bataryalar üretme kararı alarak yeni bir pazara daha adım atmış olduk. Yine telekom bataryalarımız ve e-mobilite bataryalarımızla iki ayrı sektörde de önemli iş birlikleri gerçekleştirdik. Yine 2021 yılında tamamladığımız Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) sertifikasyonu sayesinde sivil havacılık pazarına da girdik. Bu açıdan da 2021 yılı, ASPİLSAN Enerji’nin yürüttüğü AR-GE projeleri açısından verimli bir sene oldu diyebiliriz. Yerli ve milli imkân ve Türk mühendislerinin emeği ile ülke sanayimizin güçlenmesi için araştırmaya, geliştirmeye çizdiğimiz stratejiden çıkmadan emin adımlarla devam edeceğiz.”

Okumaya Devam Et

Ar-Ge

TÜRK FİRMASI GELİŞTİRDİ ELON MUSK’IN PROJESİNDE KULLANILACAK

Türk firmasının geliştirdiği yüzey teknolojisi Elon Musk’ın ‘Hyperloop’ projesinde kullanılacak.

Yayınlandı

Tarih

Tesla ve SpaceX’in Üst Yöneticisi Elon Musk’ın desteklediği mühendislik ekiplerinden UMD Loop, “geleceğin süper hızlı ulaşım sistemi” olarak tanımlanan “Hyperloop” projesinde, Türk firmasının diş implantları için geliştirdiği yüzey teknolojisinden yararlanacak.

Gebze TÜBİTAK Marmara Teknokent’te faaliyet gösteren DTİ İmplant, çok sayıda ülkeye ihraç ettiği implantlarda TÜBİTAK’la birlikte geliştirdiği yüzey teknolojisini kullanıyor. Söz konusu teknoloji, implant yüzeyinde makro pürüzlülük oluşturarak kemikte tutunumu maksimum seviyeye çıkarıyor.

“SLA Aktif” adı verilen yüzey, implantlar kumlama ve asitleme işlemlerinden geçirildikten sonra plazma prosesine tabi tutularak oluşturuluyor. Böylece implant yüzeyi, suyu, kanı ve kemik hücrelerini çeken hidrofilik (sıvı maddenin yüzeye yapışması) bir özellik kazanıyor. Sıvı çekme özelliği kazanan yüzey, uygulamanın ardından iyileşme süresinin kısalmasını sağlıyor.

UMD Loop ekibi de “Hyperloop” projesi kapsamında tünel kazma makinesi ve ulaşım aracının içeriğindeki komponentlerin (parçaların) yapıştırılmasında, DTİ İmplant firmasının geliştirdiği yüzey teknolojisinden faydalanacak. Plazma yüzey teknolojisi, parçaların yüzeyinde kalan artık partiküllerin uzaklaştırılmasında kullanılacak. Böylelikle, makinenin birbirine yapıştırılan farklı parçalarının daha uzun ömürlü olması hedefleniyor.

“TÜBİTAK’LA BİRLİKTE GELİŞTİRDİK”

DTİ İmplant Genel Müdürü Dr. Talat Buğur, TÜBİTAK projesi sonucu elde ettikleri diş implantlarını tüm dünyaya pazarladıklarını söyledi. Gebze TÜBİTAK Marmara Teknokent’te faaliyetlerini sürdürdüklerini belirten Buğur, üretimin yüzde 40’ını yurt dışına sattıklarını, başta İsviçre ve ABD olmak üzere 30’a yakın ülkeye ihracat yaptıklarını kaydetti.

Reklam

Diş implantlarının yüzeyle ilgili özelliklerini TÜBİTAK Gen Mühendisliği ve Biyoteknoloji Enstitüsü ile birlikte geliştirdiklerini vurgulayan Buğur, “SLA yüzey dışında ‘SLA Aktif’ dediğimiz diş implant yüzeyi dünyada tektir. Kuru yüzey üretiminde dünyada tekiz. Bu da implantın çene kemiğine yerleştirildikten sonraki iyileşme sürecini daha hızlı şekilde sağlıyor” diye konuştu.

SLA yüzey için implantın kumlamadan sonra asitleme işlemine tabi tutulduğuna dikkati çeken Buğur, şöyle devam etti: “Bunu biz daha da ileriye götürmek için plazma teknolojisini kullanıyoruz. Aslında maddenin dördüncü hali diyebileceğimiz bir teknoloji bu. Yani katı, sıvı ve gaz hali dışında plazma hali olduğunu söyleyebiliriz. Burada yüzeyi hidrofilik yapıyoruz, aynı zamanda yüzeyde kalan tüm kalıntıları ortadan kaldıran bir teknoloji. İmplantlar, diş kökü yerine kullanıldığından implantın kemik tarafından tutunması için kemik hücrelerine benzer nitelikte olması beklenir. Bu sebeple implant yüzey işlem proseslerinde implant yüzeyine kemik hücreleri büyüklüğünde gözenekler açılır. Kemik hücreleri implant yüzeyinde tutunma sağlayarak implantın yapay diş kökü görevini görmesini destekler. Bununla birlikte implantın yüzey enerjisinin artırılması ile yüzey hidrofilik hale getirilerek kemik tarafından tutunması, erken iyileşme döneminde operasyonun başarısını artırır. Bu yüzey aktifleştirme prosesi firmamıza özeldir, SLA Aktif teknoloji olarak nitelendirilir.”

“TEKNOLOJİMİZİ KULLANMALARIYLA İLGİLİ ÇALIŞMALAR ÇOK KISA SÜREDE BAŞLAYACAKTIR”

Talat Buğur, sahip oldukları bu teknolojiyle ilgili önemli bir gelişme yaşandığına işaret ederek, “Elon Musk, geleceğe yatırım yapan ve gelecekteki teknolojilerle ilgili çalışmalar yapan bir girişimci. ‘Hyperloop’ adında bir projesi var. Washington’dan New York’a 29 dakikada ulaştıracak yüksek hızlı yer altı toplu taşıma sistemini hayata geçirmeye çalışıyor” diye konuştu.

“Hyperloop” projesinde daha sonra New York ve Los Angeles arasında tünel kazılarak bir çeşit “yer altı mekiği”yle ulaşımın sağlanmasının hedeflendiğini anlatan Buğur, şu bilgileri verdi: “Bu projede 2 makinenin kullanılması düşünülüyor, biri tüneli kazan, diğeri de tünel içinde vakumlu ortamda hareket edecek yer altı mekiği. The Boring Company firması ile Maryland Üniversitesinden UMD Loop ekibindeki araştırmacılarla, bu 2 makinede elde ettiğimiz yüzey teknolojisini kullanmak istemeleriyle ilgili bir iş birliğine gittik. Diş implantlarında kullandığımız teknolojiyle Elon Musk’ın fonladığı projede iş birliği içerisinde bulunuyoruz.”

Reklam

Geliştirdikleri yüksek teknolojiyi UMP Loop ekibiyle paylaşacaklarını belirten Buğur, geçen ay imzaladıkları sözleşmenin ardından bilgi transferine başladıklarını, 2023’ün ortalarında belirli prototip ürünlerin ortaya çıkmasının beklendiğini dile getirdi.

Buğur, bu konuya maddi olarak bakmadıklarını, Türk firması olarak projede yer almalarının daha önemli olduğunu ifade ederek, başarılı olması halinde bunun çok anlamlı şekilde maddi faydasını göreceklerini düşündüğünü kaydetti.

Okumaya Devam Et

Trendler

Copyright © 2022 Sanayi Gazetesi - Tüm hakları saklıdır.